Hur mycket växter ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Hur mycket växter ?

    Hej Alla !

    Finns det några bra trådar eller andra länkar/tips där man kan få
    information om hur mycket växter man "behöver" till olika sorters
    och storlekar på kar.

    Jag får inte riktigt ihop hur jag skall plantera mitt framtida kar på
    220-240 liter.

    Jag tror mig veta vilka sorters växter jag vill ha för att det ska se bra ut.

    Men har svårt att avgöra hur mycket jag behöver för att karet skall
    må bra om man säger så.

    Lite rädd att jag antingen planterar för mycket, eller för lite.

    Fiskblandningen som jag tänker mig är:

    Scalarer: 6-8 st
    Bolivianska fjärilsciklider: 6-8 st
    Platy/svärdbärare: 8-10 st
    Ancistrusmalar: 4 st

    Ja, jag vet att det är kanske lite mycket scalarer och fjärilar, men tanken är att köpa ett större antal när de är små, låta dom para ut sig, och sedan "gallra" bort en del när de blir större.

    Exempelvis så är förhoppningen att ha kvar 4 scalarer, dvs 2 par.

    Vidare är det tänkt att ha antingen en stor rot, eller 2 mindre, samt lite stenpartier/grottor, byggda i skiffer.

    Tänker inte ha någon bakgrund inne i karet, utan det blir utanför.

    Några tips på hur mycket växter man "bör" ha i ett kar som detta ??
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Hej
    Mitt tips är att börja med ganska mycket billiga stjälkväxter, tills du börjar få balans i ditt kar. Brukar ju också ta lite tid att hitta alla de där drömväxterna man vill ha.

    Om du använder Vattenpest(Elodea), Hornsärv, Limnophila sessiliflora, olika Hygrophila,någon Vallisneria som du gillar, Rotala rotundifolia och Ludwigia repens att börja med. Så har du både gröna och rödaktiga lättskötta växter att öva dej på. De behöver tuktas ganska ofta och tål därför alla de ommöbleringar du säkert kommer att vilja göra i början.

    De växer också till sig så att du snart har riktigt många, samtidigt som de är billigare att köpa in många av dem redan från start. För ska du ha växtakvarium, så är det bra att ha många plantor redan från början.

    När den värsta omplanteringsfrenesin har lagt sej, så vet du säkert vart du skulle vilja ha något blickfång (solitärer). Då kan det vara läge att köpa in någon röd tigerlotus, Aponogeton, Windelövsjavaormbunke, Cryptocoryne balansae eller kanske någon större rödaktig svärdsplanta.

    När solitärerna är på plats, så kan du sakta börja byta ut en del av de snabbväxande stjälkväxterna mot mer långsamväxande Rotalor, Ludwigior, Cryptocoryner, mindre arter av svärdsplantor mm. Det är dock alltid klokt att behålla en del av de snabbväxande för att fylla i ev. tillfälliga luckor som kan bildas. De är också bra för balansen, då de gärna slukar ev. överskott av växtnäring.

    Förgrundsväxterna bör du spara till sist, när du är hyffsat nöjd med resten av akvariet och har rutiner för hur det ska hållas välskött och ansat.

    Många av de riktigt låga förgrunsväxterna växer långsamt och vill ha stabila förhållanden, så de mår sällan bra av att ryckas upp och planteras om för ofta. Den nya Micranthemum sp. Cuba ska tydligen vara en riktigt lättskött fullträff i frampartiet, men jag har inte hunnit prova den själv ännu.

    Lycka till
    MVH/Anita

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      en riktlinje är att plantera:

      längd i cm X bredd i cm / 50

      så om din tank är 1meter långt och 40 djupt, så kan man plantera ca 80 växter.

      en del växter räknas som en växt, medans med större så räknar men varje blad som en planta.

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa

        Ja, jag vet att det är kanske lite mycket scalarer och fjärilar, men tanken är att köpa ett större antal när de är små, låta dom para ut sig, och sedan "gallra" bort en del när de blir större.

        Vad menar du med det???

        Jag trycker inte att man kan ha för mycket växter, men jag är inte bra på scalarer och andra ciklider i växtkar, så där kan jag inte ge dig nåt råd.

        Kommentar

        • Celia
          • December 2006
          • 21

          #5
          tror han menar att köpa ett litet större antal scalarer, ochj sedan hoppas på parbildning, och de fiskar som blir över skall gallras bort.

          men han kan glömma att de skall avlivas, de skall antingen lämnas
          tillbaka till affären, eller ges bort till nogon annan med bra kar.

          får han för sig att avliva "överblivna fiskar" så får han sova
          i carporten.....

          Ja, detta kan jag lova......Kensa är min man.....

          Kommentar

          • Lene
            • December 2006
            • 56

            #6
            Ursprungligen postat av Celia
            får han för sig att avliva "överblivna fiskar" så får han sova
            i carporten.....

            Ja, detta kan jag lova......Kensa är min man.....

            Det var ord och inga visor

            Angående mängden växter har jag också funderat lite på samma problem. Ska planera ett 275 liter SA-akvarium och vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja för att bestämma mig för hur jag ska plantera växter, vilka växter och hur många osv. Har fått en massa idéer och intryck från andra SA-akvarier men det är svårt att bestämma något ordentligt för mitt eget. Vill göra allt på samma gång, eller nåt.

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Om du vill ha skalarer skaffa ett kar som är minst 50cm högt så de kan röra sig lite i höjdled oxå.

              Mer växter brukar resultera i mindre alger. Så ju fler växter desto bättre. Vill du ha billiga växter köp vid en akvarieaution eller av någon som annonserar då får du massor av växter till billig penning och det gör itne så mycket om en del dör.

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                I mina ögon kan man knappt ha för mkt växter. Men det ska vara fördelat på alla nivåer (lågt, mellan, höga) om det ska se bra ut. Vissa, ex cabomba, hornsärv etc ser klart bäst ut i stora täta "skogar".

                Jag beställde en gång växter av MF och de fick inte ens plats i samma kar
                Iaf inte om man ska ha fri simyta också.
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  Ursprungligen postat av qenzo
                  I mina ögon kan man knappt ha för mkt växter. Men det ska vara fördelat på alla nivåer (lågt, mellan, höga) om det ska se bra ut. Vissa, ex cabomba, hornsärv etc ser klart bäst ut i stora täta "skogar".

                  Jag beställde en gång växter av MF och de fick inte ens plats i samma kar
                  Iaf inte om man ska ha fri simyta också.
                  därför du inte beställt igen*haha*

                  jag har bara en massa flytväxter som tar allt ljus så det é inge på botten längre i princip...
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • kkk
                    • May 2006
                    • 597

                    #10
                    I mina malawi kar har jag nästan uteslutande Javaormbunke, en mycket trevlig växt som man kan binda fast vid olika föremål eller trycka in i skrevor, trevligt grön är den också.
                    MVH/kkk

                    Kommentar

                    Arbetssätt...