Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasJ
    • January 2005
    • 46

    Co2

    Fick idag min co2 anläggning från tyskland.
    I paketet medföljde en keramik membran reaktor. Men jag har läst att många här på zoopet leder co2 in genom insuget på ytterfiltret. Just nu leder jag co2 in genom ytterfiltret. Har det någon betydelse vilken av dessa 2 metoder jag använder och i så fall varför?

    Jag har börjat med en bubbla i sekunden och ska sakta öka om det behövs. Man är ju rädd att fiskarna ska ta stryk.
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Troligen får du bättre / fullständig upplösning via filtret, men inte via keramik-reaktorn (som jag gärna vill kalla diffusor).

    Ett tredje alternativ är att köra med diffusorn och låta filtret suga in bubblorna, det fungerar bra.

    By the way, läste nyligen på APC att keramikmembran ska ligga i blöt innan de används för att fungera optimalt, ett tips om du ska använda det.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • MattiasJ
      • January 2005
      • 46

      #3
      Tack för ett snabbt svar.

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Kör nog med den difusorn, alife. Den funkar som NE säger bättre när den varit i ett tag. Men det kan nog inte mäta sig med att köra in det genom filtret.
        Vilket paket köpte du Mattias?
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • MattiasJ
          • January 2005
          • 46

          #5
          Jag köpte min co2 anläggning på www.aquaristic.net art nr:190156
          Jag har förstått att man bör köpa en större tub i sverige, så det får bli nästa projekt.

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Samma som jag köpte. Mitt funkar bra. äR PÅ JAKT EFTER EN 6KG SLÄCKARE ATT KÖRA MED. dET VERKAR SOM DET GÅR ATT FYLLA DE TYSKA FLASKORNA HÄR OCKSÅ.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            Arbetssätt...