Prickar på rutan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Prickar på rutan

    Vad är det för alg som bildar gröna prickar på glaset och som bränner fast så otroligt? Finns det nåt sätt att bli av med dem? De har belägrat glaset på vårt akvarie och till råga på allt just det som har välvd ruta och är svårast att rengöra.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • Promod
    • December 2006
    • 33

    #2
    Alger

    Förmodligen är det alger som du ser som prickar på rutan, prova att gnugga bort dem med lite filtervadd eller en svamp (mjuka sidan). Effektivast är förmodligen rakblad och är rutan välvd får skrapa bort med horizontiella rörelser över rutan.

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #3
      Prova annars med en skrubbvante som man har till kroppen...Finns skitdyra på djuraffärer men jag köpte mina på en sådan där affär där allt kostar 10 spänn! Kolla bara så det inte är tvål eller nåt i vanten först! Skjölj den som tusan...

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • joni
        • November 2003
        • 147

        #4
        Ursprungligen postat av Inka
        Vad är det för alg som bildar gröna prickar på glaset och som bränner fast så otroligt? Finns det nåt sätt att bli av med dem? De har belägrat glaset på vårt akvarie och till råga på allt just det som har välvd ruta och är svårast att rengöra.
        Det låter som gröna prickalger och uppstår ofta då man har låga fosfatvärden.
        /Johan
        http://joniaquascape.blogspot.com
        Min blogg

        Kommentar

        • Mardyboy
          • December 2005
          • 58

          #5
          låga fosfat halter, vad göra då?
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=599335

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Ursprungligen postat av joni
            Det låter som gröna prickalger och uppstår ofta då man har låga fosfatvärden.
            Alger som bildar gröna prickar... ja, givetvis, gröna prickalger! Rätt kul att namnet var så uppenbart! Så då behöver man höja fosfatvärdet? Hur?
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Floppy
              • December 2006
              • 1

              #7
              Hej...
              Har samma problem jag också...fast på en utav mina växter...och även på bakrutan...
              Bakrutan går det ju att skrapa på men inte växen...tog upp växten och försökte skrapa med nageln men det satt benhårt...

              Så här är en till som undrar hur man höjer fosfat värdet...

              Kommentar

              • joni
                • November 2003
                • 147

                #8
                Ursprungligen postat av Floppy
                Hej...
                Har samma problem jag också...fast på en utav mina växter...och även på bakrutan...
                Bakrutan går det ju att skrapa på men inte växen...tog upp växten och försökte skrapa med nageln men det satt benhårt...

                Så här är en till som undrar hur man höjer fosfat värdet...
                Mer fosfat fås om man antingen matar fiskarna mer eller tillför kaliumdivätefosfat (KH2PO4). Att enbart tillätta KH2Po4 är dock inte att rekommendera. man bör istället ge alla näringsämnen som växterna vill ha.
                /Johan
                http://joniaquascape.blogspot.com
                Min blogg

                Kommentar

                • PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

                  #9
                  Mata mer Jag har dem också och jag matar ändå ganska mkt tycker jag. Men övermatar gör jag inte då det inte växer andra alger. Kiselalger dock, dom är bruna och lossnar lätt. Vad kan man göra åt dem?
                  / Marcus

                  Kommentar

                  • joni
                    • November 2003
                    • 147

                    #10
                    Ursprungligen postat av PlatyYngel
                    Mata mer Jag har dem också och jag matar ändå ganska mkt tycker jag. Men övermatar gör jag inte då det inte växer andra alger. Kiselalger dock, dom är bruna och lossnar lätt. Vad kan man göra åt dem?
                    Även kiselalger kan kan du få bort med mer fosfat.
                    Kiselalger får man ofta i uppstarten av ett akvarium där näringsnivåerna är låga. eller om man gör stora vattenbyten ofta så kan det bli näringsbrister.
                    /Johan
                    http://joniaquascape.blogspot.com
                    Min blogg

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #11
                      Tack för svaret!
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • PlatyYngel
                        • January 2006
                        • 1105

                        #12
                        Ursprungligen postat av joni
                        Även kiselalger kan kan du få bort med mer fosfat.
                        Kiselalger får man ofta i uppstarten av ett akvarium där näringsnivåerna är låga. eller om man gör stora vattenbyten ofta så kan det bli näringsbrister.
                        Så jag ska mata ännu mer? Blir det inte andra alger då?

                        Nu är det helt uppochner...
                        / Marcus

                        Kommentar

                        • joni
                          • November 2003
                          • 147

                          #13
                          Ursprungligen postat av PlatyYngel
                          Så jag ska mata ännu mer? Blir det inte andra alger då?

                          Nu är det helt uppochner...
                          Det finns risk för alger om man matar så pass mycket att fiskarna inte hinner äta upp all mat utan det ligger och skräpar på botten. Du kan ju prova att mata oftare istället för att mer vid varje tillfälle. Eller leva med lite alger på rutan som du får skrapa bort, bättre det än att växterna blir täckta med alger tycker jag personligen. Med ett rakblad får du lätt bort även de hårdaste alger.
                          /Johan
                          http://joniaquascape.blogspot.com
                          Min blogg

                          Kommentar

                          • PlatyYngel
                            • January 2006
                            • 1105

                            #14
                            Jag håller helt med. Snyggare på rutan än på växterna Nejdå, men jag får typ aldrig mat som skräpar på botten. Har 6 pansarmalar och 2 kuhlii som städar konstant hela dagen...
                            / Marcus

                            Kommentar

                            Arbetssätt...