Hinner inte plantera mina nyinköpta växter idag - vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyphera
    • January 2007
    • 245

    Hinner inte plantera mina nyinköpta växter idag - vad göra?

    Har köpt ett gäng växter till ett sötvattensakvarium som jag hade tänkt starta upp idag, men jag får skjuta på det tills imorgon. Hur förvarar jag bäst växterna under tiden? Nu står de i plastpåsar, finns lite originalvatten i dem men inte mycket. Har gjort hål i påsarna o fyllt på nån dl vatten i varje (står 4-5 krukor i varje).

    Ska jag ta ur växterna och ställa dem i ett kar o fylla upp med vatten eller står de bäst som de gör nu?
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Jag skulle fyllt en hink med vatten och lagt dem där.
    Min zoon

    Kommentar

    • Cyphera
      • January 2007
      • 245

      #3
      Det är inga problem med att göra det då? Man kan ju inte göra så med fiskar, tänkte jag.

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        jupp, ner i vatten av något slag, men tänk på att växter INTE står sig länge så!. 1-2 dar max, sedan blir det bara sörja av dom (enligt mina erfarenheter)
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Jag brukar lägga mina växter i en tätslutande påse (inga hål), med fukt (inte vatten). De allra flesta växter klarar sig så i några dagar eller upp till en vecka. Några enstaka arter verkar bara klara något dygn, andra tex vissa Anubias verkar i enstaka fall kunna klara sig en hel månad förpackade så.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Magnuz
            • February 2005
            • 292

            #6
            De flesta växter klarar sig flera veckor i en hink eller liknande behållare, bara man ser till att de får tillräckligt med ljus.

            Kommentar

            • Cyphera
              • January 2007
              • 245

              #7
              Aha, ok! Ljus blir det då. Har satt dem i en hink nu.

              Kommentar

              Arbetssätt...