ang alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karro72
    • September 2006
    • 137

    ang alger

    har alger som fanken på mina växter, de liknar tofsar som ligger runt kanterna på mina växter. ändå har jag massa växter som e snabbväxande. som vatten vän. och javamossa och dyligt. annars så ser mina växter fina ut. något man kan göra åt. har två malar i karet + mollys och platys. behöver råd!
    Karro 72
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Låter som om du fått svarta tofsalger. Elaka små rackare, helt ofarliga med inte särskilt snygga.

    De brukar vara rätt svåra att utrota, vet ingen fisk som riktig gillar dem. de går att hålla efter dom med siamesiska algätare. Men de försvinner inte helt ändå.

    Själv fick jag bort mina genoma att lägga om akvariet helt koka sand, stenar och rötter. Samt bada alla växter i algbekämpningsmedel.

    Går säkert bra att få bort dem med algbekämpningsmedel direkt i akvariet, men det har jag inte provat själv.

    Det som tog död på mina tofsalger heter Algol och tillverkas av JBL. Det står att det ska vara ofarligt för fiskarna, men det har jag aldrig testat. Vissa vattenväxter som hornsärv, mår inte så bra av det. Hornsärven tappade alla blad på det nedre delelarna av stängeln. Men alla topparna klarade sig och växte sig fina igen, när de fick ligga och flyta i ytan ett tag.

    MVH
    Anita

    Kommentar

    Arbetssätt...