Vilken växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andmob
    • October 2003
    • 50

    Vilken växt?

    Tror det kanske är Echinodorus "Ozelot" men innan jag fick den så hade den helt annorlunda växtsätt, längre stänglar och mer utpräglat ovala blad...sedan blev den sånhär :P




    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=136011
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Visst är det en ozelot... kanske den inte får samma/rätt gödning och då ändrar hur den växer. Jag har märkt på stängelväxter som är nya har mycket längre mellan bladen (mer själk) sedan när de kommer till mitt akvarie blir de tätare. Jag tror de som odlar växterna har enormt mycket gödning så de växer fort.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • sparven
      • September 2006
      • 148

      #3
      Är det inte tvärt om då solbacka?

      Att när man göder dom så kommer dem nya bladen tätare?
      Och om det är näringsbrist i karet så kan det vara flera cm mellan bladen?

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Tja kanske det?? Jag är typ växtnybörjare. Jag tänkte att de göder mycket och då växer de mycket på höjden... Växer sakta kortare själk.. Den växten jag tänker på är gälörten jag har i mitt diskuskar..
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Fredde L
          • October 2006
          • 241

          #5
          Det med gödning är nog rätt, dom skjuter i höjden. Men jag tror att det blir längre mellan bladen om den inte får tillräkligt med ljus.
          Mvh//Fredrik


          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Många växter som säls är odlade emersed "över vatten" när de sedan anpassat sig fullt ut för submersed "under vatten" så ser växterna lite annorlunda ut.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              gälört kan inte leva över vatten, den ramlar ihop i en hög då.....
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • No Ak
                • December 2006
                • 108

                #8
                Håller med NE, det beror på att kommersiellt odlade växter växer snabbare ovan vattnet än under och bladen ser olika ut då.

                H.

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #9
                  Ursprungligen postat av solbacka
                  gälört kan inte leva över vatten, den ramlar ihop i en hög då.....
                  Jag vet inte just hur den beter sig, men en sak är säker man kan inte bara ta växter från undervattensläge och sätta i en kruka och tro att de överlever, de kommer att torka ut och dö med en gång.
                  De måste anpassas tilll övervattensläge och många måste ha hög luftfuktighet även efter anpassning.
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  Arbetssätt...