Näringsbrist eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Näringsbrist eller?

    Har ett nystartat akvarium på 180 L och nybörjare är jag också...
    Så nu hoppas jag på hjälp...

    Akvariet har gått i sex dagar och växterna var med ifrån början och idag la vi i de första fiskarna. Men vårt problem är de största växterna, någon form av svärdplanta tror jag det är.

    Har ingen bild just nu tyvärr, men det började med att (en del av) bladen började bli brunaktiga. Den gröna färgen försvann liksom och nu blir bladen tunnare och tunnare och i princip genomskinliga. Några av dem har det t.o.m. gått hål på, både mitt i bladen och på kanterna.

    Är detta tecken på näringsbrist? Vi hade i flytande växtnäring vid uppstarten och även idag.

    Tack på förhand.
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    #2
    Tillägg: jag har två st 30 W juwel-rör. En daylight och en warmlight och de har gått 12 tim. per dygn. Näringen är av märket Sera, tror det är Florena.

    Kommentar

    • Kalavera
      • August 2003
      • 180

      #3
      Svärdsplantor är krångliga när det gäller näring och klagar ofta...jusst vad de har för näringsbrist kan jag inte säga men vad jag vet så ger bara florena (eller va det mastergrow?) micronäring och inte macronäring som plantorna behöver...
      Vill du så kan du köpa lite pmdd hos tex:


      det är billig och bra näring som du dock måste mixa lite med (inte mkt dock...)

      Annars så är det vanligt att svärdsplantor klagar på att de har för lite näring via rötterna då de gillar att få näring därifrån
      Detta kan avhjälpas genom att inhandla lite näringstabletter som tex "JBL The 7 Balls" eller "sera florenette A".


      Hoppas det hjälpte och lycka till!
      Kom gärna med flera frågor
      540l påväg mot sydamerikansk biotop
      http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
      http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

      Kommentar

      • rebecka_o
        • December 2006
        • 348

        #4
        Ursprungligen postat av Kalavera
        Svärdsplantor är krångliga när det gäller näring och klagar ofta...jusst vad de har för näringsbrist kan jag inte säga men vad jag vet så ger bara florena (eller va det mastergrow?) micronäring och inte macronäring som plantorna behöver...
        Vill du så kan du köpa lite pmdd hos tex:


        det är billig och bra näring som du dock måste mixa lite med (inte mkt dock...)

        Annars så är det vanligt att svärdsplantor klagar på att de har för lite näring via rötterna då de gillar att få näring därifrån
        Detta kan avhjälpas genom att inhandla lite näringstabletter som tex "JBL The 7 Balls" eller "sera florenette A".


        Hoppas det hjälpte och lycka till!
        Kom gärna med flera frågor
        Tack för tipset! Har beställt pmdd nu från www.pmdd.se. Det verkade inte vara exakt samma på de olika ställena? Men jag antar att de är likvärdiga...
        Om man nu inte byter vatten varje vecka, ska man ändå tillsätta näring för hela karets volym varje vecka? Eller endast vid vattenbyten?

        Får väl ge mig ut och jaga tabletter också misstänker jag. Och så hoppas jag att det kanske även blir lite mera fart på växterna nu när fiskarna kommit i...!? *hoppas*

        Kommentar

        • Kalavera
          • August 2003
          • 180

          #5
          Du kan ju pröva med pmdd bara innan du köper bottennäringstabletter för att se om det funkar...dock så har jag egen erfarenhet att de mår mkt bättre ifall de får bottenäring oxå...
          Skillnaden mellan de sju bollarna och florenette A är att det förstnämnda måste tillsättas en gång per år och det andra varannan vecka...har dock ingen erfarenhet av det första...

          Jusst nu kommer jag inte ihåg hur det var med tillförseln av pmdd annat än att det är ett stort finlir...det blir helt enkelt till att pröva sig fram. De som tex använder CO2 tillför ofta varje dag för att få bra värden...men en gång i veckan brukar räcka fint!

          Det är även möjligt att fiskarnas avföring samt den överblivna maten kan tillföra näring...det är ju trotts allt det som ger ett low-tech kar all näring

          Lycka till och fråga på!
          540l påväg mot sydamerikansk biotop
          http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
          http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

          Kommentar

          • Matsvin
            • April 2006
            • 254

            #6
            Just svärdsplantor verkar vilja ha näring i bottenlagret, så någon sorts näring som man sticka ner nära rötterna vid varje planta är nog en god idé.

            Det är först när man använder koldioxidtillsats som man brukar hälla i mer PMDD än en fulldos per vecka. Jag skulle inte hälla i en fulldos PMDD varje vecka om det inte är mycket växter i akvariet, för då kan det bli problem med alger istället! I övrigt kan jag bara tillägga att PMDD fungerar utmärkt.

            /Matsvin.
            Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

            Kommentar

            • rebecka_o
              • December 2006
              • 348

              #7
              Tack för era svar! Vi får väl prova oss fram och se hur stor mängd PMDD som blir lagom. Men det lär väl dröja ett tag innan vi har det, så jag far nog iväg och inhandlar några tabletter också...

              Kommentar

              Arbetssätt...