CO2 pmdd vid semester?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    CO2 pmdd vid semester?

    Började med CO2 och pmdd för snart 3 veckor sedan. Kör med fulldos pmdd varje dag och CO2 i 10 timmar. Akvariet är på 300 l, med svärdsplantor, vattenpest, jättevallisneria och ett gäng skalarer.

    Nu till min fråga: ska vara borta 10 dagar under julen. Hur ska jag göra med CO2 och pmdd.? Eftersom jag inte kan dosare pmdd varje dag, ska jag då stänga av CO2 helt under bortavistelsen?
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av bubbis
    Började med CO2 och pmdd för snart 3 veckor sedan. Kör med fulldos pmdd varje dag och CO2 i 10 timmar. Akvariet är på 300 l, med svärdsplantor, vattenpest, jättevallisneria och ett gäng skalarer.

    Nu till min fråga: ska vara borta 10 dagar under julen. Hur ska jag göra med CO2 och pmdd.? Eftersom jag inte kan dosare pmdd varje dag, ska jag då stänga av CO2 helt under bortavistelsen?
    Eller så skaffar du en magnetventil om det går att koppla in den till ditt co2 system?

    Vad har du för co2 system? kör du med mäsk ska du inte använda magnetventil.

    Men annars klarar sig växterna 10 dagar utan PMDD och Co2.
    Jag var borta 20 dagar för ett tag sen och växterna var fina när jag kom hem igen.
    Senast redigerad av jesper_b; 13 December 2006, 13:04.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Använder redan magnetventil med flaska och glaskeramikreaktor.

      Det jag funderar på är om CO2:n är på under bortavistelsen, fortsätter växterna att växa snabbt ett par dagar men sedan leder det troligtvis till bristsymtom hos växterna, med näringsrubbningar som följd, vilket i sin tur leder till algtillväxt o s v. Kan tänka mig att det tar ett tag innan växterna hämtar sig efter en sådan smäll.

      Hur gör ni som har CO2 och göder med växtnäring när ni är borta från akvariet ett tag? Stänger ni av det helt och minskar gödningen?
      Senast redigerad av bubbis; 13 December 2006, 13:13.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag ger en kalaspuls (3-4 ggr normaldosen) och stänger ner minst halva belysningen. CO2-anläggningen har jag på som vanligt samt lägger täckglas på så att inte avdunstningen blir för stor.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av bubbis
          Hur gör ni som har CO2 och göder med växtnäring när ni är borta från akvariet ett tag? Stänger ni av det helt och minskar gödningen?
          Man kan lösa problemet med att låta en pump automatiskt göda ens växter lite varje dag. Har själv den lösningen i två akvarier och tycker det är bra. Annars kan det nog vara en bra idé att dra ned på belysning och koldioxid något under tiden du är bortrest, men risken för algsoppa finns ju alltid...

          EDIT: Defdac hann före...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • bubbis
            • February 2003
            • 425

            #6
            Ok, det låter som det får bli halva mängden med ljus och koldioxid för den här gången. Är 5 timmar tillräckligt med ljustid? Mina växter börjar inte bubbla förrän ljuset varit på i 6 timmar?

            Vad är det för pump du använder petnym och var fick du tag i den och för vilket pris?

            Kommentar

            Arbetssätt...