Alger + algmedel med biologiskt filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • netweaver
    • May 2006
    • 486

    Alger + algmedel med biologiskt filter?

    Hej allihopa!

    Är duktigt trött nu på mina algproblem tycker jag försökt allt för att komma dom till livs på naturligt sätt, kollat värden, ingen övermatning, pmdd osv. växterna växer så det knakar men blir fulla med alger funderar på att köra i nåt algmedel för att ta död på dom för att sen hålla en stabil nivå med näring till växterna och komplettera med massor av snabbväxande växter.

    Nu är min fråga då jag kör med Eheim's vet/dry filter som är helt biologiskt filter ska jag koppla bort detta när jag "medicinerar mot mina alger" och köra med en annan pump under tiden och ska jag använda aktivt kol eller liknande innan jag kopplar på mitt bio filter igen??

    Tacksam för alla tips och råd!
    \\
    Nybörjare varje dag jag vaknar
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    det kan vara frestande att hälla i preparat för att få bukt med alger men jag tycker man ska hålla sig ifrån preparat om det absolut inte behövs!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      jag har förut kört med TMG men efter ca1 år så började det bli alger och dessutom så visade mina fiskar klara förgifningssymptom (helt övertygad om att det var pga dubbel dos TMG) kör nu helt utan gödning och växter och fiskar har aldrig mått bättre! man bör dock inte ha för mycket ljus om man kör utan gödning...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • netweaver
        • May 2006
        • 486

        #4
        Jag tycker problemet blivit värre sen jag satte igång det biologiska filtret som varit igång i ca. 1 månad nu speciellt där utblåset är eller strömmar ut vatten.
        Det finns inte alls lika mycket alger ute i sidorna (utblåset sitter i mitten av akvariet).

        Kan det bero på att utblåset sitter en bit ovanför ytan och generar en hel del syrebubblor då pumpen töms 1 ggn i minuten kanske?
        \\
        Nybörjare varje dag jag vaknar

        Kommentar

        Arbetssätt...