vad gör vi för fel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joda
    • November 2006
    • 95

    vad gör vi för fel ?

    vi har fått nån kraftigt grön alg i blästersanden och jag vet inte om det beror på att vi har överdoserat med pmdd... läste i nån tråd här nyss att den rekomenderade dosen pmdd är för växtakvarium och vi har kört på den dosen i några veckor nu i våra "vanliga" akvarium som bara har några växter här och där...
    så här ser det ut... nån som vet om det beror på överdosering eller om det beror på nått annat ?
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6181.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,1 KB
ID: 2175565

    sen i ett annat kar här så har vi fått kraftig ökning av kisel alger och funderar på om det oxå kan ha med att vi har i för mycket pmdd ?

    ökar pmdd även algtillväxt om det inte används på rätt sätt ?

    hoppas nån kan hjälpa oss med våra frågor...

    //jonatan
    http://www.jonatan-linda.se/
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Ser ut som cyano, finns löpmeter med info i forumet.
    Tror inte det beror på övergödning av PMDD.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • sigges
      • April 2005
      • 291

      #3
      Vad har du/ni för bläster sand?
      Om det är fel alltså att den innehåller sillikat så kan det bero på detta + pmdd överdosering och fattigt med ljus...

      Sigge

      Kommentar

      • joda
        • November 2006
        • 95

        #4
        jag sökte på cyano på goggle men hitta ingen bild som såg ut som det vi har...

        jag läste nånstans att överdosering av pmdd kunde öka algtillväxten men så är det inte då kanske...

        blästersanden är biltemas och den har vi i flera kar men det är bara i det ena som det har kommit sånt här i... vi har bra bra ljus och och nya lysrör tänt 12 timmar/dygn

        i det andra karet jag skrev om som har fått ökning av kiselalger har oxå bra ljus och där lyser det 11timmar/dygn

        //jonatan
        http://www.jonatan-linda.se/

        Kommentar

        • bena
          • April 2006
          • 1245

          #5
          övergödning innebär att du ger mer än vad växterna tar upp, vilket innebär att algerna får det lilla de behöver för att växa till sig snabbt.

          Kommentar

          • joda
            • November 2006
            • 95

            #6
            oki... det var så jag täkte att det kanske kunde vara... som jag skrev så hade jag ju inte fattat att dosen pmdd var till växtakvarium så jag kanske ska ta och bara använda ca 1/4 del av det i stället... ?

            eller ska jag kanske hoppa över pmdd helt några veckor ?

            //jonatan
            http://www.jonatan-linda.se/

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #7
              jag har blästersand och ger 3 gånger så mycket pmdd än vad som sägs att man ska ha och det ser INTE ut så i mitt kar ( men jag har en massa äpplesnäckor och räkor i karet)
              / dtoppen /

              Kommentar

              • joda
                • November 2006
                • 95

                #8
                hmm... då blir jag ju inte ett dugg klokare på varför det har blivit så...

                men det kanske hade hjälpt med det i vårat oxå...

                funkar det med snäckor tillsammans med påfåglar och guldsömar ?
                http://www.jonatan-linda.se/

                Kommentar

                • sigges
                  • April 2005
                  • 291

                  #9
                  Gör en test av sanden..ta lite sand i ett glas med vatten å citronsyra. Om det bubblar av gruset så är det inte bra.
                  Hade detta med för ett tag sen å fick cyano i gruset, men då å andra sidan så kör ja med Co2.

                  Jag bytte gruset till ett annat som inte var sillikat i,, å vipps så försvann det problemet...

                  Sigge

                  Kommentar

                  • bena
                    • April 2006
                    • 1245

                    #10
                    har du en bild på hela din tank så att man kan avgöra på ett circum hur mycket växter du har.

                    Kommentar

                    • Tenkare
                      • May 2005
                      • 2519

                      #11
                      Hade också mycket kiselalger när jag hade biltemas blästersand.
                      Blev aldrig klok på varför men bytte ut den mot råda.
                      Numera inga kiselalger.
                      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                      Min zon Min Tenkare

                      Kommentar

                      • Hans.Lindaker
                        • April 2006
                        • 1837

                        #12
                        Jag hade precis så där med blågröna äckelalger, precis på samma ställe tillochmed Har du strilrör? det har jag och det hamnade på stället där vattnet kommer ner om ni fattar vad jag menar..

                        Fick rådet att köra tredubbel dos PMDD (körde enligt rek. dos 1ggr/vecka). testade detta och äcklet försvann nästan helt. Hade finaste rådasanden. Har nu bytt till grus och har inte sett skymten av äcklet!!

                        /Hans
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                        Kommentar

                        • albjohn
                          • March 2006
                          • 1179

                          #13
                          Ursprungligen postat av sigges
                          Gör en test av sanden..ta lite sand i ett glas med vatten å citronsyra. Om det bubblar av gruset så är det inte bra.
                          Hade detta med för ett tag sen å fick cyano i gruset, men då å andra sidan så kör ja med Co2.

                          Jag bytte gruset till ett annat som inte var sillikat i,, å vipps så försvann det problemet...

                          Sigge

                          Vad är det i silikat som orsakar cyano ?
                          Mvh Leif

                          Kommentar

                          • joda
                            • November 2006
                            • 95

                            #14
                            Ursprungligen postat av bena
                            har du en bild på hela din tank så att man kan avgöra på ett circum hur mycket växter du har.
                            här är en bild på det karet som har dom gröna äckel algerna... syns ganska bra på den här bilden... man ser oxå att det BARA är på ett ställe dom finns...

                            och det är bara dom tre plantorna där i så hur mycket pmdd ska vi köra med då på ett ungefär... karet är 220l...

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2007-01-06 019.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,8 KB
ID: 2094418

                            Ursprungligen postat av Tenkare
                            Hade också mycket kiselalger när jag hade biltemas blästersand.
                            Blev aldrig klok på varför men bytte ut den mot råda.
                            Numera inga kiselalger.
                            i det karet som vi fått massa kiselalger så har det satt sig på glaset och stenarna, inget i sanden så det är ju oxå lite skumt... men det kanske bara är nån fas med kiselalgerna... kanske bara ska låta det vara ett tag och se om det försvinner av sig själv...

                            Ursprungligen postat av battalionP
                            Jag hade precis så där med blågröna äckelalger, precis på samma ställe tillochmed Har du strilrör? det har jag och det hamnade på stället där vattnet kommer ner om ni fattar vad jag menar..

                            Fick rådet att köra tredubbel dos PMDD (körde enligt rek. dos 1ggr/vecka). testade detta och äcklet försvann nästan helt. Hade finaste rådasanden. Har nu bytt till grus och har inte sett skymten av äcklet!!

                            /Hans
                            som du ser på bilden så ser du att det är längst fram i mitten som algerna har kommit... det är som du säger ang strilröret men vi har det riktat nästa helt rakt fram för att få cirkulation på ytan så jag vette f*n om vattnet når ner till botten därifrån...

                            Ursprungligen postat av sigges
                            Gör en test av sanden..ta lite sand i ett glas med vatten å citronsyra. Om det bubblar av gruset så är det inte bra.
                            Hade detta med för ett tag sen å fick cyano i gruset, men då å andra sidan så kör ja med Co2.

                            Jag bytte gruset till ett annat som inte var sillikat i,, å vipps så försvann det problemet...

                            Sigge
                            har hört att biltemas blästersand ska vara helt ok men jag ska kolla det som du sa för säkerhets skull ändå... har inte hunnit det idag bara... har vi citronsyra hemma så kollar jag det i morgon...

                            //jonatan
                            http://www.jonatan-linda.se/

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13127

                              #15
                              Joda!! till dessa växter (javormbunke) är det vansinne att köra pmdd!!! det är den minst krävande växt man kan ha...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...