Bottensubstrat till växtkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    Bottensubstrat till växtkar?

    Jag planerar för ett sydamerika kar där jag vill satsa lite mer på växterna än vad jag gjort i mina tidigare burkar. Vad ska man ha för bottensubstrat egentligen? Sand eller grus så klart men i low-tech karen har man väl jord vilket kanske är en god ide' även om jag inte tänker köra low-tech. Såg att Tropica och Aquatic Nature säljer bottensubstrat bestående av spagnum (=torv enligt vad jag lärt mig) och lera (laterit). Bägge ska läggas på botten och täckas med grus (eller sand). Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa? Verkar det bra?
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    #2
    Jord under gruset ger en friskare botten som lättare bryter ned matrester och fiskbajs, så det är nog en god idé oavsett om du ska köra lowtech eller inte.
    Jag misstänker att du bara betalar extra för ogödslad blomjord om du köper tropicas blanding, men har du pengar så kanske det inte är ett problem.
    Själv gjorde jag om mitt akvarium till lowtech för ett par veckor sedan, och då använde jag jord avsedd för dammar (köpt på hornbach i malmö).
    Annars är rekommendationen att du hittar en jord utan tillsatt gödningsmedel.
    Kaktusjord och såjord brukar vara magra.
    Viktigt är att testa så att jorden inte missfärgar eller grumlar vattnet. Det gör man enklast genom ett flaskprov:
    Ta en glasburk lägg i 2,5 cm jord täck med lika mycket grus, fyll på vatten och låt stå någon vecka.

    Kommentar

    • janne63
      • August 2006
      • 294

      #3
      Ja, det var min tanke när jag läste innehållsförteckningen ... jord!

      Jag ska ta mig in till Hornbach och kolla vad de har, tack för tipset.

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Jag letade efter ogödslad jord tom på allväxtcener i åkarp, hittade det inte någonstans.
        Köpte en påse kaktus&såjord men den var gödslad.
        Jag har nitrit i det karet nu, inga farliga mängder dock.... kan tillägga att karet är tomt på fiskar än så länge.
        / dtoppen /

        Kommentar

        Arbetssätt...