Illamående Windelov?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    Illamående Windelov?!

    har precis (ca 3 veckor sen) totalrenoverat mitt kar med ny botten och nya växter och rötter.. det enda som är kvar är ett ca 1 månad inkört ytterfilter så man kan nog säga att jag har gjort en omstart av karet

    Har knutit fast några windelov på en rot. Dom har rotat sig så pass att dom sitter fast men inga jätterötter än så länge... problemet är att dom har börjat bli bruna i topparna.. Så min fråga är, är det normalt när man knyter fast dom innan dom har rotat sig ordentligt? Att dom får en "nerperiod" innan dom börjar växa...

    Eftersom karet är nystartat så antar jag att deti nte finns så mycket näring i vattnet just. Kör med PMDD men inte co2. har 2 aquarelle med reflektorer...





    Tacksam för svar!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • kamparn
    • February 2004
    • 105

    #2
    Har exakt samma problem med min javaormbunke har haft den i 3v och den har också blivit ful. Så om nån vet så är vi två undrande
    Mvh Micke
    200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
    108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
    105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
    54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
    20L S.Barbatus yngel

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Jag skulle tro det är näringsbrist, Javaormbunkar i nystartade kar mår ofta inte så bra. Dom är storkonsumenter av Nitrat.
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #4
        jaså? då har man lärt sig nåt nytt nitrat säger du, det kommer igång så småningom va? eller är jag helt ute och cyklar, är det något man tillsätter?

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • micke eklund
          • November 2002
          • 680

          #5
          Eftersom karet är nystartat så antar jag att deti nte finns så mycket näring i vattnet just. Kör med PMDD men inte co2. har 2 aquarelle med reflektorer...
          Testa att ta bort reflektorerna samt dämpa aquarelle rören med en strimma el-tejp på undersidan. Alternativt byt ut ett eller båda rören till ett varmvitt standardrör el grolux. I alla dom burkar där jag haft javabunkar/windelov direkt under ett aquarellerör så har dom blivit bruna - svarta - vittrat bort.

          Det funkar dock bra med AQ-rören om bunkarna står skuggigt.
          Som Maria - Sjöjungfru nämde stämmer det att dom vill ha god tillgång till fritt kväve i vattnet.
          Senast redigerad av micke eklund; 12 January 2007, 17:53.

          Kommentar

          • micke eklund
            • November 2002
            • 680

            #6
            Ursprungligen postat av battalionP
            jaså? då har man lärt sig nåt nytt nitrat säger du, det kommer igång så småningom va? eller är jag helt ute och cyklar, är det något man tillsätter?

            /Hans
            Om du kör med PMDD så känner du väl till nitrat dvs Kno3 ?

            Kommentar

            • kamparn
              • February 2004
              • 105

              #7
              Min är skuggad av en massa flytväxter men hyfsat nystartat kar kör dock med pmdd så då är det bara att vänta och se alltså. Tack för svaren
              Mvh Micke
              200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
              108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
              105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
              54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
              20L S.Barbatus yngel

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #8
                Ursprungligen postat av micke eklund
                Testa att ta bort reflektorerna samt dämpa aquarelle rören med en strimma el-tejp på undersidan. Alternativt byt ut ett eller båda rören till ett varmvitt standardrör el grolux. I alla dom burkar där jag haft javabunkar/windelov direkt under ett aquarellerör så har dom blivit bruna - svarta - vittrat bort.

                Det funkar dock bra med AQ-rören om bunkarna står skuggigt.
                Som Maria - Sjöjungfru nämde stämmer det att dom vill ha god tillgång till fritt kväve i vattnet.
                Hmm nu är jag inte med... Aquarelle ska ju vara ett av dom bättre växtrören? varför klarar inte ormbunkar dom?

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • Hans.Lindaker
                  • April 2006
                  • 1837

                  #9
                  Ursprungligen postat av micke eklund
                  Om du kör med PMDD så känner du väl till nitrat dvs Kno3 ?
                  jaha är kno3 nitrat? Jag har faktiskt ingen aning om vad alla namn betyder
                  just nu kör jag dubbel dos 1 gång i veckan.. Kan jag testa att köra dubbel som vanligt + 1 dos kno3 lite senare? Eller ställer det till problem om jag inte tillsätter dom andra två lika mycket??


                  /Hans
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    nej ge inte bara kno3, rätt vad det är så står du där med svajande näringsämnen och du riskerar att få alger, ge hellre en extra normal dos av allt mitt i veckan.
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      #11
                      ja det var så jag tänkte också att det skulle rubba massa saker så man får svajjiga värden

                      Tänkte på det micke eklund sa om reflektorerna.. Jag har satt i dom för några dagar sen och windelovarna började må dåligt redan för ca 3 veckor sen...

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • PlatyYngel
                        • January 2006
                        • 1105

                        #12
                        När jag köpte min så blev den brunare och fulare i några veckor och jag befarade att den skulle dö. Men nere bland rötterna så kom det nya fina blad i massor. Det var ca 1 månad sen dom nya började komma fram och alla gamla blad har ramlat av och det fnns vara nya kvar. Hoppas att det blir likadant för er andra också...
                        / Marcus

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #13
                          Som det är just nu kör jag med en dubbeldos vid vattenbyte.. det verkar ju inte räcka så då är frågan, är det bättre att jag kör tredubbel dos vid vattenbyte eller dubbel vid VB och enkel dos mitt i veckan? Eller kanske tre enkla doser??

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • IaMtHeJoKe
                            • November 2005
                            • 416

                            #14
                            När jag köpte min (som satt på en rot den med) så vart det precis likadant i början-- fast nu mår den jättebra ! De är nog bara att vänta å se

                            Kommentar

                            • Hans.Lindaker
                              • April 2006
                              • 1837

                              #15
                              frågar igen...

                              Ursprungligen postat av battalionP
                              Som det är just nu kör jag med en dubbeldos vid vattenbyte.. det verkar ju inte räcka så då är frågan, är det bättre att jag kör tredubbel dos vid vattenbyte eller dubbel vid VB och enkel dos mitt i veckan? Eller kanske tre enkla doser??

                              /Hans
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                              Kommentar

                              Arbetssätt...