skyhöga näringsnivåer men dåligt bubbel ??!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #16
    Ursprungligen postat av hambli
    vad bör man ligga på för näringsnivåer, vet att jag har aldeles för höga men var är bra värden?
    Mina målnivåer hittar du här:
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • hambli
      • December 2004
      • 508

      #17
      Ursprungligen postat av petnym
      kör du fortfarande med dom riktvärdena? tack för hjälpen!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Hambli, gör ett par stora vattenbyten med en efterföljande fulldospuls och mät alla parametrar du har så ser du vilka nivåer du ska sikta på.

        Då får du en slags kalibrerad nivå för alla test som du kan sikta på. Det är främst Fe, NO3, PO4 då dessa tre visar hur mycket det finns av mikro, KNO3 och KH2PO4.

        Bli inte förvånad om t ex nitrattestet visar 40 ppm när du gjort vattenbytena och du vet att du slängt i 5 ppm...
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • hambli
          • December 2004
          • 508

          #19
          okej, så du menar att det är olika från akvarium till akvarium när det gäller vilken näringsnivå man bör lägga sej på?

          Men om man kollar på dom mätvärdena jag fick för några dagar sen. Ligger jag inte alldeles för högt och finns det någon fara om man inte ser till att få ner nivåerna om man ser långsiktigt?

          Fe: 0,4 ppm
          P04: 5,0 ppm
          No3: 60 ppm

          har dock slamsugit hela botten samt rengjort ett av ytterfiltren (ganska igensat av mycket skit). ska mäta när jag kommer hem igen och se vad jag ligger nån stans just nu. plus ett 60% vattenbyte
          Senast redigerad av hambli; 19 January 2007, 09:34.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            okej, så du menar att det är olika från akvarium till akvarium när det gäller vilken näringsnivå man bör lägga sej på?
            Nej så menar jag inte. Jag menar att dina vattentest visar fel. Har du 5 ppm så kan dom visa 40 ppm.
            Det är okej sålänge du vet att när ditt test visar 40 ppm så har du egentligen 5 ppm.
            Du har då kalibrerat om ditt test.

            Men om man kollar på dom mätvärdena jag fick för några dagar sen. Ligger jag inte alldeles för högt och finns det någon fara om man inte ser till att få ner nivåerna om man ser långsiktigt?

            Fe: 0,4 ppm
            P04: 5,0 ppm
            No3: 60 ppm
            Om testen visar precis så mycket som du har i vattnet så är det för mycket, men vattentest gör sällan det. Vissa test visar ganska exakt, men jag har sett stora skillnader inom samma tillverkare. Mitt senaste JBl-NO3-test visar t ex runt 20-35 ppm för mycket.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              För att vara lite övertydlig: Det är okej att testerna visar fel sålänge du vet att dom gör det - och med hur mycket dom visar fel.

              Om du gör några stora vattenbyten och göder exakt 10 ppm NO3, 1 ppm PO4 och 0.1 ppm Fe och därefter gör dina tester så ser du precis vad dina tester ska visa när du ligger "perfekt".
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • hambli
                • December 2004
                • 508

                #22
                Ursprungligen postat av defdac
                Nej så menar jag inte. Jag menar att dina vattentest visar fel. Har du 5 ppm så kan dom visa 40 ppm.
                Det är okej sålänge du vet att när ditt test visar 40 ppm så har du egentligen 5 ppm.
                Du har då kalibrerat om ditt test.


                Om testen visar precis så mycket som du har i vattnet så är det för mycket, men vattentest gör sällan det. Vissa test visar ganska exakt, men jag har sett stora skillnader inom samma tillverkare. Mitt senaste JBl-NO3-test visar t ex runt 20-35 ppm för mycket.
                okej, missförstod dej lite där. jag kör också jbl på samtliga tester. kan man inte slänga i 5ppm i ett vattenglas och mäta det, känns som det är nogrannare fast jag kanske är helt ute och cyklar.

                jag som trodde jbl´s tester var ganska exakta men där ser man =)

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  kan man inte slänga i 5ppm i ett vattenglas och mäta det, känns som det är nogrannare fast jag kanske är helt ute och cyklar.
                  Jo det kan du absolut! Ännu bättre är om du tillverkar flera stamlösningar med säg 1 ppm, 5 ppm, 10 ppm och 25 ppm och mäter alla dessa och samtidigt prickar in på legenden vilken färg som motsvarar vilket värde.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • hambli
                    • December 2004
                    • 508

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Jo det kan du absolut! Ännu bättre är om du tillverkar flera stamlösningar med säg 1 ppm, 5 ppm, 10 ppm och 25 ppm och mäter alla dessa och samtidigt prickar in på legenden vilken färg som motsvarar vilket värde.
                    smart =) får bli ett stor test i helgen. tack för hjälpen, du är en klippa defdac

                    Kommentar

                    Arbetssätt...