Trådalger, hur bli av med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    Trådalger, hur bli av med?

    Jag har ett kar där jag byter 25% vatten varje vecka, tillsätter bikarbonat (för att öka pH och kH), gissar att pH ligger på c:a 8. Växtligheten består av traditionella snabbväxare typ Egeria, Hygrophila "Stricta" men eftersom det är ett Tanganyika kar så är inte växterna värst många även om de är betydligt fler än vad man brukar ha i den typen av kar. Ljusmängden är 30W/110L. Belysningen tänd c:a 10 timmar dagligen.

    Det enda som växer riktigt bra är dock trådalger. Har gödslat karet en gång med PMDD, det var efter det som trådalgerna började frodas.

    Har också ett annat större kar med samma vatten, dock lite mindre ljus 72W/420 L. Där har jag inte alls problem med trådalger. Tyvärr växer det väl inte så bra där heller, i det karet kör jag dock regelbundet med PMDD.

    Är det ljuset som är problemet (fast det är ju inte speciellt mycket ljus egentligen) eller är det någon obalans som gynnar trådalgerna? Det lilla karet innehåller mycket ungfisk så jag matar nog lite mer där kanske.

    Vad kan jag göra för at bli av med trådalgerna?
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Jag misstänker också jag råkat ut för trådalger..i mitt 115 - liters.
    Hur ser de ut? Har sökt härinne men ej hittat någon bra info.

    Det är som jättetunna genomskinliga trådar (c.a 2 cm) som sitter på bakre akvarieväggen och vajjar..är det trådalger? Och hur blir man då av med dem?

    Har aldrig använt gödning. Inte heller gjort något "ovanligt" i akvariet.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Kalavera
      • August 2003
      • 180

      #3
      Har trådisar i mitt 15l low-tech.
      Det absolut bästa är att ha i några siamensis så vet du inget av trådisarna om några dagar
      Prob är att jag inte kan ha i siamensis i mitt 15l, nått medel?
      540l påväg mot sydamerikansk biotop
      http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
      http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

      Kommentar

      • janne63
        • August 2006
        • 294

        #4
        Ursprungligen postat av Healena
        Jag misstänker också jag råkat ut för trådalger..i mitt 115 - liters.
        Hur ser de ut? Har sökt härinne men ej hittat någon bra info.

        Det är som jättetunna genomskinliga trådar (c.a 2 cm) som sitter på bakre akvarieväggen och vajjar..är det trådalger? Och hur blir man då av med dem?

        Har aldrig använt gödning. Inte heller gjort något "ovanligt" i akvariet.
        Genomskinliga trådar? Hmmm, jag kan inte så mycket om alger men mina är i alla fall typiska trådalger. Gröna, långa trådar som växer väldigt snabbt.

        Edit: Tjockleken på trådarna kan nog variera kraftigt, vissa kan vara väldigt fina, så att de nästan ser genomskinliga ut. Tror dock att den varianten är lättare att bli av med, fast det är spekulation ska jag kanske medge.
        Senast redigerad av janne63; 10 January 2007, 19:40.

        Kommentar

        • janne63
          • August 2006
          • 294

          #5
          Ursprungligen postat av Kalavera
          Har trådisar i mitt 15l low-tech.
          Det absolut bästa är att ha i några siamensis så vet du inget av trådisarna om några dagar
          Prob är att jag inte kan ha i siamensis i mitt 15l, nått medel?
          Jag har siamensis i mitt kar och trådalger har jag i alla fall. Faktum är att jag haft trådalger i ytterligare ett kar trots siameser där också. Det var små siameser i bägge karen så det var inte fråga om några feta, lata, stora djur. Jag är lite tveksam till deras effektivitet när det gäller trådalger, men de är bra på att putsa växter.

          Kommentar

          • Promod
            • December 2006
            • 33

            #6
            Min erfarenhet är att trådalger ofta dyker upp i nystartade akvarium eller akvarium som inte riktigt är i balans, närbelysningen är begränsad brukar ofta kiselalger (bruna) etablerar sig.

            Inga av dessa alger brukar ju bli någon riktig plåga och ofta är problemet övergående i samband med att växterna etablerat sig ordentligt och tillsammans med algerna förbrukat det näringsöverskott som finns i akvariet.

            Enklast är att vänta och under tiden försöka hålla efter genom att ta bort dem för hand. Kanske också dra ned på vattenbytena (färre och mindre) innan man fått en bra balans i akvariet. Växter behöver balans för att vinna över algerna, stora förändringar i belysning, vattenvärden och gödning gynnar oftare algerna än växterna men med stabiltet så brukar algerna försivnna på sikt.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Trådalger trivs vid ungefär samma förhållanden som växter (höga fina näringsnivåer) då dom är de alger som fysiologiskt (med avseende på storlek) är mest lika växter.

              Får man trådalger så brukar det vara tecken på ganska bra förutsättningar för växter, men att man som Promod säger skapat någon instabilitet - t ex genom att få upp näringsnivåerna snabbt eller har ickefungerande nitrifikation som ger ammonium.

              Många växtakvarister upplever att trådalger gärna kommer när man är lite för flitig med mikrogödning, speciellt järn. Det beror sannolikt på att de andra näringsnivåerna (kväve,fosfor,kalium,kol) snabbt blir för låga när växten får bra tillgång till järn och andra mikroämnen.

              En snabb näringsnivåförändring brukar trigga de flesta alger och det blev i ditt fall trådalger. Allteftersom du lyckas hålla nivåerna stabila och skrubbar bort de trådalger som finns så kommer dom försvinna. Växterna behöver runt 3-4 veckor på sig innan man ser en förändring i gödningsförhållandena och under den perioden tror jag inte du kommer se någon jätteförbättring av algerna.

              Risken är alltså att man kör ner en PMDD-puls, får alger snabbt och slutar - för att senare försöka igen med samma resultat. Hoppande nivåer som växterna inte hinner ställa om sig för, men som triggar algers förökning.

              Jag är mästaren på att ändra gödningen i tid och otid och lyckas nästan aldrig hålla min gödningsdosering stabil. När jag väl beslutat mig för en gödningsdosering och kör på den några veckor så brukar det börja se bättre ut. Jag lär mig heller aldrig att det inte heller spelar någon större roll hur de innbördes näringsförhållandena ser ut bara man göder konsekvent. Även om jag påminner mig själv om detta i foruminlägg som detta så lär jag mig aldrig. Någon borde slå något hårt i huvudet på mig.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Piscator
                • August 2006
                • 735

                #8
                Här får du daniel ..och här ..och här

                Hälsningar, Tomas!
                "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                Kommentar

                • janne63
                  • August 2006
                  • 294

                  #9
                  Tack promod och defdac

                  Som promod skriver så har jag bruna kiselalger (som i princip enda alg) i mitt 420 Rubin kar. Belysningen i det karet är väldigt låg, två ynkna rör på sammanlagt 76 Watt.

                  Och det stämmer säkert också att trådalger är mer som växter, både trådalger och växter trivdes i mitt 540 kar. Det lilla karet (110) är växterna slöa men trådalgerna verkar trivas väldigt bra. Men som sagt, jag matar ganska mycket i det karet.

                  Jag har också funderat på att dra ner på vattenbytena men så läste jag på Tropicas hemsida att man vid algproblem skulle öka vattenbytena för att därigenom bl.a. minska på algsporerna i vattnet. Men vad jag kan komma ihåg har jag haft trådalger tidigare och då blev jag av med dem när jag under en lite längre period inte hann med att byta vatten i karet.

                  Jag tror jag testar med att hålla gödningen konstant och skifta lite mindre vatten och mindre ofta.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Men vad jag kan komma ihåg har jag haft trådalger tidigare och då blev jag av med dem när jag under en lite längre period inte hann med att byta vatten i karet.
                    Mm.. Stabilitet är perfekt. Ostörd nitrifikation och botten och långsamt stigande näringsnivåer med matningen.

                    En massa vattenbyten utan gödning kommer också bli ganska stabilt, men så låga näringsnivåer att bara alger klarar att överleva.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...