Frekvens på gödning (PMDD)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    Frekvens på gödning (PMDD)?

    Har just börjat med mäsk-CO2 och PMDD gödning. Funkar bra men man undrar ju alltid om det kan göras bättre... Jag byter ca 25% vatten en gång i veckan och tillsätter då PMDD enl. normaldosen. Kan man dosera oftare och ger det någon effekt? Kan man överdosera PMDD och är det på något sätt skadligt? Känns som att det borde finnas något slags optimal balans mellan hur mycket CO2 man sätter in och hur mycket gödning som krävs.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av Olivin
    Har just börjat med mäsk-CO2 och PMDD gödning. Funkar bra men man undrar ju alltid om det kan göras bättre... Jag byter ca 25% vatten en gång i veckan och tillsätter då PMDD enl. normaldosen. Kan man dosera oftare och ger det någon effekt? Kan man överdosera PMDD och är det på något sätt skadligt? Känns som att det borde finnas något slags optimal balans mellan hur mycket CO2 man sätter in och hur mycket gödning som krävs.
    Det sägs ju att ju mer ljus och co2 ju mer PMDD ska man ha i då växterna förbrukar med näring.

    Jag tredubblar just nu min dos av PMDD förutom Nitraten den kör jag normalt av. Sen har jag CO2 system och mycket ljus på det...och jag har inte sett några negativa effekter av min dossering...

    Citat från pmdd.se
    "Om du har mycket ljus och tillsätter koldioxid (CO2) så kan doseringen behöva ökas med upp till 4 gånger standarddoseringen eller i extrema fall ännu mer. Det kan till och med behövas gödas flera gånger i veckan.Öka doseringen när du ser symptom på näringsbrist hos växterna."
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Har kört med CO2 och pmdd i 6 veckor. I början hade jag 1 fulldos i veckan och fick stora brister av kalium, kväve, calcium. Har ökat succesivt till 6 fulldoser i veckan. Nu växer det så det knakar men har nu fått kalciumbrist igen samt att nitratvärderna blivit för höga pga av att jag har gett 10 fulldoser med NO3 i veckan för att råda bot på kaliumbristen. Började för 2 dagar sedan med att tillsätta calcium samt att ge kalsiumsulfat i stället för NO3.

      Det där med gödning verkar vara väldigt individuellt. Men 1 fulldos i veckan verkar vara lite ocm du kör med CO2. Har du mycket växter? Har du några bristsymtom hos växterna?

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #4
        Har rätt mkt växter men har nog inte kört länge nog för att see tydliga tecken på bristsymptom.

        Hursomhelst, verkar som det är dags att beställa PMDD i storpack...
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        • bubbis
          • February 2003
          • 425

          #5
          Om du inte har några bristsymtom så är det möjligt att det räcker med en fulldos i veckan, även om det låter väldigt lite. Du säger att du har mycket växter, då kan du testa med att ge ytterligare 1 fulldos uppdelat vid ett annat tillfälle under veckan.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Själv kör jag med dubbel fulldos varje dag samt 50% vattenbyte var vecka, skitkul i ett 960, men vad gör man inte
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • bubbis
              • February 2003
              • 425

              #7
              Ja, har man fått igång fotosyntesen växer det så det knakar. Men man är lite försiktig i början innan man fått kläm på hur det funkar.

              Kör också med 50 % vattenbyte/vecka. Om man nu skulle få obalans i karet är det ju bra att "återställa" värdena varje vecka med ett stort vattenbyte. Det gör inte så mycket om man nu skulle överdosera lite.

              Kommentar

              Arbetssätt...