Fråga ang. Anubias nana

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    Fråga ang. Anubias nana

    varför kan man inte täcka rotfästet med grus??

    Skulle behöva göra det ett par veckor så att röterna får lite fäste. kan det skadda att ha rotfästet under gruset under den här tiden?

    Hjälp mig så jag inte gör något dumt..
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    risken finns att roten/stocken ruttnar. stoppar man ner halva så lär ju en del ta sig om inte annat. en sak annars är att binda fast den i en sten (räcker med en som kan hålla dess vikt stabilt nere på botten) eller rot bara, så tar sig de nya rötterna ner under gruset.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Ursprungligen postat av smegga
      varför kan man inte täcka rotfästet med grus??

      Skulle behöva göra det ett par veckor så att röterna får lite fäste. kan det skadda att ha rotfästet under gruset under den här tiden?

      Hjälp mig så jag inte gör något dumt..
      jag har lagt anubis direkt på botten och sen puttat över lite grus och på nån vecka har den rotat sig, det har funkat fint!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • -c-
        • May 2006
        • 33

        #4
        Har en växande skara anubias nana (manuell delning när de vuxit till sig) som jag "grävt" ner i sand, har inte sett några problem med dem pga nergrävningen. Okunskap leder ibland till upptäkter man inte vet att man gör... Visste helt enkelt inte att man inte skulle gräva ner dem!
        Senast redigerad av -c-; 08 December 2006, 00:10. Anledning: språaakslarvv

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          Ja jag har då knölat ner alla mina Anubias i gruset, har visserligen inte så mkt grus att jag skulle kunna dölja hela rotsystemet toalt, men nära på... Har aldrig haft några problem.
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Ursprungligen postat av qenzo
            Ja jag har då knölat ner alla mina Anubias i gruset, har visserligen inte så mkt grus att jag skulle kunna dölja hela rotsystemet toalt, men nära på... Har aldrig haft några problem.
            Tack för alla svar då låter jag det bara vara som det är nu ett tag så rötterna blir långa.

            En fråga hur Breder dom ut sig, funderar på att sätta dom på en kruka så dom växer neråt så det blir som en anubis kulle kan detta fungera?
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Rotstocken sätter nya blad på längden så den breder ut sig i en riktining kan man säga.
              Växa neråt blir nog svårt, växter drar sig ju mot ljuset (i de flesta fall) så för att lyckas med det får man nog binda ner den vart eftersom det kommer nya blad.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • jesper_b
                • June 2006
                • 1201

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                Rotstocken sätter nya blad på längden så den breder ut sig i en riktining kan man säga.
                Växa neråt blir nog svårt, växter drar sig ju mot ljuset (i de flesta fall) så för att lyckas med det får man nog binda ner den vart eftersom det kommer nya blad.
                Okej då ska jag prova det. synd bara att dom växer så sakta
                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                Mina Malar:
                L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Jag har alltid knökat ner mina anubisar i gruset utan problem - de växer som attan och brer ut sig jättefint längs botten.
                  Min favoritväxt - och attans så tålig den är!!
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • qenzo
                    • February 2005
                    • 1747

                    #10
                    Min stooora Anubias (vet inte namnet) växer på längden och höjden. Den täcker idag ca 40 cm åt båda hållen, dvs sträcker sig utmed hela ena kortsidan, där den fö snart inte ryms mer.

                    På bilden ses både den stora och en "nana" nere i höger hörn.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: anubiasstor+liten.jpg
Visningar: 1
Storlek: 482,8 KB
ID: 2094281
                    Senast redigerad av qenzo; 08 December 2006, 22:16.
                    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...