Snabb fråga mäsk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    Snabb fråga mäsk?

    Satt och läste lite om Mäsk bruk i växtsyfte.
    Men det var så mycket jag inte förstod eftersom jag "Amatör" "Novis" inom detta.
    Men e det så enkelt som så här? En Dunk "Flaska" mäsk som du drar sen slang från locket till en dunk med vatten och sedan vidare till luft intaget på akvarie pumpen?
    Eller hur går det till egentligen och vad e det som gör att det växer så bra med mäsk? Och är det nått man får köpa hos "Bonden" eller e det någon sorts laglig mäsk som finns att köpa just för växter?
    MVH Daniel
  • Jodahl
    • March 2005
    • 298

    #2
    Testa sökfunktionen och du finner svaren..
    220 liter växtsoppa.
    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
    Aquarelle 0,3 W/liter

    Kommentar

    • Audion
      • December 2006
      • 205

      #3
      Ursprungligen postat av Jodahl
      Testa sökfunktionen och du finner svaren..
      Jag vet mycket väl att det finns en sökfunktion på detta Forum som på alla andra
      Men jag har suttit och sökt och letat men det e så luddigt då man lät hamnar på samma tråd fast någon annans inlägg så jag ansåg att det kunde vara enklare och snabbare att Göra en ny liten tråd då det enda som behövs är en person som vet någon om detta bara lite snabbt och även för denna person enkelt att skriva ett svar. Var ju inte direkt en fråga om någon kunde förklara för mig hur man bygger en Atom bomb utan bara om någon kunde ge ett enkelt svar på hur själva prossesen går tillväga, fungerar och dess praktiska uppbyggnad Sen har mitt burk hemma fått lite för mycket stryk så den e inte vidare lätt hanterlig för tillfället och på jobbet e det bara allmänna datorer som man inte hinner sitta så värst länge vid så man får liksom börja om med sökningen hela tiden. Men tack för upplysningen om att det finns en sökfunktion här

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Ursprungligen postat av Audion
        Men e det så enkelt som så här? En Dunk "Flaska" mäsk som du drar sen slang från locket till en dunk med vatten och sedan vidare till luft intaget på akvarie pumpen?
        Ja så enkelt är det.
        Ursprungligen postat av Audion
        vad e det som gör att det växer så bra med mäsk?
        Växter består till största delen av kol och det får de från koldioxid i vattnet. Mäsken är till för att göra koldioxid av socker med hjälp av jäst.
        Ursprungligen postat av Audion
        Och är det nått man får köpa hos "Bonden"
        MVH Daniel
        Vet inte om din "Bonde" har socker, torrjäst, bakpulver, slangar, flaskor, sockerbitar och silikon att täta överallt med.
        Ursprungligen postat av Audion
        eller e det någon sorts laglig mäsk som finns att köpa just för växter?
        Det är olagligt att göra mäsk, men ingen bryr sig om du gör det för akvariet.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det är olagligt att göra mäsk, men ingen bryr sig om du gör det för akvariet.
          Det är bara olagligt om syftet är att destillera det och göra sprit om jag inte minns juridiksnacket fel i en tråd här för länge länge sen. Finns säkert juridikstuderande/arbetande människor här som kan förklara bättre.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • bena
            • April 2006
            • 1245

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Det är bara olagligt om syftet är att destillera det och göra sprit om jag inte minns juridiksnacket fel i en tråd här för länge länge sen. Finns säkert juridikstuderande/arbetande människor här som kan förklara bättre.
            jag är 99.9% säker på att det är olagligt pga att man KAN göra sprit av det och att man kan berusa sig på mäsk som kan gå upp till ca 17-18%alkohol.
            för att det ska vara lagligt så måste man tillsätta en viss mängd frukt/bär för att på så sätt göra vin (vilket är lagligt av någon outgrundlig anledning om det max uppnår en viss procenthalt alkohol (TROR att det rör sig om ca 12-13% alkohol)).

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7

              Gogar: "Ok, nu har jag pratat med åklagarmyndigheten i GBG - Hon bara skrattade! (Jättehärlig tjej om man ska gå på skrattet!). Som hon sa: Det finns inget brottsligt syfte i detta: alltså är det inte åtalbart......"
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Audion
                • December 2006
                • 205

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...t=37965&page=3
                Gogar: "Ok, nu har jag pratat med åklagarmyndigheten i GBG - Hon bara skrattade! (Jättehärlig tjej om man ska gå på skrattet!). Som hon sa: Det finns inget brottsligt syfte i detta: alltså är det inte åtalbart......"
                Nä bonden får stå för mäsken Sen fixar man dunkarna själv Borde väl fungera bra med korkar från sportdrycks flaskor med en sån där pip att sätta slang på? Och sen 2liters Pet flaskor? 2 sådana flaskor som sedan ska anslutas med t koppling till en flaska med vatten och sen försöka få en tät slang även från denna till pumpen i akvariet? E det verkligen så enkelt? Hmm. Ska slangen ned i mäsken eller ska den bara ligga i luften och suga jästa gaser? Aja man får läsa på lite mer här och var och se vad man kan åstadkomma för nått skoj Tyckte det stod i någon tråd att mäsken skulle koka? Hur ska det kunna gå till? Tillverka en mini Hemkokare eller???
                Förresten. Tar inte fiskarna illa upp av detta? Typ blir full eller så? Eller ska man bara använda detta i Växt akvarium?

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Blir inte det lite jobbigt att gå till "Bonden" hela tiden när du ska ha ny mäsk? Istället för att fixa din egen?

                  Slangen ska INTE ner i mäsken, det är bara gasen man är intresserad av. Det ska inte koka, men det bubblar i tvättflaskan, det var kanske det du tänkte på.

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    I mäskflaskorna ska slangen vara i luften, precis nedanför insidan av korken. I vattenflaskan ska slangen ner i vattnet (den som kommer från mäsken) och den slangen som är från vattnet ska vara precis under korken. Glöm ej backventiler!
                    Mitt resept: 1l jummet vatten, 1dl socker, 1krm torrjäst, 1krm bikarbonat, sedan har jag nu köpt välling för protein men ej börjat med det.
                    Här är en bild när jag bara hade en flaska nu kör jag med 4 och jag byter 1 i veckan..
                    Bifogade filer
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Mäsk är bakterier som jobbar optimalt under lite högre temperatur än rumstemperatur, så en del värmer mäsken liten med t ex en terrariematta eller doppvärmare.

                      Det är faktiskt ett sätt att styra gasutvecklingen, så man kan ha värmen på timer om man vill så blir det mer gasutveckling på dagen när gasen behövs. Enklast är att ha mäskflaskorna på lysrörsrampen som under dagen blir lite ljummen till mäskbakteriernas fördel.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        Jag tycker det går bra utan att ha de varmt, det pyser när jag tar bort flaskan efter 4 veckor.... och det stinker
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • Audion
                          • December 2006
                          • 205

                          #13
                          Aha Tackar för alla svar Bonden e min far och han e inte bonden men det brukar ju vara bonden som har kokis så han fick heta bonden istället för Far

                          Kommentar

                          Arbetssätt...