Hur gör ni med javamossa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Hur gör ni med javamossa?

    Jag har skaffat javamossa till mitt 62 - liters platyakvarium.
    Främst är det tänkt som "yngelgömma", men det vore ju trevligt om man kunde få det lite snyggt också

    Ska man fästa den med något?
    Just nu har jag lagt den liksom lite "bakom" en rot, och runt några låga växter & stenar. Men det flyter lösa små "javamossestänglar" runt i hela akvariet .
    Det retar mig lite......
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    bind fast den på roten och efter ett tag så har den växt till sig så fiskelinan inte syns sen är det bara att ansa den lite om den blir för stor!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursäkta om jag hoppar in i denna tråd.

      Det tipsas lite här och där om att man skall binda fast saker med fiskelina.

      Går det inte bra med en vanlig bommulstråd ??
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • evus
        • September 2006
        • 729

        #4
        Jag har använt både bomullstråd och gummiband med bra resultat genom åren.

        Lycka till! Eva
        This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

        Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Vanlig svart bommulstråd funkar fint. Fördelen är att den syns sämmre än en fiske lina. Nackdelen eller i bland fördelen är att den kommer att förmultna med tiden. Om det är en för eller nackdel beror på vad och hur man binder fast.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • LinneaHYLK
            • October 2006
            • 206

            #6
            Jag har hämtat pinnar i naturen som jag virat in mossan med.. de är smala grenar så de flöt i början, rätt snyggt det med..
            Men nu liggen dom ner fint i karet, å växer mossan för fort är det bara att ta upp å ansa pinnen =)

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #7
              Hårnät fungerar fint med...
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Jag sätter inte fast javamossan alls.. i början vill den inte vara där jag vill utan flyter upp o flyttar sig.. men efter ett tag så " landar " den o stannar hyfsat bra iallafall...

                Kommentar

                • PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

                  #9
                  Min mossa fastnade också av sej själv efter att den legat på samma ställe ett tag. om du inte har för stark genomströmning (har märkt att det kan påverka hur plantan växer) kommer den snart att breda ut sej och bli jättesnygg...
                  / Marcus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...