Näring och alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morrhoppa
    • October 2006
    • 755

    Näring och alger

    Jag ska starta upp ett nytt kar och behöver svar/tips på hur jag ska göra med näring åt mina växter.

    Jag har läst att det finns ett bottenmatrial som man kan blanda med gruset som gör att växterna växer och mår bättre, jag tycker det låter enklare än att göda med Tex. pdmm (heter det så?) Är det lika bra som att ha gödningsmedel i vattnet?

    I mitt lilla kar har jag växter med mycket alger på, det är inte någon bra ide att flytta dem till mitt nya på grund av algerna, korrekt?

    (Jag är nybörjare och vill göra rätt, därav att jag vill kolla med allt och alla innan jag gör saker.)
    Man blir inte vuxen bara äldre!
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Jag har kört med båda varianterna i lika stora akvarier (55cm kuber), min slutsat är ungefär såhär.

    Bottenslurry under sanden, funkar bra ett tag men det finns en begränsad mängd näring. Dom lite mer snabbväxande växterna gillade inte bottnen efter ett tag och jag behövde ge dom lite extra näring. Nu när jag har för det mesta mer sakta växande varianter så ser de bättre ut, dom verkar dock lite begränsade i tillväxten.(tillsätter ibland pmdd)

    I pmdd karet med mycket mer ljus så var växtligheten nästan svårkontrolerad men ytterst vacker. Det krävde dock mycket mer underhåll och fingertopps känsla, inget med pmdd att göra mestadels pga ljuset.
    Däremot så var det imponerande hur mycket man kan få växter att växa om man göder rätt och hur snabbt dom började "klaga" vid slarv.

    Jag skulle säga att en kombination av dom två är det bästa, lite som jag har nu. Lowtech med jordbotten och pmdd då jag ser lite bristsymptom.

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Ursprungligen postat av morrhoppa
      Jag ska starta upp ett nytt kar och behöver svar/tips på hur jag ska göra med näring åt mina växter.

      Jag har läst att det finns ett bottenmatrial som man kan blanda med gruset som gör att växterna växer och mår bättre, jag tycker det låter enklare än att göda med Tex. pdmm (heter det så?) Är det lika bra som att ha gödningsmedel i vattnet?

      I mitt lilla kar har jag växter med mycket alger på, det är inte någon bra ide att flytta dem till mitt nya på grund av algerna, korrekt?

      (Jag är nybörjare och vill göra rätt, därav att jag vill kolla med allt och alla innan jag gör saker.)
      1 Pmdd är en komplett gödning, så oftast behövs ingen annan gödning om man inte använder CO2.
      2 Om växterna från det lilla karet är helt algbevuxna, så skulle jag nog köpa nya. Du kan ju dock testa att avlägsna algbevuxna delar av växterna och plantera dessa i det nya. Har du mycket växter i det gamla? Köp in ett gäng snabbväxande till det nya karet också.

      Kommentar

      • morrhoppa
        • October 2006
        • 755

        #4
        Tack för svaren.
        Då köper jag pmdd till mitt nya kar. Ska bara leta upp hemsidan igen

        I det lilla har jag vattenpest och två andra "oidentifierade" växter. En del av vattenpesten är inte så farligt med alger på och en del är helt fria. Den ena av de andra växterna har några algfria blad. Jag kan ju testa om den klarar sig med bara dem bladen.
        Man blir inte vuxen bara äldre!

        Kommentar

        • Matsvin
          • April 2006
          • 254

          #5
          Ursprungligen postat av morrhoppa
          Tack för svaren.
          Då köper jag pmdd till mitt nya kar. Ska bara leta upp hemsidan igen

          I det lilla har jag vattenpest och två andra "oidentifierade" växter. En del av vattenpesten är inte så farligt med alger på och en del är helt fria. Den ena av de andra växterna har några algfria blad. Jag kan ju testa om den klarar sig med bara dem bladen.
          Jag satte ner några totalt nedalgade växter (några pluttiga Anubias och några Bacopa) i ett nystartat akvrium med många andra växter och en massa flytväxter. Stoppade även ner en rejäl bunt sniglar. Sniglarna regjorde de två växterna effektivt, de är nu 100% algfria och har tagit sig! Men jag kan ha haft tur!! Det såg kul ut när man såg snigelspåren i algmattorna på bladen

          /Matsvin.
          Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

          Kommentar

          • morrhoppa
            • October 2006
            • 755

            #6
            Fan vad najs!
            Då får jag testa det, tyvärr vill jag inte ha så mycket sniglar i det nya men det kan det vara värt om jag slipper köpa alla växter nya
            Kan inte mollysarna (som jag hade tänkt köpa) beta av lite istället kanske?
            Man blir inte vuxen bara äldre!

            Kommentar

            Arbetssätt...