Nystartat Lowtech med bubblor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Promod
    • December 2006
    • 33

    Nystartat Lowtech med bubblor

    Hej!

    Jag startade om ett av barnens akvarium efter lite olika problem med alger och tynande växter. Växter har väl inte varit riktigt mitt område men så läste jag om "lowtech". Detta måste vara idealiskt, inte minst för ett akvarium till barn - Mycket växter, mycket fiskar och inte minst lite underhåll (få vattenbyten).

    Inspirerades av alla inlägg och artiklar och satte upp akvariet dagarna innan jul, det blev flera gånger bättre än hur det sett ut innan. Blev så nöjd att jag på juldagen bestämde mig för att rigga ett till akvarium på samma sätt, jag hade nämligen ett akvarium som stått tomt länge i förrådet.

    Det är alltid roligt att prova nya saker och genom forum som detta så får man en riktigt bra start med steg för steg instruktion och slipper förmodligen göra en hel del misstag. Jag har haft akvarier förrut men växterna har alltd kommit i andra hand om jag ens haft några.

    Båda akvarierna fick förutom jorden under gruset en dos PMDD, första akvariet har dessutom försetts med fisk. Akvarium nummer två hade varit igång två dagar med endast 1x18 W Aquralle lysrör när jag hittade en ramp med dubbla rör som åkte på. Nu hade 100 liters akvariet 3 x 18 W lysrör och bara några timmar efter att extrarampen åkte på började det bubbla från växterna. Jag gissar att det var ökningen av ljuset orsakade detta, se själva:



    Nästan alla växter i akvariet avger bubblor och vissa släpper ifrån sig en strid ström av små bubblor till vattenytan. För mig var detta ett tydligt tecken och en riktig aha-upplevelse på vilken påverkan ljuset har.

    Mvh
    David
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    visst är det gött när man får igång sitt lowtech!

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av Promod
      Nästan alla växter i akvariet avger bubblor och vissa släpper ifrån sig en strid ström av små bubblor till vattenytan. För mig var detta ett tydligt tecken och en riktig aha-upplevelse på vilken påverkan ljuset har.
      Ja, visst är det härligt att se när växterna fotosyntiserar för fullt! :-)
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Promod
        • December 2006
        • 33

        #4
        Ja, suveränt och helt oväntat, jag trodde faktiskt att det skulle krävas co2 för att åstadkomma detta. Jag får väl se hur länge det håller i sig, akvarierna har ju inte varit igång många dagar

        Kommentar

        • LinneaHYLK
          • October 2006
          • 206

          #5
          Vad roligt! Jag har ett akvarium som jag gärna skulle göra om till lowtech, var fann du all infon om hur man går tillväga?

          Kommentar

          • Promod
            • December 2006
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av LinneaHYLK
            Vad roligt! Jag har ett akvarium som jag gärna skulle göra om till lowtech, var fann du all infon om hur man går tillväga?
            Söker man internet och använder sökorden lowtech och Walstad (Diana Walstad har gett ut en bok om lowtech akvarium) får man mängder av träffar på bra sidor som beskriver hur man gör.

            Prova gärna, det är inte så komplicerat och kräver inga dyra prylar.

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              måste man ha massor med växter för att deet ska fungera med walstad metoden? eller funkar det med ett vanligt sällskapsakvarium men "normalt" mycket växter?
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Man har mycket växter från start i ett Walstadakvarium för att suga upp eventuell överflödigt ammonium som annars gärna leder till grönvatten eller andra algodlingar.

                Det går att komma runt genom att starta jorden i en hink med vatten som man har stark genomluftning i och byter vatten i varje dag i typ en vecka. Då får man även igång den biologiska aktiviteten typ nitrifikation och mineralisering.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Kalavera
                  • August 2003
                  • 180

                  #9
                  Mitt low-tech bubblade oxå..men det hade nog för lite växter och för mkt ljus...så jag bytte ner ljuset till en liten 20w (?) hallogen. Karet är15l.
                  Har fått lite alger men hoppas jag får bukt med dem med sniglar + mer växter.
                  540l påväg mot sydamerikansk biotop
                  http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
                  http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

                  Kommentar

                  • LinneaHYLK
                    • October 2006
                    • 206

                    #10
                    Fungerar det att ha ett lowtech med långsamväxande växter? eller måste man ha även snabbväxande..

                    Tänkte bara ha de snabbväxande i uppstarten i så fall.

                    Kommentar

                    • Promod
                      • December 2006
                      • 33

                      #11
                      Ursprungligen postat av LinneaHYLK
                      Fungerar det att ha ett lowtech med långsamväxande växter? eller måste man ha även snabbväxande..

                      Tänkte bara ha de snabbväxande i uppstarten i så fall.
                      Det finns andra som förmodligen kan ge bättre svar på detta än jag eftersom jag har väldigt begränsad erfarenhet av vad som funkar och inte funkar i ett lowtech. Men om jag utgår från den information jag hittat på nätet så kan jag försöka mig på ett svar.

                      Vilka växter som fungerar i just sitt kar får man förmodligen prova sig fram till, detta oavsett om de är snabbväxande eller inte. Men de generella rekommendationerna är att försöka skapa en balans mellan den näring som finns i akvariet och växternas upptagningsförmåga. I startskedet av ett lowtech akvarium är ofta tillgången på näringsämnena som störst och det är just då extra viktigt att se till att ha en tillväxt som motsvararar detta. Rådet brukar därför vara att plantera rikligt med växter och gärna snabbväxande så att det inte blir överskott av näring i vattnet som istället skapar utrymme för alger.

                      Använder man mycket jord i bottenlagret ökar man behovet av växtlighet och de verkar finnas de som använt vanlig gödslad blomjord och lyckats men då krävs ännu mera växter och ännu mera snabbväxande sådana för attr uppnå balans.

                      Kort sagt det fungerar både med snabb- och långsamväxande växter men i startskedet är det klokt att använda sig ev en hel det snabbväxande och kanske också flytväxter.

                      Kommentar

                      • LinneaHYLK
                        • October 2006
                        • 206

                        #12
                        Ohh, det lät som ett sånt svar jag ville ha. =) Det känns lite knepigt med växter bara, tycker utbudet är för litet (här i stan). Men om man överdriver växtligheten (i början mest) och har ett tunnare lager jord bör det fungera.

                        Jag är lite osäker på om jag törs prova med gödslad jord som jag redan har hemma. Eller om jag bör leta rätt på ogödslad.

                        Ett lowtech experiment ska det nog bli iaf, när ekonomin tillåter. Ett växtinköpt måste det ju bli iaf.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...