Ruttnar mina växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    Ruttnar mina växter?

    Tjo. Jag har en del växter i mitt kar som påminner om bladen på maskrosen (Minns inte vad de hette) De är inte särskildt gamla. Några av bladen e lätt brunfläckiga. Ser typ smutsiga ut. Och tre av bladen ser ut som de blivit attakerade av kaniner
    Är det fiskarna som äter sönder dem eller ruttnar de bort?
    Jag har lite silverhajar, Praktbotior och diverse Guramisar där i. Har inte sätt dem nafsa nå speciellt på bladen men ändå har de blivit "Kanin tuggade" på mindre än en vecka.
    MVH Daniel
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    Ursprungligen postat av Audion
    Tjo. Jag har en del växter i mitt kar som påminner om bladen på maskrosen (Minns inte vad de hette) De är inte särskildt gamla. Några av bladen e lätt brunfläckiga. Ser typ smutsiga ut. Och tre av bladen ser ut som de blivit attakerade av kaniner
    Är det fiskarna som äter sönder dem eller ruttnar de bort?
    Jag har lite silverhajar, Praktbotior och diverse Guramisar där i. Har inte sätt dem nafsa nå speciellt på bladen men ändå har de blivit "Kanin tuggade" på mindre än en vecka.
    MVH Daniel
    här finns en bra lista över symtom. kolla om något stämmer.

    Kommentar

    • Audion
      • December 2006
      • 205

      #3
      Ursprungligen postat av bena
      här finns en bra lista över symtom. kolla om något stämmer.
      http://www.haack.se/pmdd.htm
      Hmm, Tackar men det var svårt att avgöra. Det närmaste jag kom var:

      K, Kalium brist - Visas först i äldre blad
      Långsam tillväxt
      Små hål som sakta växer sig större i äldre blad
      Gula områden
      Tynande ibland ruttnande kanter och toppar

      Små döda områden uppkommer i gamla blad. Dessa kan börja i knappnålsstorlek och växa.

      I vissa arter kan bladen gulna innan de dör, men deras huvudnerver är inte gröna som de skulle vara vid magnesiumbrist.

      I andra arter som Ceratopteris (flytormbunkar), kan de gamla bladen fortsätta att vara gröna alltmedan döda fläckar växer. De nya bladen är tillbakabildade i storlek och yta.

      Nya blad utvecklar sig inte så mycket som de ska. De har inte så stor bladyta som de borde.
      De nya bladen i den här bilden är mer normala eftersom de har växt ut efter att mer kalium doserats i gödningen.


      Har ju som sagt inte haft dem så länge så de har inte hunnit få alla symptom som står med här. Är väl bara vänta och se

      Kommentar

      • jolon
        • December 2002
        • 1075

        #4
        Kul det där, jag hadde en knippe cabomba i karet som mådde bra växte något fantastiskt, så jag glad i hågen trycker ner en del vallisar och en kruka lilliopsis,, vad händer? Jo cabomban disintigrerar på några dar, vallisarna tvär dör och lilliopsisen mår inte bra. Vad göra? River ur all cabomba nästan alla vallisar och lämnar en tio lillisar. Nu har det gått en vecka, och vallisarna som är kvar har tagit sig, lilliopsisen växer väldigt fint. Varför det blev så vet jagf inte men jag tror att det var för mycket växter i förhållande till näring och domdu beskriver som maskrosor borde vara den som i art registret här heter något med ormbunke. Så en gissning mer näring typ.
        (kul grej fressten,, la ner en rot för två dar sen som inte har varit i närheten av vatten på iallafall tre månader men det verkar finnas ett skott från en javaormbunke på den! )
        My internet should be readonly.

        Kommentar

        • Audion
          • December 2006
          • 205

          #5
          Ursprungligen postat av jolon
          Kul det där, jag hadde en knippe cabomba i karet som mådde bra växte något fantastiskt, så jag glad i hågen trycker ner en del vallisar och en kruka lilliopsis,, vad händer? Jo cabomban disintigrerar på några dar, vallisarna tvär dör och lilliopsisen mår inte bra. Vad göra? River ur all cabomba nästan alla vallisar och lämnar en tio lillisar. Nu har det gått en vecka, och vallisarna som är kvar har tagit sig, lilliopsisen växer väldigt fint. Varför det blev så vet jagf inte men jag tror att det var för mycket växter i förhållande till näring och domdu beskriver som maskrosor borde vara den som i art registret här heter något med ormbunke. Så en gissning mer näring typ.
          (kul grej fressten,, la ner en rot för två dar sen som inte har varit i närheten av vatten på iallafall tre månader men det verkar finnas ett skott från en javaormbunke på den! )
          Satt och gick igenom bilderna på denna sida av olika plantor men hittade inte min. Har för mig att den hetter nått på Princess... Hörde inte riktigt vad damen i zoobutiken sa
          Men den närmaste jag kom var den här http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=61
          dock att de har mycke renare och finare grön färg sen e bladen slätare och jämnare i formen.

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            kolla en runda på tropica.com där har de illustreade bilder på massor av växter.

            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Diwa
              • December 2006
              • 300

              #7


              jag har två såna lutea den är som http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=61
              fast lite grönare i tonen
              110L 54L 54L

              Kommentar

              • Audion
                • December 2006
                • 205

                #8
                Hmm... Verkar som jag får försöka fixa någon bild eller svänga förbi zoo butiken igen Svårt att se exakt vad det e då det finns så mycke olika varianter av allt

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Skulle tro att det är en sådan här kanske: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39
                  Har du planterat den i gruset med rotstocken under gruset så kan den tyna bort för dig. Du kan fästa den med fiskelina eller gummiband på en sten eller rot så kommer den växa fast. De bruna prickarna kommer att få rötter och sedan blir det nya plantor där.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Audion
                    • December 2006
                    • 205

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Skulle tro att det är en sådan här kanske: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39
                    Har du planterat den i gruset med rotstocken under gruset så kan den tyna bort för dig. Du kan fästa den med fiskelina eller gummiband på en sten eller rot så kommer den växa fast. De bruna prickarna kommer att få rötter och sedan blir det nya plantor där.
                    Nu har jag varit in och köpt ännu fler av samma växt Den Hete Svärdplanta. Idag då jag handla så var det chefen som var där inne och han hade nyss varit på seminarium och där de pratade om bla den här växten. Då sa de att alla stora blad skulle bort och bara de små fick vara kvar så skulle den växa och bli riktigt stor och fin Så jag tog bort de största och skadade så vi får väl se hur de artar sig

                    Kommentar

                    Arbetssätt...