Cyanoskit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    Cyanoskit

    Har ju fått det i ett av mina kar.. är innerligt trött på det så nu har jag mina planer på att tömma det helt o hållet o hitta på nåt nytt..
    Fiskarna kommer inte att bli hemlösa, jag har 2 kar till.

    Min fråga, hur gör jag rent det på bästa sätt för att bli av med så mycket bakterier som möjligt.. har ju ingen lust att det ska hänga kvar nån rest nånstans som sedan blommar upp när jag har startat om det..
    Tänker bl.a på pumpar, hörn osv osv
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    #2
    har du testat med att mörklägga karet?
    kan ju var idé att testa först

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Håller med hambli. Cyano får du via luften så det spelar ingen roll hur rent du gör akvariet.

      Nuka dom med en mörkläggning så är dom borta. Se sedan till att inte halka ner på för låga nitratnivåer och var rädd om nitrifikationen och ha bra cirkulation så bör dom hålla sig borta.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #4
        Hade cyano för ett tag sen, innan jag gjorde en omstart..
        Fick rådet (tror det var av dig defdac, men jag kan ha fel ) att dubbla min gödningsdos. Gjorde det och efter ca två veckor var nästan allt borta!

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Jag har just fått bort en massa cyano genom total mörkläggning i fyra dagar!
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Whizzer
            • May 2005
            • 498

            #6
            Saken är den att jag ialf har tröttnat på inredningen ändå, o har planer för en hel renovering med slimline bakgrund osv osv..
            Karet som det är nu har blästersand som bottenmaterial, o det funkar tyvärr inte för mej.. Karet är alldeles för litet och det blir alldeles för lite näring i (eller hur det nu var, har fått förklaringen för mej innan).

            Mörkläggning har jag redan provat 2ggr men det kommer bara tillbaka..

            De andra 2 karen som jag har (visserligen större) har inte dessa bekymmer, men de har heller inte samma inredning eller bottenmaterial..

            Så allt åker ut ialf.. de få fiskar som redan bor där kommer att få plats i något av de andra karen.
            Whizzer
            http://ninavarblane.blogspot.com

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Jag tar tillbaka det jag sa i förra meddelandet!

              Idag kände jag att det luktade eländescyano IGEN!!! Och upptäckte att det var grönt bakom roten på samma ställe där det började förra gången.

              NU tar jag till kemikalier!!! DÖD ÅT CYANON!!!!

              Ska du ändå ändra om i karet är det ju lika bra att städa bort den då.
              Men då blir det som en nystart igen, men det där vet du ju!

              Kanske det är idé för dig också att döda eländet med kemikalier nu då?

              Fungistop eller General Tonic har jag fått tips om.
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • Whizzer
                • May 2005
                • 498

                #8
                Ursprungligen postat av Birgitta W
                Jag tar tillbaka det jag sa i förra meddelandet!

                Idag kände jag att det luktade eländescyano IGEN!!! Och upptäckte att det var grönt bakom roten på samma ställe där det började förra gången.

                NU tar jag till kemikalier!!! DÖD ÅT CYANON!!!!

                Ska du ändå ändra om i karet är det ju lika bra att städa bort den då.
                Men då blir det som en nystart igen, men det där vet du ju!

                Kanske det är idé för dig också att döda eländet med kemikalier nu då?

                Fungistop eller General Tonic har jag fått tips om.
                Ja det blir ju helrenovering som sagt, så det vet jag

                Allt åker ut o jag funderar på att koka rötterna som ligger i.. kan ju vara användbara längre fram..
                men botten o växter åker i sophinken.. luktar ändå apa om dom..

                Sen är det detta med pumpar o värmegrejs.. kan ju inte direkt koka dom för att bli av med alla bakterier..
                Idéer någon??
                Whizzer
                http://ninavarblane.blogspot.com

                Kommentar

                • ypzilon
                  • December 2005
                  • 76

                  #9
                  Jag har haft nitrat-halter mellan 5-80 och fosfat-halter mellan 0,5-10.
                  Jag har skaffat fler pumpar, riktat om utblås, gjort rent gruset, låtit gruset vara. Skaffat fler växter, minskat på matningen, skaffat äppelsnäckor och mörklagt.

                  Det enda som gjort ngn skillnad var mörkläggningen, men det kom tillbaka efter ca två veckor...
                  Jag har motvilligt gett upp och försöker få mig själv och frun att det är snyggt med cyano (fast det går inte så bra).

                  Kommentar

                  • Whizzer
                    • May 2005
                    • 498

                    #10
                    Ursprungligen postat av ypzilon
                    Jag har haft nitrat-halter mellan 5-80 och fosfat-halter mellan 0,5-10.
                    Jag har skaffat fler pumpar, riktat om utblås, gjort rent gruset, låtit gruset vara. Skaffat fler växter, minskat på matningen, skaffat äppelsnäckor och mörklagt.

                    Det enda som gjort ngn skillnad var mörkläggningen, men det kom tillbaka efter ca två veckor...
                    Jag har motvilligt gett upp och försöker få mig själv och frun att det är snyggt med cyano (fast det går inte så bra).
                    Usch tala inte om det.. det blir bara värre..

                    har flyttat alla fiskar från karet nu ialf, bara räkorna o några sandsnäckor kvar tillsammans med sanden, några stenar o växterna.. Kan ju inte riva ner karet innan jag bestämt mej hur jag vill göra, o fått tag på bakgrund o så..
                    Whizzer
                    http://ninavarblane.blogspot.com

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Det är ganska enkelt att bli av med om man gör följande:
                      1) Rejäl slamsugning och fluffning av växter så man får bort så mycket mulm/DOC/slam/bös som möjligt. Det där bruna som samlas i filter och på ställen i akvariet utan cirkulation. Man kan även se det mot framrutan mellan gruskornen. Lite mulm är bra, men för mycket tar syre och Cyanobakterier diggar syrefattiga förhållanden.
                      2) Fulldos PMDD eventuellt med dubbeldos KNO3.
                      3) Total mörkläggning under tre dygn kanske med extra genomluftning om man inte kan fixa skvalande cirkulation med de pumpar man har.
                      4) Efter mörläggning åter fluffning/dammsugning av allt bös som bildats under mörläggningen med stort vattenbyte och fulldospuls.

                      Se sedan till att inte få några cirkulationsdeadspots och var noga med att fluffa igenom täta växtbuskage och flåsa igenom områden med vattenslangen där du normalt sett aldrig rotar/kommer åt vid varje vattenbyte.

                      Se till att inte hamnar på för låga nitrathalter och ser du ett ställe där Cyanon gärna börjar krypa fram (t ex vid en rot) så sätt ett extra pumphuvud som flåsar där eller arrangera om hela layouten för optimalare cirkulation. Skaffa spraybars eller andra verktyg för att kunna flåsa igenom alla ställen så effektivt som möjligt.

                      Mycket växter skapar otroliga mängder bös och väldigt låga kvävehalter. Har man ingen CO2 och lite halvtaskigt med ljus så kommer inte syrenivåerna upp tillräckligt högt för att irritera Cyanon - och då är cirkulation+bösrenhållning det enda man kan göra.

                      Bösrengörning i täta växtakvarier är inte direkt lätt. Det enklaste är att tömma så mycket vatten man kan och sedan hålla fingret för vattenslangen och hårt spraya in i alla buskage så allt bös virvlar fram. Töm akvariet igen och upprepa tills det inte blir så mycket bös.

                      Bös är ett roligt ord förresten
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Richard.R
                        • December 2006
                        • 1872

                        #12
                        Du verkar kunna det där om cyano, men jag har också ett problem, Mitt lilla 54 liters luktar skit. Det är vitt på rutorna och sitter åt skithårt. Vet du vad det är för fel defdac?
                        396L SA biotop
                        128L SA biotop
                        54L SA biotop
                        54L SA biotop

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Om det luktar skit låter det som något utvecklar svavelväte, antingen en ruttnande botten eller en rot.

                          Vitt på rutorna som sitter stenhårt har jag ingen aning om vad det kan vara.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • ypzilon
                            • December 2005
                            • 76

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            2) Fulldos PMDD eventuellt med dubbeldos KNO3.
                            Fulldos PMDD, menar du efter PMDD-kalkylatorn med 4,8mg/l NO3 och 0,5mg/l PO4?
                            Jag hade efter ett ca 70% vattenbyte ca 20mg/l NO3 och 1,2mg/l PO4. Fosfat-nivån känns tillräckligt hög (om inte för hög), men ska jag skicka i lite mer NO3?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Med fulldos menar jag 10 ml per 100 liter doserat för hela akvarievolymen oavsett vattenbytesmängd (det blir som du säger en dosering på runt 5 ppm NO3, 0,5 ppm fosfat och 0.1 ppm Fe).

                              Fosfat-nivån känns tillräckligt hög (om inte för hög), men ska jag skicka i lite mer NO3?
                              Gör ett 70% till och mät. Är fosfatnivån samma så kan du bortse från mätvärdena. Fast du kanske har kalibrerat testen så du vet att dom stämmer? Dvs gjort några stamlösningar på 0,5 1 5 och 10 ppm fosfat och prickat in i färglegenden vilka färger som motsvarar dessa värden.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...