Växer växter olika fort beroende på karstorlek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumis
    • December 2006
    • 118

    Växer växter olika fort beroende på karstorlek?

    Har undrat lite nu. I mitt 180 liters kar på rummet växer mina växter så det kankar.. tillsätter ingen växtgödning då detta har funkat utmärkt sedan i mars 2006. Mitt och pappas 540 liters kar i vardagsrummet växer inte alls växterna så fort som mina gör. Och tillsätter inte heller någon växtgödning där heller.. felet kanske är att jag borde göra det i 540 liters karet??! Jag får nämligen ta ut växter ur mitt 180 liters och plantera eller byta ut med 540 liters små växter så det får växa sig stora i 180 litern. Så de lixom frodas i mitt lilla kar och får planteras och fortsätta växa i 540 liters karet. Lite konstigt.. men har funkar ett bra tag nu. Men är växtgödning i 540 liter det enda och bästa?

    Mvh//Hanna
    Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Låt säga att gödning och watt/liter är exakt samma i ett stort och litet kar så kommer det lilla karet växa saktare än det stora, eftersom det blir färre watt per kvm i det lilla akvariet...

    Men för att svara mer direkt, så ja: Det är en bra idé att göda om du märker att växterna verkar må bra av det
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Tror precis som defdac att det beror på olika mängd belysning i de båda akvarierna...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      Arbetssätt...