Ta bort krukorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyphera
    • January 2007
    • 245

    Ta bort krukorna?

    Jag har köpt en bunt växter till mitt nya akvarium (nybörjare) och de flesta är planterade i krukor med ett slags ludd i. Det verkar som att planteringen gått till så att man tagit två luddplattor och placerat rötterna på plantan mellan dessa två och sedan har man satt alltihop i krukan. Luddplattorna känns ungefär som isolering, sånt där gult som man har i hus. Som en korsning mellan bomull och stålull, ungefär, och är gråaktigt till färgen.

    Nu till frågan! Behöver man ta bort den här "ullen" och/eller krukorna innan man planterar växterna? Jag har planterat rubbet, tyckte det skulle vara smidigt om man behöver flytta runt plantorna, annars skulle det slita en del på rötterna tänkte jag.

    Alla åsikter och erfarenheter mottages tacksamt!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Mna skall plocka bort såväl stenullen som krukorna vid planteringen - i och för sig så innehåller dom sannolikt inte något skadligt men dom begränsar tillväxten för växterna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Ullen och krukorna ska tas bort.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • Cyphera
        • January 2007
        • 245

        #4
        Ajdå... jag får göra det då. Tack för snabbt svar! =D

        Kommentar

        Arbetssätt...