Alg frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiddan
    • June 2006
    • 885

    Alg frågor

    Tjena

    Jo såhär ligger det till har haft igång ett 70 liters hör akarium sedan i sommras och allt har vart kanon, fast i november redan tyckte jag att jag skulle köpa ett co2 paket och det gjorde jag och köpte lite nya växter och akvariumet blev 100 gånger så roligt att titta på redan efter 3 veckor.

    Men saken var den att paketet var begagnat och gasen tog slut nu i förra veckan och jag tänkte att jag skiter i att fylla på den för jag skall köpa nya grejor och göra om akvariumet (dvs starta om från början pga att jag vill ha annat grus och fixa större hål för raster.)

    Men nu på bara några dagar har akvariumet blivit en stor grön alg soppa. jag har fått päls alger,tråd alger, tofs alger. När jag tittar på akvariumet har jag bara lust att öppna locket och spy i det (om det inte vore för de 15 invånarna).

    Enligt Algbekämnings schemat så skall jag..

    1. ha många snabb växande plantor - det har jag, tror jag..
    2. vatten byte 50% 1 gång i veckan - Det har jag gjort.
    3. anpassad mängd fisk & utfodring - 10 neon tetror + 2kakaduor + 3räkor
    4. belysnings tid max 14 timmar - jag har alltid 12.

    vad kan jag göra mer förutom detta?
    Jag skiter igentligen i det då jag skall starta om nästa månad men jag vill ha bort alla alger från växterna innan jag sätter i dem i det "nya"
    och sedan vill jag lära mig hur jag bekämpar dem

    Mvh Fredrik
    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Man får sällan bort alger från växter, utan man ser till att växterna mår bra och växer så att man kan trimma bort blad som redan har alger på sig.

    Anledningen att du fick algsoppa är troligtvis just att tuben tog slut, så gör i ordning karet som du vill ha det och sätt i gång med gödning och co2 igen så klarar du algerna.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...