Vilken växt ska jag välja nu då...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Vilken växt ska jag välja nu då...?

    Jag har dessa växter i mitt kar:
    • Marsilea hirsuta
    • Ludwigia arcuata
    • Ludwigia inclinata var. verticillata (’’Cuba’’)
    • Eustralis stellata
    • Alternanthera reineckii ‘’lilacina'’ (’Purple’)
    I ett av de bakre hörnen känns det dock väldigt tomt, där är det också lite skuggigt pga en rot, men jag vill ju såklart ha någon hög och snygg växt där, men vet inte riktigt vilken växt som skulle se snygg ut tillsammans med de jag redan har.

    Någon som kan ge mig tips? Har funderat på Cabomba (eller dess mycket mer lättskötta tvilling )
    Räkbiten


  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Hur länge har du haftdina:Eustralis stellata och Alternanthera reineckii ?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Det är väl nästan precis 1 ½ månad nu. Hurså?
      Räkbiten


      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Ursprungligen postat av Annaica
        Det är väl nästan precis 1 ½ månad nu. Hurså?
        dem är nämligen väldigt väldigt svåra att hålla i akvarium
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          dina fråga var cabomba i hörnet men det är nog lönlöst då den kräver mycket ljus...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Svårt att säga när man inte vet förutsättningarna. Hur mycket växter, hur stort kar, ljus, gödning mm?
            Många av de växterna förutsätter nästan Co2 och bra ljus.

            Ha ha, läste lite på din blogg. Tror man får ta att folk påpekar att man har svåra växter, speciellt när man inte anger vilka förutsättnigar man har.
            Senast redigerad av Oscar Cederqvist; 26 December 2006, 20:35.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Ursprungligen postat av Oscar Cederqvist
              Svårt att säga när man inte vet förutsättningarna. Hur mycket växter, hur stort kar, ljus, gödning mm?
              Många av de växterna förutsätter nästan Co2 och bra ljus.
              Karet är på 54 liter (60x30x30). Har ett Philips Aquarelle lysrör (som jag blivit rekomenderad eftersom det är bra för växterna ^^). Kör med PMDD (3 doser/veckan) och Seachem Excel (som används istället för CO2)

              Enda växten jag märker har brister är min Alternanthera reineckii ‘’lilacina'’ (’Purple’), men det är ju inte direkt ovanligt om jag förstått rätt.

              Har ett gäng stjälkar av stellatan, 2 st Ludwigia arcuata, 1 st Ludwigia inclinata var. verticillata (’’Cuba’’), 1 st Alternanthera reineckii ‘’lilacina'’ (’Purple’) och 2st Marsilea hirsuta.

              Funderade på Cabomba, men vet att den kräver för mycket ljus för det skuggiga området som den i så fall är tänkt för. Hade en växt i mitt förra kar som var väldigt lik cabomba, men kan inte komma på vad den heter!

              Men om man kan få tips om någon som liknar cambomba men inte kräver lika mycket ljus så vore jag glad

              Bild på hur karet såg ut för 20 dagar sedan:


              (det är det bakre vänstra hörnet som behöver en växt )

              Ursprungligen postat av Oscar Cederqvist
              Ha ha, läste lite på din blogg. Tror man får ta att folk påpekar att man har svåra växter, speciellt när man inte anger vilka förutsättnigar man har.
              Har dock hänt en del, inte bara här och även när jag skrivit förutsättningarna ^^
              Senast redigerad av Annaica; 26 December 2006, 20:50.
              Räkbiten


              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Någon som kan råda mig...?
                Räkbiten


                Kommentar

                • Piscator
                  • August 2006
                  • 735

                  #9
                  Kanske en Javaormbunke? Den kan du även fästa i roten om du vill. Annars föreslår jag en Cryptocoryne, det finns ett antal olika varianter och jag tror inte att någon av dem kräver särskilt mycket ljus.
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                  Kommentar

                  • Annaica
                    • February 2006
                    • 1177

                    #10
                    Ursprungligen postat av Piscator
                    Kanske en Javaormbunke? Den kan du även fästa i roten om du vill. Annars föreslår jag en Cryptocoryne, det finns ett antal olika varianter och jag tror inte att någon av dem kräver särskilt mycket ljus.

                    Hur gör man lättast när man beskär en växt med långa blad...? Skär av bottnen och planterar topparna...
                    Räkbiten


                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av Annaica
                      Någon som kan råda mig...?
                      Du kanske skall öka på buskagen du redan har. Det ser lätt lite tanigt och plottrigt ut med ensamma stjälkar av en massa olika sorter...
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Annaica
                        • February 2006
                        • 1177

                        #12
                        Ursprungligen postat av petnym
                        Du kanske skall öka på buskagen du redan har. Det ser lätt lite tanigt och plottrigt ut med ensamma stjälkar av en massa olika sorter...
                        Det är en tanke... men de växter jag har nu kräver mycket ljus och skulle inte trivas i det hörnet där det känns så tomt.

                        Och bilden är tagen för 20 dagar sedan och det har växt till sig ordentligt sedan dess så det ser inte speciellt tanigt ut längre ^^
                        Räkbiten


                        Kommentar

                        Arbetssätt...