Svartalger på lerkrukor och 1 bladväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kloss
    • December 2006
    • 76

    Svartalger på lerkrukor och 1 bladväxt

    Mina lerkrukor som jag har som gömmor åt fiskarna blir alldeles svarta efter ett tag. Lika på en växt jag har med ganska stora blad 3-4cm lång och 2-2½cm breda får också svarta alger på sig. I övrigt har jag inga problem med alger i akvariet. Kör med "Aquael Unifilter UV-C algestop" den pumpen är kanon. Glasklart vatten och fiskarna mår bra i övrigt. Men krukorna och just den växten blir svart. Nån som har nån idé?
    720 liter rov fiskar :P
    105 liter Molly odling
  • Daniel_N
    • April 2006
    • 573

    #2
    Berätta mer om UV-pumpen
    Är det filterpatroner i eller kör det bara igenom vattnet? Vilken styrka har du och hur stort är akvariet?

    Vill veta allt, är inntresserad av en sån, har inte råd med nåt ytterfilter nu så en sådan vore perfekt.

    Kommentar

    • Kloss
      • December 2006
      • 76

      #3
      Den har filterpatron med 2 filter och nå filter kasset med nå ZeoCarbon och BioCeraMax stenar, som tydligen ska va bra för kemisk filtrering av vattnet på nå vis :P Har inte förstått mig på det än. Sen i själva motor rummet så är det 2 UV dioder som lyser på vattnet medans det pumpas runt. Går att ha luft eller böj för att få vågor, jag kör utan luft. Den jag har nu är för 250-350 liter men jag har ett 100liters akvarium, men ska skaffa typ 300liters snart så jag köpte den ändå till det jag har. Kör den på halv kapacitet. På full har den 1000l/h. Bästa pumpen enligt mig +att den är TOTALT knäpptyst, tystaste pump jag har hört iaf. Så köp en sån tycker jag
      720 liter rov fiskar :P
      105 liter Molly odling

      Kommentar

      • Daniel_N
        • April 2006
        • 573

        #4
        Vet du hur många watt de där UV-dioderna är på? Låter lite med bara två tycker jag, men jag är inte så insatt

        Kommentar

        Arbetssätt...