Brister hos Alternanthera reineckii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Brister hos Alternanthera reineckii

    Jag har en Alternanthera reineckii "lilacina" (papegojblad). Den är väldigt fin i färgen och sedan jag bytte lysrör så växer den också ganska bra.

    Jag göder med PMDD, 3 fulldoser i veckan samtidigt som jag kör dubbel dos av Seachem Excel (istället för CO2).

    Har lagt märke till att växten dock får hål i bladen som sedan bara blir större och större. Kollade inne på haack.se/pmdd vad det stod inne på FAQ, och nu är jag väldigt säker på att det är kaliumbrist;
    Visas först i äldre blad
    Långsam tillväxt
    Små hål som sakta växer sig större i äldre blad
    Gula områden
    Tynande ibland ruttnande kanter och toppar


    Jag funderar då på om jag ska öka min dosering av Kaliumvätefosfat (KH2PO4)/Kaliumnitrat (KNO3) eller om det är Kaliumsulfat (K2SO4) jag behöver införskaffa?

    Någon som kan råda mig hur mycket jag ska dosera och hur ofta?

    Ett vanligt problem med denna växt är ju calciumbrist (som visar sig genom förvrängda blad). Även detta har den (såklart) drabbats av. Så även Kalciumklorid är något jag borde införskaffa. Någon som kan råda mig hur jag ska dosera det?

    (mitt kar är på endast 54 liter).
    Senast redigerad av Annaica; 20 December 2006, 17:43.
    Räkbiten


  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    För att få mer kalium så ska du öka K2SO4, fast hur mycket får en expert säga. Jag ökar 1+1tsk (torrt) i veckan till 275l, bara för jag inte doserar KNO3.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Kör som sagt med PMDD och har då i både KNO3 och KH2PO4. Är det någon av dessa som jag kan öka på för att minska bristen eller ska jag införskaffa K2S04?
      Senast redigerad av Annaica; 20 December 2006, 17:45.
      Räkbiten


      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det finns en liten obekräftad hypotes att kalciumbristen kan framkallas av höga nitrathalter i vatten med lågt KH.

        Normalt kan man rekommendera att bara öka KNO3-doseringen om man får kaliumbrister, men det är väl inte riktigt läge för det med tanke på hypotesen. Om hypotesen är riktig är det bättre om du skaffar K2SO4 och t ex doserar 1 krm av det torrt varje dosering (det ger dig 10 ppm extra K per dosering, vilket borde räcka gott tillsammans med KNO3:n).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Har ännu inte skaffat ett intrat-test, men KH test har jag, vet inte riktigt vad som sökas som högt vs. lågt KH värde, men jag tror jag ligger någonstans i mitten... så den hypotesen tror jag inte gäller just i mitt fall

          Jag får skaffa K2SO4 och se om det hjälper (det är ju ändå inte direkt dyrt )
          Räkbiten


          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ok, brukar vara lågt i Göteborg iofs..
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Det finns en liten obekräftad hypotes att kalciumbristen kan framkallas av höga nitrathalter i vatten med lågt KH.
              Kalciumbrist fast man har mycket kalcium? (Vid lågt KH och högt NO3) Jag har kalcium 29 mg/l i kranvattnet. Kanske är 29 inte mycket men defdac reagerade inte på att det skulle vara lågt innan. Utan det var mitt Mg som var lågt med 2,2mg/l.
              Annars är det rätt att mjukt vatten har låg kalcium, Ca och magnesium, Mg. Vilket kan ju orsaka näringsbrist.
              Senast redigerad av solbacka; 21 December 2006, 08:27.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                29 ppm kalcium är väldigt lågt.. Inte ens 2 i GH..

                Så du har lågt KH (lite buffringsförmåga) GH (lite magnesium och kalcium) och mycket nitrat.

                Men det verkar som lågt KH i kombination med mycket nitrat helt enkelt blockerar eller gör att kalciumupptaget inte hinner med - oavsett hur mycket kalcium du har i vattnet.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  29 ppm kalcium är väldigt lågt.. Inte ens 2 i GH..

                  Så du har lågt KH (lite buffringsförmåga) GH (lite magnesium och kalcium) och mycket nitrat.

                  Men det verkar som lågt KH i kombination med mycket nitrat helt enkelt blockerar eller gör att kalciumupptaget inte hinner med - oavsett hur mycket kalcium du har i vattnet.
                  Det lät ju inte så roligt.. Vad göra då?
                  Nu känns det som när jag började med akvarier överhuvudtaget, att ju mer jag lär mig destu mindre vet jag. Jag ska säkert få rätsida på problemet men det kändes nästan som jag drunknade presis
                  Senast redigerad av solbacka; 21 December 2006, 08:40.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag beräknade precis en "perfekt" dosering för dig på plantswap:
                    Efter vattenbyte: 2.5 tsk MgSO4
                    Fulldospuls: 2 tsk K2SO4, 55 ml KH2PO4 och 27 ml NutriSi.

                    (Även om 29 ppm kalcium är lite om man ser generellt på alla typer av akvarier så räcker det gott om du gör ett vattenbyte i veckan - växter tar upp väldigt lite kalcium. Det enda som kan börja bråka med dig är om du börjar dosera för mycket av ämnen som blockerar kalciumupptaget typ kalium, magnesium och (kanske) nitrat... Med måttligt användande av fulldosen ovan är den risken minimal.. )
                    Senast redigerad av defdac; 21 December 2006, 10:15.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Annaica
                      • February 2006
                      • 1177

                      #11
                      Min största fråga gällde dock inte kalcium utan kalium. Och då undrar jag om det är rätt av mig att köpa K2SO4 och börja dosera det...? I så fall, hur mycket och hur ofta? (doserar PMDD 3 ggr/vecka i mitt 53 liters kar)
                      Räkbiten


                      Kommentar

                      • Annaica
                        • February 2006
                        • 1177

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Ok, brukar vara lågt i Göteborg iofs..
                        Hittade att KH i göteborg brukar liggar på 1-2, men när jag mäter får jag fram att det är 5 i mitt kar. *förvirrad*
                        Räkbiten


                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          2 krm ger dig 20 ppm i 54 liter. Eftersom KNO3 också ger dig i runda slängar 5 ppm K så kanske 1,5 krm är lagom varje dosering.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Hittade att KH i göteborg brukar liggar på 1-2, men när jag mäter får jag fram att det är 5 i mitt kar. *förvirrad*
                            Kasst test eller något KH-påverkande i akvariet.. Det är därför CO2 drop checkers är bra eftersom dom inte påverkas av kemin i vattnet.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Annaica
                              • February 2006
                              • 1177

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              2 krm ger dig 20 ppm i 54 liter. Eftersom KNO3 också ger dig i runda slängar 5 ppm K så kanske 1,5 krm är lagom varje dosering.
                              Torrt eller utspätt med vatten?
                              Räkbiten


                              Kommentar

                              Arbetssätt...