alger pga lysröret ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Itch
    • November 2006
    • 48

    alger pga lysröret ?

    Tjenna.
    Har precis startat ett kar och så har jag då fått alger som växer på växterna och på glaset =(.
    Nån sade åt mig att ställa en timer så jag fick 10-12 timmars ljus varje dag.
    Men kan det med bero på mitt lysrör ? att det inte ger ut rätt "ljus" :S ?
    Har ett
    Philips TL-D
    15 W / 547-65..
    ska jag köpa nytt eller ?
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    JA

    Du ska ha ett för akvariebruk inte ett vanligt,
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Nej du får inte mer eller mindre alger med olika rör, är du nöjd med ditt rör behåll det.
      Algerna finns där av andra anledningar än vilken typ av rör man har.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • Itch
        • November 2006
        • 48

        #4
        Ja, men antog att det var till akvarium för fick ju med det när ja köpte det .

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Det brukar nästan alltid bli en del alger vid uppstart innan vattenvärdena stabiliserar sig. Vanligast är nog kiselalger som verkar dyka upp i nästan alla nystartade akvarier, men som försvinner igen när det varit igång ett tag

          Kommentar

          • Shilo
            • June 2005
            • 170

            #6
            Ursprungligen postat av Itch
            Tjenna.
            Har precis startat ett kar och så har jag då fått alger som växer på växterna och på glaset =(.
            Nån sade åt mig att ställa en timer så jag fick 10-12 timmars ljus varje dag.
            Men kan det med bero på mitt lysrör ? att det inte ger ut rätt "ljus" :S ?
            Har ett
            Philips TL-D
            15 W / 547-65..
            ska jag köpa nytt eller ?

            Det beror också på hur stort ditt kar är, regeln säger 0.5W/Liter. I ditt fall ger det att du har ett kar på 30 Liter. Nu misstänker jag att karet är större och då är det så att ditt ljus räcker inte till helt enkelt, för att växterna ska upphålla en hyffsad fotosyntes och förbruka näringsämnen (som annars algerna lever på) så får du öka ljusmängden!!! Ett lösrör har en livslängd på ett år ca, beroende på typ (T5 -T8 o.s.v.). Ska du köpa nytt rör så köp ett Philips "Aquarelle", ska du köpa 2, så ta ett Philips 840 också.
            Kaniniska hälsningar

            Shilo

            Kommentar

            • NE
              • January 2004
              • 1549

              #7
              Regeln?

              Diana Walstad säger 0.25 - 0.5 W/L om man kör lowtech.

              Hightech rekomendationerna brukar ligga på 0.5 - 1 W/L

              Har man bara ett sällskapsakvarie där man vill ha så lite problem som möjligt så bör man hålla sig i den nedre regionen av den tekniknivå man väljer.

              Det är inte bra att öka ljusmängden utan att följa efter med andra parametrar annars har man garanterat alger.

              Trifosfor-rören som t.ex. Aquarelle tillhör sägs hålla ungeför 80% av ljusutbytet ända tills det dör.

              Det är oftast alger vid inkörning men dessa brukar stagnera, dock försvinner de sällan av sig själv utan man får ta bort algerna mekaniskt, men när akvariet har fått lite ballans så minskar oftast algproblemen.
              Senast redigerad av NE; 07 December 2006, 07:45.
              /Niklas

              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

              Kommentar

              • Itch
                • November 2006
                • 48

                #8
                danke för alla svar

                Kommentar

                Arbetssätt...