folk som tvekar på PMDD/co2 etc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    folk som tvekar på PMDD/co2 etc

    detta inlägg riktar sig till folk är tveksamma mot att köra med PMDD/co2 etc.

    bild 1 tagen 26/11-06
    bild 2 tagen 18/12-06

    strax efter bild 1 var tagen satte jag igång med PMDD, co2 (mäsk-variant) och jag hade gått upp från 2X58W till 4X58W.

    1:
    http://i56.photobucket.com/albums/g1...726_resize.jpg
    2:
  • Troxeye
    • January 2005
    • 59

    #2
    Härlig grönska! Skulle varit kul att se hur det hade sett ut utan co2 med med PMDD.

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      Ursprungligen postat av Troxeye
      Härlig grönska! Skulle varit kul att se hur det hade sett ut utan co2 med med PMDD.
      det växte en del, men inte direkt snabbt. det fick sig dock en hyfsad boost när jag var tvungen att tömma pga en läcka. gjorde då om botten med ett jordlager.

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #4
        Det ligger en frestelse att ge sig på detta med CO2. Men förnärvarande ligger den frestelse i precis det du säger, att det växer fort (och att man kan få en massa bubbel). Fast sedan är det ju det att måste det gå så fort? Viktigast ändå är ju att växterna växer och ser ut att trivas någorlunda.

        Jag tror säkert att jag kommer att börja med CO2 men undrar om det inte är tre andra saker gör att jag kommer till skott; att växtmassans storlek och/eller antalet växter verkar kräva CO2 d.v.s. att det är väldigt dålig tillväxt, att jag blir vansinnigt förtjust en växt som kräver CO2. Bakom båda skälen ligger såklart att slippa begränsningar p.g.a. CO2. Det tredje skälet har med pH att göra, mitt ligger på ca. 7,5 och jag ser stora fördelar i att få ned det till 7 eller strax under.

        Redan nu, utan CO2 är det en hel del ansning på växterna. Hur mycket måste det ansas med CO2? Det orar mig lite, hur ofta måste du ansa bena?
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Jag har oxå funderat fram och tillbaka om Co2 och kommit fram till att:
          • Jag nöjer mig med lite enklare växter som inte behöver Co2
          • Jag tycker det räcker med ansningen som det är
          • Vill kunna åka bort en vecka utan att allt går i kras
          Jag kör på med bara PMDD så länge, kanske rycker det i Co2-tarmen någon gång i framtiden för visst är det lockande med bubblande välmående växter
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • Dango
            • October 2006
            • 100

            #6
            Hej.
            Jag kör med pmdd men är lite undrande hur många gånger i veckan som man ska göda,har ett 110 liters
            Mvh/Dango

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
              Jag har oxå funderat fram och tillbaka om Co2 och kommit fram till att:
              • Jag nöjer mig med lite enklare växter som inte behöver Co2
              • Jag tycker det räcker med ansningen som det är
              • Vill kunna åka bort en vecka utan att allt går i kras
              Jag kör på med bara PMDD så länge, kanske rycker det i Co2-tarmen någon gång i framtiden för visst är det lockande med bubblande välmående växter
              Allt går inte i kras bara för att man kör med CO2. Jag har flera gånger lämnat mina akvarier i 14-dagars perioder och det har ofta (men kanske inte alltid...) gått bra...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • teletubis
                • September 2005
                • 224

                #8
                Ursprungligen postat av Dango
                Hej.
                Jag kör med pmdd men är lite undrande hur många gånger i veckan som man ska göda,har ett 110 liters
                Mvh/Dango
                Jag kör också med bara med pmdd och tycker det räcker med en dos i veckan det växer som fan hos mig

                Kommentar

                • Maria - Sjöjungfru

                  • January 2004
                  • 4236

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dango
                  Hej.
                  Jag kör med pmdd men är lite undrande hur många gånger i veckan som man ska göda,har ett 110 liters
                  Mvh/Dango
                  Det beror på hur mycket växter du har och hur stor dos du doserar.
                  Jag doserar 3-dubbel dos vid vattenbyte och sedan 1-2 gånger till innan nästa vattenbyte (byter varje vecka)
                  Det är bara att pröva sig fram.
                  Maria - Sjöjungfru

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Mitt kar stod helt stilla innan jag började med pmdd/co2. Jag önskar bara att jag började tidigare... Nu har det börjat växa.. Förtfarande har jag gamla fula blad som ska bort men hade jag inte börjat med pmdd och co2 hade jag vid detta laget varit tvingad att köpa nya växter..
                    Så jag började inte med detta för att de skulle växa fort utan för att de skulle växa överhuvudtaget
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • bena
                      • April 2006
                      • 1245

                      #11
                      Ursprungligen postat av Piscator

                      Redan nu, utan CO2 är det en hel del ansning på växterna. Hur mycket måste det ansas med CO2? Det orar mig lite, hur ofta måste du ansa bena?
                      ansar veckovis. men bara på de absolut mest snabbväxande.
                      annars så tar jag de när de nått vattenytan, och klipper dem då på mitten .

                      Kommentar

                      • Piscator
                        • August 2006
                        • 735

                        #12
                        Ursprungligen postat av solbacka
                        Mitt kar stod helt stilla innan jag började med pmdd/co2. Jag önskar bara att jag började tidigare... Nu har det börjat växa.. Förtfarande har jag gamla fula blad som ska bort men hade jag inte börjat med pmdd och co2 hade jag vid detta laget varit tvingad att köpa nya växter..
                        Så jag började inte med detta för att de skulle växa fort utan för att de skulle växa överhuvudtaget
                        En sak som jag inte skrev i mitt förra inlägg är att jag göder med PMDD, ungefär efter rekommendationerna vid vattenbyte och ett tillskott mitt i veckan.

                        Men jag undrar Solbacka, startade du med både PMDD och CO2 samtidigt? Eller hade du en period med bara PMDD-gödning utan att det växte och hur stark belysning har du?
                        Hälsningar, Tomas!
                        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                        Kommentar

                        • qenzo
                          • February 2005
                          • 1747

                          #13
                          Jag använder PMDD och funderar på CO2, men det är ju inte skillnaden på växtligheten som är avgörande, utan CO2'ns tjorvighet att använda.

                          Himlarns fint och grönt fick du det dock *avis*
                          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            Ursprungligen postat av Piscator
                            En sak som jag inte skrev i mitt förra inlägg är att jag göder med PMDD, ungefär efter rekommendationerna vid vattenbyte och ett tillskott mitt i veckan.

                            Men jag undrar Solbacka, startade du med både PMDD och CO2 samtidigt? Eller hade du en period med bara PMDD-gödning utan att det växte och hur stark belysning har du?
                            Jag började med mäsken ca 1 vecka efter pmdd. Jag har fortfarande för låg co2 halt enigt mitt permenenta co2/ph test. Ska starta flaska 3 av 4 idag. Mina växter har bara börjat komma igång ca 6 nya blad på papegojbladen, ca 3-4 på nya på vattenspikblad... Några nya på alla svärdsplantorna.
                            78w belysning... och rätt pmdd till mitt vatten...
                            Jag ångrar att jag inte börjat tidigare, förresten är det tack vara dig som jag överhuvudtaget började och hittade plantswap sidan Varför kunde du inte köpt fel växt och blivit lite argare för några månader sedan
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Ursprungligen postat av qenzo
                              Jag använder PMDD och funderar på CO2, men det är ju inte skillnaden på växtligheten som är avgörande, utan CO2'ns tjorvighet att använda.

                              Himlarns fint och grönt fick du det dock *avis*

                              Jag tycker inte det är så krångligt som jag trodde att köra med mäsk... Det sköter sig själv. Bara man fick alla korkar täta Jag ska byta en flaska vid varje vattenbyte när hela mitt mäsksysten är igång.
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...