"Växtkar" utan co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    "Växtkar" utan co2

    Har nyligen startat upp mitt 60l akvarium och hade tänkt att köra det som växtkar/sälskapskar.
    Ska inte köra med co2 men tänkte bara göda med pmdd.

    Har aldrig använt pmdd utan co2 förut men hoppas på att kunna hålla algerna borta.

    Har 3 frågor

    1. har ett eheim aquaball inerfilter i karet, ska jag köra så den kör ner luft i karet eller kommer det att försämra förhållanden för växterna?

    2. Har ganska mycket ljus 0,5w/l är det för mycket eller kan man kompensera med att göda oftare?

    3. Hur många gånger i veckan bör man göda (fulldos)?

    /Mvh hampus
    Senast redigerad av hambli; 14 January 2007, 21:52.
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    Ursprungligen postat av hambli
    Har nyligen startat upp mitt 60l akvarium och hade tänkt att köra det som växtkar/sälskapskar.
    Ska inte köra med co2 men tänkte bara göda med pmdd.

    Har aldrig använt pmdd utan co2 förut men hoppas på att kunna hålla algerna borta.

    Har 2 frågor

    1. har ett eheim powerball inerfilter i karet, ska jag köra så den kör ner luft i karet eller kommer det att försämra förhållanden för växterna?

    2. Har ganska mycket ljus 0,5w/l är det för mycket eller kan man kompensera med att göda oftare?

    3. Hur många gånger i veckan bör man göda (fulldos)?

    /Mvh hampus
    det var tre frågor

    1:
    ska du bara ha växter behövs ingen pump.
    pumpen öppnar vattenytan så att co2 går ur karet i förmån för syre (det är inte pumpen eller luften via den som gör att syret kommer ner i vattnet, utan ytcirkulationen).
    ska du ha fisk så beror det lite på vilken sorts fisk du tänkt dig.
    men målet är att ha en tank med så pass mycket växter att fiskarna inte behöver syre via luften ovanför tanken.


    2:
    0.5w är toppen om du inte kör med co2. med co2 kan man gå upp till 0.8-1.0w beroende på växterna.

    3:
    beror på hur mycket växter du har och hur snabbt de växer.
    snabbväxande tar mycket näring medans långsamt växande inte behöver så mycket näring.
    börja med en fulldospuls i veckan och gå upp till en dubbel om det behövs.
    jag är uppe i 4dubbeldos vid byte plus 2dubbel mitt i veckan. men sen har jag många snabbväxande.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      ska du bara ha växter behövs ingen pump.
      pumpen öppnar vattenytan så att co2 går ur karet i förmån för syre (det är inte pumpen eller luften via
      Växter sänker syrehalten på natten. Utan pump blir det livsfarligt för fiskarna. Man måste ha ganska fet och välmatad fisk i växtakvarier utan CO2/gödning.

      Om växterna sänker CO2-halten till 0 efter några minuter med belysning och cirkulationen tillför mer CO2 från luften - gör då inte cirkulationen att man får ner mer CO2 än om man skippat cirkulationen?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • hambli
        • December 2004
        • 508

        #4
        tack för svaren.

        var kanske lite otydlig, har lite fiskar i just nu, 5 fjärilar. 2 pansarmalar och 5 räkor.
        Nej nu kommer det ner syre för att jag vill via en slang som går ner i pumphuvudet.
        Så det jag undra var om det kommer att lufta ut den lilla co2 mängd som finns och om det spelar någon roll då jag ändå inte tillsätter co2?

        Blir nog att jag tillsätter mäst om ett tag men måste läsa på lite hur man gör =)

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Optimalare tillförsel av näringsämnen i vattnet till bladen och bättre nitrifikation är andra starka fördelar med bra cirkulation.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • hambli
            • December 2004
            • 508

            #6
            givetvis ska jag ha cirkulation i karet men ska jag köra ner luft i vattenet eller räcker det med att det virvlar lite vid ytan bara?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Så det jag undra var om det kommer att lufta ut den lilla co2 mängd som finns och om det spelar någon roll då jag ändå inte tillsätter co2?
              Fördelarna med cirkulation överväger lätt den lilla mängd CO2 du sparar. När växterna tagit all CO2 när ljuset gått på så kommer cirkulationen tillföra CO2.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                --------------------------------------------------------------------------------

                givetvis ska jag ha cirkulation i karet men ska jag köra ner luft i vattenet eller räcker det med att det virvlar lite vid ytan bara?
                Virvel vid vattenytan räcker. Får du hinna på ytan kan du även krydda med bubblor som spränger den.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • hambli
                  • December 2004
                  • 508

                  #9
                  okej tack för hjälpen

                  defdac, hur många fulldoser i veckan tycker du man ska börja med när man bara kör med pmdd?

                  är det "farligt" att köra 2 i veckan i början eller riskerar man bara att få alger?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Nej två i veckan är inte jätteöverdrivet. Börja där och håll koll på bristtecken hos växterna, typ missfärgningar osv.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...