Grön alger!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • attin
    • December 2006
    • 14

    Grön alger!!!

    Nu har jag fått rejällt med grönalger i mitt akvarium och behöver tips från proffsen hur jag ska få bort dessa alger som gör mina växter fula

    Snälla Mvh
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Optimera biologisk filtrering och växternas tillväxt. Friska växter får aldrig alger på sig.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • morrhoppa
      • October 2006
      • 755

      #3
      Tropfrog:
      Om man då har alger på sina växter då ska man alltså inte flytta över dem till ett nyuppstartat kar. Har en massa vattenpest som har alger på sig, och är inte så pigg på att sätta dem i mitt nya kar när jag startar det av den anledningen. Kan de bli friska eller sprider jag bara med algerna?
      Man blir inte vuxen bara äldre!

      Kommentar

      • Sveziano
        • July 2005
        • 65

        #4
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Optimera biologisk filtrering och växternas tillväxt. Friska växter får aldrig alger på sig.
        MVH
        Magnus
        Hmmm... Inte helt lätt det där. Jag har också en del gröna alger, inte jätte mycket men ändå så det stör mig.

        Till största delen sitter de på bakgrunden (skiffersten) men även på växterna. Jag förstår att de inte mår jätte bra av det (det hindrar ju deras fotosyntes) och ibland tar jag bort blad som blivit "luddiga". Dock så växer allt så det knakar i mitt akvarium så jag tror att mina växter trivs. De breder ut sig och är täta men algerna växer de med... Jag har dragit ner ljustiden och försöker mata sparsamt men de ger sig inte. Mitt problem är att växterna verkar trivas men det gör även algerna, det svåra är att få växterna att trivas men inte algerna. Tips någon?

        /T

        Kommentar

        Arbetssätt...