Flyter upp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    Flyter upp

    mina småväxter flyter upp till ytan hela tiden pga pumpstyrkan. pumpstyrkan ska jag inte sänka. så det jag undrar är om det finns knep för att hålla växten i sanden så den inte flyter upp hela tiden.

    andra tips jag vill ha är på snygga växter. jag ska köpa mossa. vilken mossa är snygg? (tycker inte om javamossan)

    sen ska jag ha 1-2 färgglada växter, röd,gul lr annat. hade tänkt mig att åtminstånde en av dom ska vara ganska skyddande för skygga fiskar och yngel.
    '
    MVH//Amaro
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Vad är det för växter?
    Hur djupt lager sand har du?

    Man kan lägga en sten eller något på rötterna, tills växten har fått ordentligt tag.

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      vet inte vad det är för växt. en med runda blad iallafall. sandens djup där jag har växterna är ca 4-6cm djupt
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #4
        kanske du har anubias?! isåfall bind fast den på sten eller rot!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          nej då. någon såndär stenväxt är det inte. denna ska sättas i sanden =)
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            pga sanden är så finkornig så glider den ut pga cirkulationsstyrkan (som inte är allt för hög) så jag undrar om de finns knep för att hålla den nere
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • Malinitzi
              • December 2006
              • 2088

              #7
              Plantera!

              Ursprungligen postat av Amaro
              pga sanden är så finkornig så glider den ut pga cirkulationsstyrkan (som inte är allt för hög) så jag undrar om de finns knep för att hålla den nere
              Köpte några nya växter i förrgår och har 1-2 mm sand i karet. De hade svårt för att fästa. Men hade en låda med polerade prydnadsstenar liggande, ca 5 cm:s. Lade 1-2 st vid roten och där får de ligga till växterna rotat sig fast.

              Alla sätt är bra utom de tråkiga....

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                jag kom på en lösning..jag gjorde så att jag tog en gammal plastlåda (sån till glass lr kakor mm) så klippte jag ut en kvadrat på kanske 3cm i längd och bredd 1cm, stack därefter ett hål i mitten på denna, tryckte in växtens rötter genom den och gjorde en knut på undersidan med tråd så växten inte åker ur hålet i plasten och *tadaaaa* funkar hur grymt som helst..stoppa bara ner "kvadraten" under sanden/stenen och den hålls nere av tyngden. ingen chans att den flyter upp
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • Malinitzi
                  • December 2006
                  • 2088

                  #9
                  Ser man på...

                  Ursprungligen postat av Amaro
                  jag kom på en lösning..jag gjorde så att jag tog en gammal plastlåda (sån till glass lr kakor mm) så klippte jag ut en kvadrat på kanske 3cm i längd och bredd 1cm, stack därefter ett hål i mitten på denna, tryckte in växtens rötter genom den och gjorde en knut på undersidan med tråd så växten inte åker ur hålet i plasten och *tadaaaa* funkar hur grymt som helst..stoppa bara ner "kvadraten" under sanden/stenen och den hålls nere av tyngden. ingen chans att den flyter upp
                  En bra karl reder sig själv

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #10
                    haha visst, det är så det bör vara =P
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...