Rötter PÅ växterna...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyphera
    • January 2007
    • 245

    Rötter PÅ växterna...?

    Mitt 240-literskar har nu varit igång i lite drygt två veckor och med början för 5-6 dagar sedan började det växa vita "rötter" från en del växter, t.ex. cabomban. Det är alltså vita "streck" som växer rakt ut från stjälken, upp till 10-15 cm från sanden räknat. De delar inte på sig, som vanliga rötter, utan är bara helt raka, som längst 4-5 cm. Vad är detta? Normalt? Ser inte snyggt ut i alla fall.
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    jo, det är normalt. det är Cabombans sätt att föröka sig.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      cyphera mina fick också det där...blev skitförbannad haha. det e så fult. men nu är det inte ett problem längre. det har upphört.
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • No Ak
        • December 2006
        • 108

        #4
        man undrar ju vad det är som triggar det dära med rötter i "luften".

        H.

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Ursprungligen postat av No Ak
          man undrar ju vad det är som triggar det dära med rötter i "luften".

          H.
          Det har avhandlats en del i denna tråden
          Jag vet att vi har diskuterat detta fenomen någon gång tidigare men jag kan inte minnas vad vi kom fram till [:-100] Har för mig att någon spånade om att det var ett sätt för växten att gardera sig för sin framtid genom att "klamra sig fast" utmed botten. Någon var väl inne på att de skickar ut dem i ett försök att
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • Cyphera
            • January 2007
            • 245

            #6
            Där stod en hel del ja. Tack för alla svar. Fast jag vet inte om jag blev så jätteklokare. Är det någon som har fattat om det är bra eller dåligt att växterna sätter sådana här adventivrötter?

            Kommentar

            • Becka
              • August 2006
              • 61

              #7
              Rötterna dyker oftast upp då ett skott börjar växa från de stället, har några sådana hemma i mitt akvarium också. Så ifall du ser en rot, ser du snart ett skott som du kan klippa loss och plantera så du får en ny.
              Becka

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Dåligt med näring...

                Ursprungligen postat av Cyphera
                Där stod en hel del ja. Tack för alla svar. Fast jag vet inte om jag blev så jätteklokare. Är det någon som har fattat om det är bra eller dåligt att växterna sätter sådana här adventivrötter?
                När jag köpte växter från Janne på Södermalm så sa han att "luftrötter" bildas om man har för lite näring i burken...
                Mina växter frodas men jag har också sådana rötter men jag tycker inte att det stör mig...
                Köpte ytväxter också och de hade korta rötter, Janne sa att om det är dåligt med näring i burken får de långa och det är de nu... Börjar de dö får man väl starta med PMDD... Nu kör jag bara med Loka, 33 cl till 100 L i veckan, tips från Kalle på Akvarielagret i Bromma...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  När jag köpte växter från Janne på Södermalm så sa han att "luftrötter" bildas om man har för lite näring i burken...
                  Det kan delvis stämma. Växten bildar luftrötter och bryter ner en mellannod och sveps iväg - förhoppningsvis till ett bättre ställe med mer näring.

                  Men det händer även för dom med mycket näring och är då också ett sätt att föröka sig och förankra sig på, och kanske även näringsdepå.

                  Nu kör jag bara med Loka, 33 cl till 100 L i veckan, tips från Kalle på Akvarielagret i Bromma...
                  Det är möjligtvis inte så att du har mycket toffsalger i det akvariet som du kör med Loka i?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Inget...

                    Ursprungligen postat av defdac
                    Det kan delvis stämma. Växten bildar luftrötter och bryter ner en mellannod och sveps iväg - förhoppningsvis till ett bättre ställe med mer näring.

                    Men det händer även för dom med mycket näring och är då också ett sätt att föröka sig och förankra sig på, och kanske även näringsdepå.


                    Det är möjligtvis inte så att du har mycket toffsalger i det akvariet som du kör med Loka i?
                    Helt underbar balans... O i nitrit, allt växer, har inte förlorat en fisk sen start, jo en ål i filtret, inte mycket alger, inte mycket snäckor... Jag är såååå lycklig...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Du undvek att svara på om du har toffsalger
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Cyphera
                        • January 2007
                        • 245

                        #12
                        Hm...


                        Det som är konfunderande är att tydligen har man antingen för lite näring i karet, eller för mkt. När jag startade upp (för 2,5 vecka sedan) så lade jag ett näringsgrus under sanden. Använder Biltemas blästersand, ett dubbelt myggnät mellan de två lagren och inget näringsgrus i kanterna av "golvet" i karet, där jag ändå inte ska ha några växter (använder karet som rumsavdelare, så man ser rakt igenom). Så näring finns det ju, fast bara längst ner i botten.

                        Kan det vara så att växterna med "luftrötter" står i för mkt sand så att de inte når ner till näringsgruset?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Läs inläggen igen. Det är inget fel utan helt naturligt. Dom förökar sig och växer så. En del är "bättre" på att tillverka luftrötter än andra. Cardamine lyrata är ett riktigt luftrotsmonster t ex.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Cyphera
                            • January 2007
                            • 245

                            #14
                            Det hjälper ju inte att läsa inläggen igen heller, defdac! =D *road*

                            Men du kan ju göra det, och tala om för mig vad du tror då. Har jag för mkt eller för lite näring i mitt kar? Och har den här massiva tillväxten av "luftrötter" att göra med att växterna har det riktigt bra eller riktigt dåligt?

                            Och hur kommer det sig att växterna i butik aldrig har sådana här rötter? Och att jag aldrig sett detta i något annat akvarium (jag är novis på området, men ett och annat akvarium har man ju sett ändå hemma hos vänner)?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Har jag för mkt eller för lite näring i mitt kar?
                              Växer växterna och har fina blad så har dom lagom med näring.

                              Och har den här massiva tillväxten av "luftrötter" att göra med att växterna har det riktigt bra eller riktigt dåligt?
                              Nej, för tredje gången: Det är naturligt.

                              Och hur kommer det sig att växterna i butik aldrig har sådana här rötter?
                              Dom odlas ovanför vattnet, så man ser aldrig den riktiga undervattensformen förrens växten börjat bilda undervattensblad.

                              Och att jag aldrig sett detta i något annat akvarium (jag är novis på området, men ett och annat akvarium har man ju sett ändå hemma hos vänner)?
                              Då kan du inte ha så många vänner med växtakvarier? =)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...