Gröna ytalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    Gröna ytalger?

    Hej på Er,
    Jag har fått en "mysig" grön yta i mitt 110-liters på jobbet.
    Jag har sökt lite på forumet, det finns en del frågor men jag kan inte hitta några svar om orsak till dessa alger.
    Det var ganska grönt redan i torsdags, men nu efter helgerna hade ytan blivit alldeles "tjockflytande" och läbbig, så det blev ett vattenbyte idag.

    110-liters som sedan i september funkar som barnkammare till 30 st ancistrusyngel (nu ca 2,5 cm)
    Jag har hyffsat med växter, snabbväxande och Windelöv. Växterna är i stort sett helt algfria.
    Jag göder med PMDD (dubbeldos ca 1 gång/vecka)
    Byter vatten var 3:e vecka i snitt, ca 50% åt gången.
    Vattenbyte och gödning skiljer sig inte så där jättemycket från tidigare (när det funkade bra), möjligtvis är jag lite mer snål med gödningen.
    Matar med en 2-3 algtabletter/dag (lite mycket kanske) men jag har småsnäckor som matindikator och dom har inte blivit hysteriskt många fler
    Ingen mat alls på helgerna (burken står på jobbet)

    tacksam för lite synpukter och erfarenheter.
    Maria - Sjöjungfru
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Ja, jag vet inte hur du skall bli av med det. Men dela med mig av mina erfarenheter kan jag. Det var samma läbbiga hinna du såg hos våra blåciklider när du var här på glöggis (har en burk som är din hemma så tro nu inte att du fått mer plats i skåpet). Samma läbbiga hinna har nu hamnat i 450:an oxå. Vi tänkte kasta ner lite hornsärv för att se om det förändrar något. Jag lever i tron att detta är cyano. Så upplys mig gärna för jag vill också bli av med detta. Vi funderar också på om en pump till kan göra skillnad för just nu så är det pumpen som följer med Rio 240 som är den enda.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Kanske är nå´n läbbig vinteralgsjuka dom fått. Såg även nu att 180:an som jag håller på att starta upp har fått en grönaktig hinna med lite gröna "korn" i. Inte så mycket som i 110:an. Men jag plockade ju över filtret från 110:an till 180:an när jag startade upp det Kanske inte inte världens bästa idé så här i efterhand
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        General Tonic skall tydligen ta bort det. (Tetra?) Vet inte om jag vågar prova dock... Har sökt i veckor på ämnet men inte hittar inget som funkar hos oss. I vårt 240 harvi bara långsamväxande växter som anubias, ormbunkar, cryptosar och svärdsplanta, därför har jag en idé om att mer snabbväxande växter konkurrerar ut dem? Kan det funka? I 450:an där vi sett det alldeles nyligen har "vi" (???? ) huggt ner massa snabbväxande växter för att låta dem börja om... Förstår du min tanke? Jag tror inte att filtermaterialet spelat för stor roll ändå för din del Maria... 180:an är ju ganska fattig på växter va?
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Ja, 180:an är fattig på växter än så länge, några anubias nana och lite javaormbunke. Jag har även hällt i lite PMDD däri för Javaormbunkens skull. Än så länge bor det ju bara 2 st ancistrusar där.
          I 110:an har jag ganska mycket vattenpest som växer som attans och även sessiliflora som växer på ganska bra. Skummigt värre ju.
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Får försöka hålla liv i tråden tills experterna sett den då !
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ursprungligen postat av Lenmar
              Får försöka hålla liv i tråden tills experterna sett den då !
              Prexis!! *S*
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Om du vill ta bort det mesta så ta hushållspapper som du lägger på vattenytan, och när du lyfter upp pappret så följer algerna med. Du kan få göra detta några ggr så är snart det värsta borta.
                Har du dålig cirkulation på vattenytan så rikta utblåset mer uppåt så kommer algerna att minska.
                Jag vet inte varför dessa alger kommer, men vid stillastående vatten kan det komma, och jag har själv haft detta problem vid ett par tillfällen.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Om du vill ta bort det mesta så ta hushållspapper som du lägger på vattenytan, och när du lyfter upp pappret så följer algerna med. Du kan få göra detta några ggr så är snart det värsta borta.
                  Har du dålig cirkulation på vattenytan så rikta utblåset mer uppåt så kommer algerna att minska.
                  Jag vet inte varför dessa alger kommer, men vid stillastående vatten kan det komma, och jag har själv haft detta problem vid ett par tillfällen.
                  Jag kan av egen erfarenhet säga att hushållspappret bara tar bort det temporärt! De kommer tillbaka!! Igen, igen, igen, igen och igen och igen...
                  Jag har bra fräs på ytan i de karen och det hjälper inte.....
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Då vet du i vilka kar som vi hällde ut glöggen i
                    Att det kommer igen måste bero på något, men vad? Det försvann i mina, men det kaske bara var tur. Jag gjorde även några vattenbyte och sög bort så mycket som man kom åt av algerna.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • CBR
                      • January 2005
                      • 292

                      #11
                      Det funkar att få bort det med hushålls/tidningspapaper, men det krävs tålamod. Det tog någon månad för mig att bli av med det när jag hade det.
                      The Zone

                      Kommentar

                      • Maria - Sjöjungfru

                        • January 2004
                        • 4236

                        #12
                        Få bort dom är ju inte så svårt, dom försvann från ytan när jag gjorde vattenbyte (sög upp dom)
                        Jag är mer intresserad av orsaken till varför dom kommer.
                        Jag har väl inget jätteblås, men det är inte annorlunda än tidigare och burken har varit igång i åtminstone 2 år innan detta dök upp.
                        Maria - Sjöjungfru

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Mindre fiskar, det är väl en förändring?
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Maria - Sjöjungfru

                            • January 2004
                            • 4236

                            #14
                            I 110:an har jag ju i alla fall andra fiskar, men andra fiskar och mer/annorlunda matning oxå kanske. Aningen färre växter, inga rötter längre.

                            I 180:an som ju är ganska nystartad här är det ju få fiskar, få växter men en attans sula på vattnet

                            Jag pytsade i lite salt nu som jag hade här, har någonstans hört/läst att alger inte gillar salt, ingen aning om det kan vara så, men det kan ju inte göra någon större skada i alla fall Skall ta och byta vatten i 180:an i eftermiddag oxå. Har inte gjort nå´t sedan uppstarten (ca 3 veckor sedan) så det kanske är dax.

                            Skumt bara att det kommit i båda karen här på jobbet. Dom står på helt olika platser. Blir inte utsatta för nåt solljus. Har timer på 9 timmar på. Fast i 180:an har det varit lite si och så med ljuset, kopplade in timern förra veckan, men innan dessa har jag inte sett nå´n grön yta.
                            Maria - Sjöjungfru

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Då vet du i vilka kar som vi hällde ut glöggen i
                              Att det kommer igen måste bero på något, men vad? Det försvann i mina, men det kaske bara var tur. Jag gjorde även några vattenbyte och sög bort så mycket som man kom åt av algerna.
                              Kan det va för lite russin och mandel kanske?
                              Nah, jag vet inte riktigt men i mitt fall så har alla snabbväxarna försvunnit och ersatts med långsamväxare. Fiskbeståndet har minskat likaså matandet. Skall testa och se hur det blir med snabbväxare.... Har tröckt i nåt algmedel idag får se om det har nån effekt eller om bara växterna och firrarna knoppar av?? Har haft det av och till i andra akvarier, främst yngelkar och jag tror då att det beror på att dessa karen har övermatats och att vattenbytena vart så täta så att det har aldrig hunnit komma i balans. Kanske är det så nu med... Karet har vart igång som det är nu i kanske tre månader, alltså ganska nystartat (dock med gammalt vatten och inkört filter, möblerade om mest och flyttade runt lite växter och rötter mellan detta karet och andra kar...). I 450:an, där det dök upp nu, så anar jag att det har att göra med att vi (nä-e, det var inte vi, det var Lennie ) ansade bort ansenliga mängder med snabbväxare.
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...