Hjälp med problemsökning - vattenpest!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Hjälp med problemsökning - vattenpest!

    Hej!

    Nu är mitt 50-liters igång ordentligt. Karet har varit igång en månad. Men jag har lite problem med Vattenpesten som är två veckor gammal. Den växer visserligen, både på höjden och den har fått sidoskott och några rotliknande trådar växer från övre delen av stängeln nedåt. Men bladen har börjat vittra sönder och bli bruna. Det börjar nedifrån och närmar sig långsamt toppen av plantorna. Topparna är gröna och fina ännu. Det växer lite trådalger och Staghorn från stänglarna.

    Jag har haft ett 20-tal mollyyngel i karet sedan starten och bytte i går ut dem mot 15 kardinalfiskar. Jag ska snart tillsätta ett 10-tal körsbärsräkor.

    Jag har inte tillsatt någon växtnäring och jag har "bara" lågenergilampor som belysning. Hade först 4x11W men då blev det alginvasion så nu har jag 2x11W men ska byta till 4x5W.

    Övriga växter:
    • Jag har Indisk Hygrophila som växer fint. Den har fått rödaktiga blad i toppen på de stänglar som är närmast ljuset. Inga alger. 2 veckor gammal.
    • Vattenspikblad som växer ordentligt. Inga alger. 2 veckor gammal.
    • Cryptocoryne crispatula som växer. 1 månad gammal. Trådalger och Staghorn.
    • Anubias nana som växer. 1 månad gammal. Staghorn.
    • Windelöv. 1 månad gammal. Bruna toppar. Massor av Staghorn.
    Är det näringsbrist eller kan det vara något annat? Jag har inte velat ha i PMDD för att jag är rädd för att ge näring åt algerna....
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    just vattenpest vill absolut inte ha varmt max 25-26 grader har du under det så är det nog en fråga om ljuset...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Röda toppar och ruttnande äldre blad låter lite som kvävebrist.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • *Ulrica*
        • June 2006
        • 682

        #4
        Värmen är inte problemet. Jag har ingen doppvärmare och det är mellan 22 och 24 grader i karet.

        Ljuset.... Vattenpest kräver väl inga mängder med ljus? De övriga växer ju fint också...

        Ok. Om det är kvävebrist, vad gör jag då? Hur är jag säker på att det är det?
        Senast redigerad av *Ulrica*; 28 December 2006, 11:41.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det jag först tänkte var ljusbrist eller CO2-brist. Dessa går hand i hand så har man ljusbrist så kan man bota det med antingen CO2 eller mer ljus.

          Men sen när du skrev att du hade rodnande toppar så kändes det som du kanske skulle försöka med PMDD (som innehåller kväve).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • *Ulrica*
            • June 2006
            • 682

            #6
            Men göder jag inte algerna samtidigt då?

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
              Men göder jag inte algerna samtidigt då?
              Nej det gör du inte. Om växterna blir glada så gillar algerna inte läget och ligger lågt. Om växterna däremot inte gillar läget så tar algerna chansen.
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Solklart att det är näringsbrist. Att det är vattenpesten som drabbats är att det är den som växer snabbast. Du kommer antagligen att få mer och mer bristsymton även på övriga växter...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • *Ulrica*
                  • June 2006
                  • 682

                  #9
                  Ok. Ska jag hälla i massor av PMDD nu medetsamma eller börja lite försiktigt? Kommer vattenpesten att hämta sig eller ska jag ta bort den och köpa ny?

                  Kommentar

                  • Maria - Sjöjungfru

                    • January 2004
                    • 4236

                    #10
                    Hur mycket du ska dosera beror lite på hur mycket väster du har. Börja med en fulldos om du har lite lagom med växter eller med dubbel om du har mycket växter. Spara dom fina topparna på vattenpesten.
                    Så skulle jag gjort
                    Maria - Sjöjungfru

                    Kommentar

                    Arbetssätt...