Nybörjarfel i växtkaret.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cryfish
    • February 2006
    • 21

    Nybörjarfel i växtkaret.

    Har de senaste månaderna försökt mig på att skapa ett fungerande växtkar, vilket går sådär.
    Har försökt att läsa mig till det mesta, men nu sk*ter det sig totalt. Jag har gott om tofsalger och börjar även få cyano. Nitratvärdet är illrött(sera test)
    Växterna växer långsamt( h.polysperma, valisneria, h siamensis). Bladen blir snabbt genomskinliga/håliga(Kaliumbrist?) Javaormbunkarna blir svarta och faller i bitar. Vattenspikbladen växer dock med hyffsad fart. Det lilla bubbel jag får verkar mest komma från skador på bladen.

    Hur ska jag få ordning på detta?

    Jag har följande förutsättningar i karet:
    Ph 6-6,5
    Kh 3(göteborgsvatten)
    220 l med Co2-mäsk som löses genom reaktor(av på natten)
    3*30 w aquarelle/aqua glo/ flora glo
    11 timmars ljus om dagen.
    30-40% vattenbyte i veckan.
    Göder med dubbeldos pmdd vid vb, samt en dos var tredje dag(dos enl pmdd.se
    Lite fisk. Matar sparsamt.

    /Jonas
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    #2
    Det där med växter kan vara knepigt. När jag startade upp mitt nuvarande kar för några år sedan (med ny engelsk sjösten, TMG, ingen CO2) fick jag en explosion av mina vallisnerior och svärdplantor, dessa växte som tusan i 3 år. Jag slängde massvis med växter varje vecka.

    För ett år sedan bytte jag fiskar och sänkte inte längre pH:et med ekbarksextrakt, hux flux var det som förbytt med att få växterna att trivas.

    För en månad sedan började jag med O2 och pmdd och nu äntligen trivs växterna igen. Jag fegade dock i början med pmdd vilket straffade sig med dålig tillväxt och bristsymtom. Nu ger jag dubbeldos vid vattenbytedagen och fulldos med pmdd varje efterföljande dag.
    Senast redigerad av bubbis; 19 December 2006, 20:59.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Toffsalger skvallrar om tokigheter med CO2-nivåerna (förmodligen pulsande eller för låga) vilket även skulle kunna förklara att inget nitrat (och kanske inga andra näringsämnen heller) tas upp speciellt mycket.

      Har du möjlighet så skaffa en CO2-mätarklocka (en liten kupa med pH-reagens). Ladda den med ditt kranvatten och reagens och kolla färgen framåt de sista ljustimmarna. Detta ger dig ett pH-värde som enbart kan påverkas av CO2-halten i vattnet och ingenting annat i vattnet (om det nu är så att ditt pH-värde inte riktigt är rätt eller om KH:t i akvariet förändras av någon/några okända anledningar).
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Cryfish
        • February 2006
        • 21

        #4
        Så att skaffa en "riktig" Co2 anläggning kan vara ett steg på vägen mot stabila värden? Dvs slippa ojämnt Co2.

        Kommentar

        • PeterPan
          • November 2006
          • 89

          #5
          Ursprungligen postat av bubbis
          Jag fegade dock i början med pmdd vilket straffade sig med dålig tillväxt och bristsymtom. Nu ger jag dubbeldos vid vattenbytedagen och fulldos med pmdd varje efterföljande dag.

          Vad menar du med at du fegade? Gör jag detsamma, när jag kör en enkel dos i veckan av rädsla för att algerna ska börja trivas? (Kör utan Co2 men med PMDD)

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            CryFish: Ja det gör det iaf lite lättare. Men det är ju några här på Zoopet som lyckas köra mäsk-CO2 riktigt stabilt genom att ha några mäskflaskor seriekopplade i lite olika jäsningsstadier.

            PeterPan: Det växer runt 10 ggr snabbare i akvarier som får CO2, så du kan inte riktigt jämföra din dosering med bubbis.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • bubbis
              • February 2003
              • 425

              #7
              Ursprungligen postat av PeterPan
              Vad menar du med at du fegade? Gör jag detsamma, när jag kör en enkel dos i veckan av rädsla för att algerna ska börja trivas? (Kör utan Co2 men med PMDD)
              Det jag menade med att fega, var att jag gav för lite gödning och fick dålig tillväxt. Var rädd för övergödning och algsoppa. När jag ökade gödningen växte det bättre, men är fortfarande inte riktigt nöjd, då det verkar fattas lite kalium och calcium. Har fortfarande inte fått några alger. Om du fegar vet jag inte, är du nöjd med dina växter finns ingen anledning att öka dosen. Gödningen verkar vara väldigt individuellt från kar till kar, beroende på vatten och hur mycket växter man har bl a.

              Kommentar

              • PeterPan
                • November 2006
                • 89

                #8
                defdac: Naturligtvis! Tänkte inte så långt

                bubbis: Okej, ja jag håller med om att balansen kan vara svår. Speciellt när man - både om växterna mår bra eller dåligt - har svårt att veta exakt vilka faktorer som påverkar just ens kar.

                Fan, det känns som att man som akvarist utan Co2 har ganska usla förutsättningar till att skapa ett hyggligt växtakvarium.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Fan, det känns som att man som akvarist utan Co2 har ganska usla förutsättningar till att skapa ett hyggligt växtakvarium.
                  Nejdå, det enda kruxet är att man inte har lika många växter att välja på om man vill köra utan CO2 och att det går lite saktare förstås..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Någon som vet vilka växter som är bra, om man inte vill ha en Co2 anläggning ????
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    Arbetssätt...