Dags för lowtech!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

    Dags för lowtech!

    Tjenna.har ett 15 liters som jag vill göra till ett lowtech måste man ha fiskar i räker det inte att bara mata med flingfoder som lägger sig på botten?

    kan man ha engelsk sjösten i ett lowtech å jord ovan på?
    kan man ha hornsärv i ett lowtech?

    ska man göra rent jorden lr bara lägga i som den är?
    måste man ha pump?
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

    Travian is The Shit

    Ha D Gött


    ///Mvh Kenny
  • Kenny*92
    • September 2006
    • 1919

    #2
    skulle vilja ha ngt bra svar snart för imorrgon drar jag igång det om de klaffar ihop med allt de som jag frågat
    "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

    Travian is The Shit

    Ha D Gött


    ///Mvh Kenny

    Kommentar

    • annika&isak
      • November 2006
      • 180

      #3
      Jag har inget lowtech, men funderar på att starta ett...

      det jag snappat upp hittills är att:

      man ska ha ogödslad blomjord /näringsfattig jord. har läst att kaktusjord kan funka.

      tror att man kan slänga i jorden som den är, men då blir det en del flytande skräp i akvariet plus att vattnet färgas.

      jorden ska vara under gruset.

      tror inte man behöver fisk, det viktiga är ju att nåt skitar ner (t ex om du matar)

      och en pump är nog bra för luftcirkulationen.

      tips: sök på walstad eller lowtech här på zoopet så hittar du nog svar på dina frågor.

      hoppas att jag inte ljög för mycket nu...
      ------------------------------------
      112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
      37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

      Kommentar

      • Kenny*92
        • September 2006
        • 1919

        #4
        Jag har läst jag med tycker de värkar intressant!
        iofs min hornsärv behöver jag inte få att växa den har växt från 5 cm till 50cm på en månad nu helt ofattbart!!men mina svärdplantor lyckas jag aldrig få ackt med deras blad blir fula men jag tror inte dom får plats i mitt kar på 15 l men jag har några stjälkar hornsärv som inte är så stora funderar på att sätta dom i low tech å se om dom växer till sig.ska iaf ta å testa imorgon
        "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

        Travian is The Shit

        Ha D Gött


        ///Mvh Kenny

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Jag gjorde om till lowtech för ett par veckor sedan, och det funkar kanon än så länge.
          Jag körde med 2,5 cm dammjord från hornbach i botten, ovanpå detta hade jag 2,5 cm grus ~3mm diameter.

          Så här gjorde jag:
          1. Jag sparade så mycket vatten jag kunde från mitt gamla kar.
          2. Jorden åkte i som den var i botten. Ovanpå detta så sprinklade jag på lite dolomitkalk (finns i trädgårdsaffärer) eftersom jag har mjukt vatten, och växterna föredrar hårt.
          Jag har en kant nedtill så jorden utsätts aldrig för dagsljus. har man inte det så kan det vara idé att lägga en gruskant längs glaset. Om jorden utsätts för dagsljus kan det leda till att för mycket järn frigörs på en gång. Detta kan leda till algblomning, och i värsta fall skada växterna.
          3. Plantering. Jag fuktade jorden ordentligt med en sprayflaska, sedan planterade jag växterna genom att göra en liten grushög (2,5 cm hög) så att växterna kom i rätt höjd när jag senare fyllde på med grus. Rötterna spred jag ut och petade försiktigt ner i den fuktade jorden. Eftersom det tog sin lilla tid att plantera så sprayade jag vatten på växterna med jämna mellanrum.
          Jag valde att plantera innan jag fyllde på något vatten för att det verkade enklare och mindre grisigt.
          4. När alla växter var planterade så fyllde jag på med grus så botten blev jämn
          5. Fyllde på vatten via en tallrik för att inte grumla vattnet.
          6. I med fiskarna igen

          Tips:
          Tänk igenom vad som ska göras innan du börjar. Jag skrev upp allt på en lista och plockade fram alla grejer jag behövde innan jag startade. Det är lätt att glömma något annars.
          Ha en sprayflaska med vatten redo när du planterar om du kör som jag gjorde.
          Ha koll på om fiskarna beter sig som vanligt. Annars kan det behövas vattenbyten i början.

          Lycka till
          Peter

          Kommentar

          • Kalavera
            • August 2003
            • 180

            #6
            Jag har startat ett 15l low-tech för snart en halv månad sedan och allt trivs, tom algerna :P

            - Det är bra om du luftar ur jorden men inte ett krav.
            - 2.5cm ogödslad jord och 2.5cm grus
            - MYCKET växter, inkluderande snabbväxare
            - Pump behövs ej
            - Fisk är bra men jag antar att det inte är ett behov, tänkt dock att ytan kommer slamma igen efter ett par dagar om inget rör den, som fiskar. Jag har 2 guppys och lite MTS
            - Low-tech rules!

            Lycka till, här är mitt kar atm:


            Lycka till!
            540l påväg mot sydamerikansk biotop
            http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
            http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #7
              Ursprungligen postat av Kalavera
              Jag har startat ett 15l low-tech för snart en halv månad sedan och allt trivs, tom algerna :P

              - Det är bra om du luftar ur jorden men inte ett krav.
              - 2.5cm ogödslad jord och 2.5cm grus
              - MYCKET växter, inkluderande snabbväxare
              - Pump behövs ej
              - Fisk är bra men jag antar att det inte är ett behov, tänkt dock att ytan kommer slamma igen efter ett par dagar om inget rör den, som fiskar. Jag har 2 guppys och lite MTS
              - Low-tech rules!

              Lycka till, här är mitt kar atm:


              Lycka till!
              MTS ?
              / dtoppen /

              Kommentar

              Arbetssätt...