akvarieväxter som inte alls är till akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    akvarieväxter som inte alls är till akvarium

    Har köpt en stor gräsliknande växt från en zoobutik här i Malmö (har köpt samma sort 2 gånger).
    I dag när jag surfade runt(på ett annat forum ) så stod det att den sorten jag hade köpt inte var en renodlad akvarieväxt utan man fick vara beredd på att de snabbt tynade bort (vilket har hänt mig 2 gånger nu)
    Vad fult av affären att sälja växter som akvarieväxter när de inte alls är det

    Är det verkligen tillåtet att lura folk på det viset
    / dtoppen /
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Hej!
    Såg det ut som en ampellilja har jag haft den tråden uppe någonstans på Zoopet. Köpte denna lilja, delade den och placerade halva för nära pumpen. Den är nu bara trådar. Den andra hälften stod lugnare och är kvar men jag vet inte hur länge. Pratade med försäljaren i går - men - de flesta expediter vet egentligen inte vad de säljer. Det blev "goddag yxskaft" ungefär.

    Kommentar

    • MrHankey
      • October 2006
      • 65

      #3
      Jo detta har jag också råkat ut för, att expediten sagt "ooh ja, den här växten brer ut sig jättefint längs med botten", när den egentligen inte växer alls utan bara tynar bort efter ett tag. & inte kan man ju gå tillbaka en månad senare & gnälla när man upptäckte att växten inte var till för akvarium? Känns extra surt då akvarieväxter i djuraffärerna ofta är väldigt dyra också, & då vill man ju ha något som håller... Köper man en AKVARIEväxt så vill man ju faktiskt att den ska trivas i just akvarium.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det är ju OK att en affär säljer den typen av växter eftersom de t.ex. funkar bra i paludarier osv
        Men självklart skall en affär ge rätt inform - dvs att inte mer än rötterna skall vara dränkta
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Malinitzi
          • December 2006
          • 2088

          #5
          Beträffande expediter som inte vet så bra. De har också dåligt skyltat vid växtkaren. Hur mycket de kostar står alltid men inte om det är en växt för akvarie eller paludarier exempelvis och hur höga de blir. Ofta är det mycket folk som står i kö (bra för kommersen förstås) så mycket tid att fråga blir inte.
          Jag antastade en villrådig kund sist och frågade om han kände till Zoopet. Nej, det gjorde han inte och var tacksam att jag tipsat honom. Han hade en kasse fullproppad med växter och visste inte heller något om dem. Klart man kan läsa på, men någon info bör man få. Där brister det i info till kunderna vilket jag hoppas de kommer att få läsa om här på Zoopet senare.... Som MrHankey också säger, växter är så pass dyra att vi vill ha garanti på att de ska passa i våra akvarier.

          Kommentar

          • saltbiff
            • December 2006
            • 607

            #6
            Man kan ha vanlig fredskalla i akvariet...De är jättefina och kan t.o.m blomma under ytan,men de håller sig bara fina ett tag.

            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Egentligen är det väl inte någon skilnad på de som jobbar i akvarieaffären och tex en säljare på något elektronikvaruhus.
              Jag skulle iaf inte komma på tanken att tex köpa en LCD eller Plasma TV endast utifrån säljarens råd, skulle ni?
              Och infon vid prudukterna är ju bara säljargumenten. Det mindre bra står ju aldrig angivet.
              I slutändan så handlar det ju bara om en sak, att tjäna så mycket pengar som möjligt med så liten investering/arbets insats som möjligt. Den som tror något annat får nog tyvärr tänka om.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Piscator
                • August 2006
                • 735

                #8
                Självklart handlar det om att tjäna pengar, men man tjänar bara kortsiktiga pengar om man lurar folk. Jag jobbar som säljare (fast inte i butik) och jag vill att mina kunder ska handla produkter och tjänster från oss mer än en gång.

                Jag tror att expediterna helt enkelt inte har en aning om de olika växternas möjlighet att överleva i vattnet. Vad som är värre är att de inte klarar av att erkänna det! De tror att bara för att de jobbar med det de gör så är de tvungna att ha ett svar på allas frågor och så hittar de på ett svar som verkar rimligt. Vi har tre butiker i min stad, inte på någon av dem kan jag räkna med att få ett vettigt svar på växtfrågor. Men i en av butikerna erkänner de i alla fall att de inte vet.
                Hälsningar, Tomas!
                "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Grejen är ju den att dessa icke-akvariastiska växter alltid håller sig fina i en eller ett par månader även i förhållanden där akvarie-växter skulle ruttna bort inom en vecka. Därför är det som handlare "bättre" att sälja dessa växter till okunniga som endå inte har kunskap att sköta riktiga akvarieväxter...
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Visst vill man ha nöjda kunder, men det finns flera sätt att uppnå det. Man kan vara ärlig, men det är nog tyvärr så att man tjänar mer på att ge svar som kunden litar på även om dom inte är helt korrekta.

                    I fallet elektronikvaruhus så kan dom ju stå och säga vad som helst, kunderna kommer tillbaka iaf om dom har lägst pris på något. Visst billigt är trevligt, men jag frågar ju inte säljaren i butiken om råd, den infon letar jag reda på själv från källor som inte har något vinst intresse.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Precis petnym. dessutom så går de flesta säkra för växtätare.

                      Det finns lagar som styr informationen som ges vid försäljning av levande djur. Några sådana lagar finns inte när det gäller växter. Det är orimligt att kräva att expediten till varje kund berättar allt om varje växt, det är inte ens rimligt att kräva att de faktiskt vet. Det enda som jag anser vara rimligt att kräva av en expedit är att de inte ljuger när de får frågor. Antingen så svarar man med vad man vet ellet så säger man att man inte vet.

                      I fallet akvarieväxter så är det upp till varje kund att fråga, om du inte får svar tillräckligt ofta eller om du får felaktig information så kanske du inte skall handla hos den butiken.
                      MVH
                      Magnus
                      Senast redigerad av Tropfrog; 15 January 2007, 08:24.
                      min zoon

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Håller med, men tyvärr så "vet" rätt ofta expediten fel och är inte medveten om det själv.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Piscator
                          • August 2006
                          • 735

                          #13
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Grejen är ju den att dessa icke-akvariastiska växter alltid håller sig fina i en eller ett par månader även i förhållanden där akvarie-växter skulle ruttna bort inom en vecka. Därför är det som handlare "bättre" att sälja dessa växter till okunniga som endå inte har kunskap att sköta riktiga akvarieväxter...
                          Jo, jag kan förstå det argumentet. Men jag tycker att det vore bättre att inte den typen av växter i butiken och istället sälja en "lätt akvarieväxt". Nog borde t.ex. en svärdslilja hålla sig fin längre än fredskalla?
                          Hälsningar, Tomas!
                          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Det finns massor av kunder som vill ha sina semiakvatiska växter till paludarium och akvaterarium. Skall de inte kunna handla vad de vill ha bara för att några veliga akvarister inte gör nödvändig research?

                            Dessa växter trivs aldeles utmärkt under rätt förhållanden och bättre än många svåra växter under dåliga förhållanden, vilket gör att det är en växt som passar väldigt många akvarister.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Piscator
                              • August 2006
                              • 735

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tropfrog
                              Det finns massor av kunder som vill ha sina semiakvatiska växter till paludarium och akvaterarium. Skall de inte kunna handla vad de vill ha bara för att några veliga akvarister inte gör nödvändig research?
                              Nä, såklart ska hjorderna av kunder som har paludarium och akvaterrarier kunna köpa växter. Men det är väl inget hinder för att de "veliga akvaristerna" ska kunna få rätt infornation?

                              Redan när man presenterar sin växt så kan väl de "semiakvatiska" växterna stå i ett semiakvatiskt kar och inte med vatten ända upp till kanten. Att man presenterar semiakvatiska växter på det sättet måste väl ändå bero på att man antingen inte vet att växterna inte är akvatiska eller vill fånga veliga akvarister?

                              Inte för att vi kommer att lösa dessa problem i detta forum. Men kom inte och säg att inte zoobutikerna kan hitta lösningar för att tillfredställa alla kundgrupper och att lämna rätt information om de bara vill!
                              Hälsningar, Tomas!
                              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...