Algmagnet vs. Uvc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus2000
    • July 2005
    • 20

    Algmagnet vs. Uvc

    Någon som vet om algmagneten är bättre eller sämre än Uvc lampan.

    Kanske någon som vet för och nackdelar med dom båda.
  • marcuspajp
    • July 2004
    • 448

    #2
    De har helt olika syften, algmagneten är till för att skrapa rutona och UVt används för att döda frisimmande saker.
    Salt är ballt

    Kommentar

    • Magnus2000
      • July 2005
      • 20

      #3
      Det är INTE den du sätter på rutan utan den algmagneten som man kopplar på innan pumpen och leder vatnet igenom.

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Låter som samma skämtsak som de bluffmagneter som man ska koppla på besinslangen på bilen, magnetism påverkar inte alger det gör UV-ljus.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • Magnus2000
          • July 2005
          • 20

          #5
          Ja jag vet tyvärr inte, men det har ju använts i ute dammar en längre tid

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Om magnetism hade hjälpt hade alla akvarium varit algfria redan eftersom det är det som får pumpen att fungera.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • Magnus2000
              • July 2005
              • 20

              #7
              Okey vi kör vidare på uvc lampan då, Tackar

              Kommentar

              • Magnus2000
                • July 2005
                • 20

                #8
                Har tyvärr inte en länk på denna, men jag googlade lite och hittade denna, http://www.damm.nu/shop/?artnr=V671133

                Här fick jag också svar... Jag behåller min uvc lampa

                Kommentar

                • Magnus2000
                  • July 2005
                  • 20

                  #9
                  Shit. Nu hittade jag detta...
                  Tillbaks på ruta ett, är det något att ha eller ska man skita i det.

                  "Tidigare har det inte funnits några bra metoder mot trådalger. Medoden med denna nya algremover bygger på att trådalgerna är beroende av att ta upp kalcium ut vattnet för sin tillväxt. Algremovern skickar ut elektromagnetiska vågor av olika frekvenser som aktiverar kalciumjonerna i vattnet. Eftersom trådalger (Spirogyra adnata) växer snabbare än något annat i dammen, absorberas de extra jonerna av algerna. Resultatet blir att de bokstavligen förgiftas och försvinner helt eller att tillväxten hämmas kraftigt. Inga andra levande organismer påverkas. En positiv bieffekt är att pumpar och filter får bättre flöde och täpps inte igen lika lätt. Praktiska tester under de senaste fyra åren har visat att trådalger i de flesta fall slutar växa eller dör inom två till sju veckor. "

                  Kommentar

                  • M.W
                    • November 2002
                    • 393

                    #10
                    Ursprungligen postat av Magnus2000
                    Har tyvärr inte en länk på denna, men jag googlade lite och hittade denna, http://www.damm.nu/shop/?artnr=V671133

                    Här fick jag också svar... Jag behåller min uvc lampa
                    Hehe, man kanske skulle prova den på bilen.. Ser nästan ut som den där grejen man skulle sätta på bränsleledningen och minska förbrukningen
                    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                    Min blog
                    PlantSwap

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Algremovern skickar ut elektromagnetiska vågor av olika frekvenser som aktiverar kalciumjonerna i vattnet.
                      Lika mycket BS som att man aktiverar vattenmolekyler genom att virvla dom.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Hm.. håller precis på att googlar på elektromagnetisk strålning, kalcium och alger.. Nått fishy är det med kalcium och elektromagnetisk strålning helt klart, även om det där med att man aktiverar en kalciumjon fortfarande är BS.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Elektromagnetism används ibland innom industrin för att förhindra avlagringar i trånga/små kylkanaler.
                          Jag vet inte om det bara är vatten som passerar ett statiskt magnetfält eller om det är växlande.
                          Det enda som kan hända är väl att molekylerna vänder sig i samma riktning sen vad det har för betydelse för hur molekylerna kan reagera med varandra har jag ingen aning om.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...