Röda växter - alltid svårskötta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterPan
    • November 2006
    • 89

    Röda växter - alltid svårskötta?

    Har förstått att rödaktiga växter generellt är svårare att sköta än gröna. Har inget CO2-system, så försöker hålla mig till mer lättskötta växter.

    Är dock av den åsikten att akvarium med röda och gröna växter i kombination är de snyggaste, och jag skulle därför vilja införskaffa en rödaktig växt. Finns röda lättskötta växter? Ge mig gärna tips på sådana, och/eller tips på hur man bäst tar han om växterav den sorten .
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    tror du skull kunna vara lycklig med en röd lotus de är fina och ger mycket glädje även i ikke co2 berikade kar.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      De flesta Echinodorus och Cryptocotyne artera är ganska ofta tacksamma och en del av dem har färg.
      Har själv Cryptocoryna wendtii "brown och den växer som ogräs (inte röd-röd men brun-röd), även Echinodorus "Ozelot" är lite färgad och tacksam.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        Den röda lotus kan dock vara lite jobbig om man har ljuskrävande växter för den skyggar en hel del med sina blad. Men fin det är den och en rolig växt med när den hela tiden skuter ut massa smålökar
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Denna funkar bra för mig. Om man planterar den så den får mycket ljus kommer det röda fram.

          Kommentar

          • skadedjur
            • September 2003
            • 188

            #6
            Alternanthera reineckii fungerar fint för mig. Kallas även Papegojblad. Har även röd lotus och röd hygrophila som de andra nämnt, jag har heller inget CO2-system, bara 2 ljusramper med bra lysrör och göder med PPMD.
            // Karolina //
            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • bubbis
              • February 2003
              • 425

              #7
              Echinodorus sp. Ozelot har samma svårighetsgrad som Echinodorus bleheri dvs 2. Hos mig är Echinodorus sp. Ozeloten mer lättskött än Echinodorus bleheri och växer så det knakar.

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Jag trodde det var ljuset som var mest avgörande om det funkade med röda växter ? Att det var viktigare än Co2 ?
                Men lyssna aldrig på mig i ngn växt tråd, jag tar död på alla växter nästan...

                Kommentar

                • peter_m_jonsson
                  • April 2006
                  • 451

                  #9
                  Jag har för mig många röda växter kan trivas med mindre ljus, men att dom inte blir lika röda då som i ett superbelyst kar

                  Kommentar

                  • Johan73
                    • December 2003
                    • 483

                    #10
                    Instämmer att Röd tigerlotus funkar bra, är inte allt för svår att få fart på.
                    /J

                    Kommentar

                    • Hedda
                      • November 2006
                      • 13

                      #11
                      Hej!
                      Har inte det latinska namnet på den men jag har en Ludwigia växt som är lite rödaktig under, växer fort och är väldigt vackra, rekomenderas om du har problem med växterna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...