Växtbubbel och brun/svart alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    Växtbubbel och brun/svart alger?

    Kör med CO2 och pmdd sedan 2 månader, med tidigare gott resultat. Växterna har växt jättebra, bubblat och haft lite grönalger. Under "juluppehållet" från akvariet 14 dagar, bröts veckorutinen tillfälligt. Sedan fått problem med bruna områden samt svarta prickområden på växterna. Antar att detta är kiselalger och rödalger? Det konstiga är att växterna fortfarande bubblar, borde de göra det när man fått dessa alger?
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    #2
    Har nu klippt bort de blad som har svarta små prickar, de satt stenhårt. De bruna belägningarna på bladen räckte det med att dra tummen över ett par gånger, så försvann de. De bruna var lite slemaktiga.

    Det enda mätvärde jag har är nitraten, som är över 50. Hur de andra värderna är vet jag ej, men man kan misstänka att de är felaktiga. Har nu gjort ett 50 % vattenbyte i dag och inte gett någon gödning. Tänkte göra likadant i morgon och i övermorgon. Sedan borde vattenvärderna vara nere på noll, så man kan börja göda igen. Kan detta vara en riktig väg att gå?

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Det tror jag inte, snarare tvärtom.
      Alger älskar ostabila och svängande näringsnivåer, så frågan är om du gör ont värre? Dessutom är ju dina nivåer inte nere på noll, om man ska vara petig bara för att man skiftar 2 x 50%. Men ok, de sjunker.
      Har du slutat med co2:n?

      Jag vet inte riktigt, det kan ta tid att få ordning på nivåerna om det har blivit fel. Det finns bättre experter här på forumet, hoppas de kan ge råd.

      Kommentar

      • bubbis
        • February 2003
        • 425

        #4
        Jag hänger med i ditt resonemang med att nivåerna kommer helt i obalans, men de är ju redan detta. Visst nivåerna är väll inte noll efter 3 x 50% vattenbyten, men borde det inte bli ett bra utgångsläge för att börja att göda igen? Har även damsugt botten i dag igen och det blir ganska grumligt i karet, borde inte växterna kunna mumsa i sig denna näring som virvlar runt? Det konstiga är att växterna har bubblat hela tiden, trots att en massa blad har blivit helt bruna av algerna. Att de bubblar nu vid vattenbytena är kanske inte så konstigt. Nej, jag har inte slutat med CO2.

        Kommentar

        Arbetssätt...