Växter som inte vill vara med så länge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HerrBergh
    • April 2006
    • 57

    Växter som inte vill vara med så länge

    Hej!
    Jag behöver lite hjälp med mina växter.
    Dom är gröna och fina när jag köper dom men efter 1-2 veckor hemma hos mig så blir dom "dassiga" i färgen.

    Vattenpesten blir liksom brunaktig.


    Och en annan växt som jag inte vet namnet på blir lite prickig och brun/röd till färgen.


    Jag tillsätter PMDD enligt följande 10ml/100Liter vatten 1 gång i veckan.
    Vatten tempen ligger på 24-26 grader.

    Vad är felet och vad kan jag göra åt det?

    Mvh Jonas
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Hej

    Jag har ingen erfarenhet av just PMDD.

    Det ser inte ut som om du har särskilt mycket växter i ditt akvarium, så det är inte otroligt att du kanske övergöder dem. Doseringen av akvarieväxtgödning är ju oftast anpassat för dem som har sk. växtakvarier och inte den som bara har ett fåtal växter i akvariet.

    Din okända växt är en Bacopa och den ser faktiskt ut att kunna lida av övergödning.
    Vattenpesten ser ganska normal ut, det är inte allas ovanligt att de blir lite bruna längst ner på de äldre stamdelarna. Den borde bli finare när den anpassat sig till ditt akvarium.
    Om jag vore som du skulle jag nog halvera min gödningsdos och kanske dela upp den på 2 gånger i veckan i stället för att pyttsa i allt på en gång.
    Om du dessutom skaffar lite mer vattenpest, hornsärv, Limnophila eller snabbväxande Cheratopteris ormbunke, som slukar näring. Så kanske det fungerar bättre.

    MVH/Anita

    Kommentar

    • HerrBergh
      • April 2006
      • 57

      #3
      Kanske ska tillägga att växterna såg lika fula ut innan jag provade med PMDD.

      Men fler växter är ju aldrig fel.... skall upp till Stockholm i veckan och ska då passa på att köpa på mig några till.

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Vattenpest är inte helt enkel att klara. Den vill inte ha det för varmt, och den fungerar egentligen bäst som flytväxt, då den inte har så mycket rötter. Därför ruttnar den oftast om man trycker ner den i gruset. Jag har aldrig klarat den.

        Vad har du för ljus? Tilsätter du macro (kväve och fosfat) också?

        Kommentar

        • HerrBergh
          • April 2006
          • 57

          #5
          Tillsätter ej macro. (Har aldrig hört talas om det förens nu)
          Belysningen är lysrör, 2x20watt. 1st Power-Glo och 1st Aqua-Glo.

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Då kan det vara näringsbrist, faktiskt. Om växterna saknar viss näring, så kan de heller inte ta till sig av den andra, och då kommer algerna... Det finns mycket skrivet på forumet om EI (Estimated Index) och macro osv osv, men det är inte helt lätt att klura ut och att få rätt balans på näringsämnena.

            Tänk också på att ljusrören blir gamla, även om det inte syns. Man rekommenderar att byta dem en gång per år, fastän man själv kanske tycker att det ser fint ut.

            Kommentar

            • HerrBergh
              • April 2006
              • 57

              #7
              Oki! Lysrörena är ca 8-10 månader gamla. snart dags att byta dom.
              Har du något tips om vart jag kan läsa mer om "macro" och ev införskaffa det till vettigt pris?

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Om du kör PMDD de tre vanliga sorterna så har du Macro och Micro+ ämnen redan det som du kanske saknar är K2SO4 men skall inte behövas om dina växter inte uppvisar direkt kalium brist

                GOTT NYTT ÅR
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • mohlin
                  • January 2004
                  • 1487

                  #9
                  Man vet väl om man tillsätter kväve och fosfat? Det ingår ju inte "automatiskt"? Jag har nog alltid sett PMDD som enbart micro, dvs ersättaren till TMG.

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Dessa tre första ämnena ingår i Pmdd om man typ köper standard sortiment typ portions paket. De går att köpa enskilt i större förpackningar med.
                    Jag sa tre men där e fyra de två sistnämnda NutriSi och Micro+ är liknade ämnen och är Microämnen eller även kallat näring för växter.
                    Kno3 och Kh2PO4 är gödning och är då macroämnen.

                    KNO3 kaliumnitrat som ger kalium och kväve.

                    KH2PO4 kaliumdivätefosfat som ger kalium och fosfat.

                    NutriSI som ger en massa mikroämnen järn(Fe), Mangan(Mn), Koppar(Cu), Zink(Zn), Bor(B) och Molybden(Mo)

                    Mikro+. som ger en massa mikroämnen men är flytande järn(Fe), Mangan(Mn), Koppar(Cu), Zink(Zn), Bor(B) och Molybden(Mo)


                    Dessa andra ämnen är även de gödning och oftast behövs de inte och de ingår inte i standard sortimentet för PMDD, men ibland kan man behöva tillsätta mer kalium K men inte mer kväve NO3 då är K2SO4 det man skall ha.

                    K2SO4 Kaliumsulfat som ger kalium och sulfat.

                    GH Booster MgSO4 och CaCl2 använder man bara efter vattenbyte dvs. 1 gång i veckan.
                    Jag ger denna mängden i mitt kar under tiden som jag fyller upp det nya vattnet, mitt kar är på 310liter.
                    Förhållande mellan Mg och CaCl2 är 1/Mg 4/CaCl2 MEN det är hur ert vatten förhåller sig alltså vattnet ur kranen.
                    Vissa behöver tillsätta andra inte vi har olika vattenvärden, jag tillsätter ändå för att det är inget som skadar fisken
                    och så länge det inte uppkommer brister av calcium då kör jag på detta.

                    MgSO4 Magnesiumsulfat som ger magnesium och sulfat.

                    CaCl2 Kalciumklorid Som ger Kalcium och klorid

                    Så hade PMDD bara varit ersättning för TMG hade det varit enkelt och visst ersättning för TMG är just Microämnena, TMG innehåller spår av Macro men är mycket lite.
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #11
                      Det jag menade Haake, var att när jag beställde PMDD (från Granholmarna) så fick man ju själv välja vad man skulle ha. Det fans ingen "standard PMDDförpackning", och i det läget vet man ju om man beställer KNO3 och
                      KH2PO4 eller om man inte gör det...

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #12
                        Aha oki sorry Mohlin jag missförstod dig där.. Förlåt.

                        Och det stämmer då fick man läsa lite vad man behövde men de har ju utvecklat sig lite =O)

                        God Fortsättning
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • Malinitzi
                          • December 2006
                          • 2088

                          #13
                          Någon Som Kan Växtnamnet?

                          I mitt 54 l akvarium finns ännu rätt begränsat med växter.
                          En som jag ej vet namnet på liknar rätt mycket AMPELLILJAN (kontorsväxten) som inte vill vara med längre hos mej. Den blir vattnig och fäller sina långa blad. Den verkar känslig för min Fluvalpump. Har inte hunnit läst in mej på växter än utan bad om "lätta" växter i zooaffären. Känner DU till denna växt och vilka krav den ställer?

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Det är iofs inte ovanligt att växter man köper tappar sina blad. Det beror på att många akvarieväxter odlas ovan vatten och därför har en övervattensform på bladen. Dessa blad tappar oftast växten då den kommer ner i vattnet. Inte alla på en gång och inte utan att det kommer ny undervattensblad om man har någorlunda förhållanden.
                            Just Ampellilja är väl en sån växt som säljs till akvarium ibland tyvärr. Det är ingen vattenväxt och den klarar sig inte särskilt länge under vatten.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • Malinitzi
                              • December 2006
                              • 2088

                              #15
                              Den här s k ampelliljan växte under vatten då jag köpte den, den och flera andra liknande stod i ett stort kar, i små svarta plastkrukor. Handlaren påstod att det var en förädlad liljeväxt, just för akvarier. Den var fin då jag köpte den. Alla växter jag köpt har stått under vatten och samma liljeväxt fanns även planterade i affärens akvarier. Har även samma typ av växt hänger i mitt fönster, antar om jag planterade DEN i akvariet skulle den dö.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...