skyhöga näringsnivåer men dåligt bubbel ??!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    skyhöga näringsnivåer men dåligt bubbel ??!

    Har nu i en veckas tid försökt få mitt växtkar att återhämta sej, från att varit utan vare sej co2 eller pmdd i ca 3 veckors tid.

    När min co2-tub tog slut så tog cyanon överfullständigt fullständigt och jag gjorde inget mer än bytte vatten.

    växterna blev bara fulare och fulare men cyanon försvan helt.
    Fick tillbaka tuben förra helgen och började pytsa i gödning.

    Problemet är att det inte riktigt har tagit fart i karet.

    Gjorde ett stort vattenbyte igår på ca 70% sen hällde jag i en dubbel fulldos (pmdd).
    Kom hem idag och det bubbla ffortfarande dåligt så jag slängde i en fulldos till och efter det mätte jag mina vattenvärden.

    Ph: 6,1
    Kh: 1-2
    No2: 0
    Fe: 0,4
    P04: 5,0
    No3: 60

    Trodde inte jag skulle få såhär höga värden så imorn blir ett stort vattenbyte igen och slamsugning av botten.

    Men vad bör jag göra för att få en bra tillväxt igen? behöver jag ge växterna tid för att återhämta sej (dom ser verkligen ut som skit)?

    Dom ända växterna som bubblar är svärdsplantorna.

    /hampus
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    De behöver tid att återhämta sig. Sen så är det inte ett speciellt ämne som cyano "äter". Det kanske du fortfarande lider brist på.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av hambli
      (dom ser verkligen ut som skit)?
      Växter som ser ut som skit fotosyntiserar dåligt, och det är ju fotosyntesen som gör bubblorna...

      Var lite försiktig med gödningen. Skyhöga nivåer är inte alls bättre än normala nivåer... Ha tålamod, man skall inte förvänta sig att ett dåligt skött / kraschat akvarie återställer sig över en dag...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • hambli
        • December 2004
        • 508

        #4
        okej. var det jag antog men trodde jag hade någon brist ända tills jag mätte igår. Dock så såg jag att dom andra växterna började komma igång dom med igår.

        Bör jag göra ett vattenbyte+1 fulldos, idag igen för att sänka nivåerna lite?

        /hambli

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av hambli
          Bör jag göra ett vattenbyte+1 fulldos, idag igen för att sänka nivåerna lite?
          Om vi skall lita på mätvärdena så ser det kanske bättre ut att göra vattenbyte utan någon ny dos för att komma ner till lite normala nivåer...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • hambli
            • December 2004
            • 508

            #6
            jo det är sant, så ett 50% vattenbyte och så ingen näring förän imorn?
            Tycker det är svårt att mäta Kh värdet, det slår om från blått till gult på andra droppen är det då Kh 1, 1,5 eller 2?

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Om du tar dubbelt så mycket vatten när du mäter KH och så delar du antalet droppar på 2 så har du 0.5 graders upplösning istället för 1
              Vill du vara rikitgt noggrann kan du ju 10 dubbla mängden vatten
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • hambli
                • December 2004
                • 508

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                Om du tar dubbelt så mycket vatten när du mäter KH och så delar du antalet droppar på 2 så har du 0.5 graders upplösning istället för 1
                Vill du vara rikitgt noggrann kan du ju 10 dubbla mängden vatten
                smart! att man kan vara så trångsynt ibland

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Om man slänger ner en extra fulldos utan att det börjar bubbla så är det antingen ljusmängd eller CO2 som fattas. Är även dessa bra så har man något som slukar syre i akvariet. Döda växtdelar, geggig botten, igengeggat filter, hinna på ytan etc.

                  Isåfall föreslår jag extra syresten(ar) under natten och ett man fixar rejält med ytrörelse. Vågor. Trots att det slösar lite CO2.

                  Låga/svajjiga syrenivåer är lika illa som svajjiga CO2/näringsnivåer vad gäller att trigga alger.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Om man slänger ner en extra fulldos utan att det börjar bubbla så är det antingen ljusmängd eller CO2 som fattas.
                    Ja, eller växter!
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Haha *lol* ja. Det kan vara bra att ha förstås =)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • hambli
                        • December 2004
                        • 508

                        #12
                        Ursprungligen postat av petnym
                        Ja, eller växter!
                        Nu ska vi inte vara elaka

                        har en del dödaväxtdelar som ligger på botten. ska storstäda karet idag och se om det blir bättre.
                        ljusmägnden ska väl inte vara nått problem 300W MH på 540l.
                        co2 är ju över 30ppm nu så den ska nog inte va för låg.

                        ska även testa tipset att köpa växter

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Vad är det för växter du har då? En del växter bubblar ju mer än andra...
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • hambli
                            • December 2004
                            • 508

                            #14
                            jag hag bland annat

                            Echinodorus tenellus
                            Myriophyllum aquaticum
                            Anubias nana
                            Didiples diandra
                            Ludwigia perennis
                            Echinodorus bleheri

                            har säkert glömt någon.
                            Det bubblar nu men inte lika bra som det gjorde då karet var i bra balans, men det har väl inte hunnit återhämtat sej kanske.

                            Kommentar

                            • hambli
                              • December 2004
                              • 508

                              #15
                              så nu har det börja bubbla igen men inte helt optimalt. har dock en fråga.

                              vad bör man ligga på för näringsnivåer, vet att jag har aldeles för höga men var är bra värden?

                              har följande test
                              Ph, Kh, No2, Fe, P04, No3

                              Kommentar

                              Arbetssätt...