Några frågor om mäsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Några frågor om mäsk

    Har nog plöjt igenom det mesta som finns att läsa om mäsk här på forumet, men det finns några frågor jag trots detta inte hittat svar på. Listar dem här nedan och hoppas att någon känner för att besvara dem:

    1. Har ett akvarium på 480 l, och vill tillföra så mycket koldioxid att växterna mår bra och växer litegrann men det behöver inte vara någon jättetillväxt. Hur mycket mäsk bör jag ha? Räcker en 5- litersdunk?

    2. Läste att någon tyckt att det låter om mäskanordningen. Brukar det göra det?

    3. Har förstått att man helst ska stänga av tillförsen på natten, t.ex. med en sk. magnetventil. Blir det inte övertryck i flaskan då? Är det enda alternativet att vädra ut med ökad ytrörelse nattetid (vill inte göra det p.g.a. ökad elåtgång)?

    4. Kan man helt och hållet lita på att backventiler hindrar baksug? Finns det något sätt att testa att de fungerar som de ska innan man kör igång? Hur och var monteras de?

    5. Jag har läst i flera trådar om folk som varit missnöjda med koldioxidtrappa för att lösa upp Co2. Fungerar verkligen denna metod? Hur stor trappa bör man ha till mitt akvarium?

    6. Finns det någon risk att dunken exploderar?

    Tackar på förhand för ev. hjälp
    Mvh
    Maria
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    1. Jag kör 5l-dunk till mitt 450. Visst märks det skillnad, men jag får ingen "bubbeleffekt" på växterna. Här beror det ganska mycket på vilket mäskrecept man kör iofs, men för mycket har jag svårt att se att det skulle bli.

    2. Det enda som kan låta är att det bubblar i "tvättflaskan" om man använder en sån, eller när CO2 kommer ut i karet. Jag har min via innerfiltret vilket genererar lite "rassel" när det slås sönder av impellern.

    3. Jag har så pass låg CO2 tillförsel att jag inte stänger av på natten. Ska man köra magnetventil (vilket man inte brukar göra med mäsk då man vill få ner kostnaderna?! annars kör man väl med tub?!) så får man sätta ett T-kors och öppna ventilen på natten och släppa ut CO2 i luften. Ett smidigt sätt är att köra ett en separat pump/filter där man släpper in CO2. Stänger man av pumpen på natten kommer stora bubblor att komma upp till ytan och luftas ur istället för att slås sönder av impellern och lösa sig i karet.

    4. Bakventilen monteras på slangen mellan karet och tvättflaskan (mäskflaskan om man kör utan tvättflaska). Provas enkelt genom att trycka hårt på mäskflaskan, när man släpper så blir det undertryck som sätter i gång en häverteffekt från karet om man inte har backventil eller om den är trasig.

    5. Jag har ingen erfarenhet av trappa, jag tycker det funkar fint att bara köra in CO2 i insuget på innerfiltret. Vittsen med en trappa är ju att gasen ska lösa sig helt innan den når upp till ytan (vilket jag tror att den sellan hinner göra). Om man kör via ett innerfilter skappas mängder av småbubblor som löser sig fortare och som kommer växterna tillgodo innan dom löst sig.

    6. Risken finns väl alltid, men det krävs ju att det blir något stopp i systemet. Så länge gasen kan komma ut någonstans så kan inte dunken sprängas. Min dunk blir visserligen rund, men trycket för att den ska sprängas lär vara betydligt högre än vad som krävs för att trycka ut co2 på 50cm djup i karet.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Här är en länk hur Bena har gjort och jag också



      Min tvättburk bubblar lite nu men det är inte tillräckligt för att trycka ut co2 i karet. Ska sätta dit fler flaskor...

      Jag ska sätta dit backventiler på mina mäskflaskor också. (mellan mäsk och tvättflaskan) så slipper man att trycket går ner när man byter flaska.
      Senast redigerad av solbacka; 06 December 2006, 17:15.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ursprungligen postat av solbacka
        Min tvättburk bubblar lite nu men det är inte tillräckligt för att trycka ut co2 i karet. Ska sätta dit fler flaskor...
        Det har nog inte så mycket med mängden mäsk att göra.
        Antingen har inte trycket hunnit byggas upp än eller så har du något läckage.
        Destå djupare ner i karet utloppet är destå högre tryck behövs.
        Det kan ta några timmar att bygga upp trycket, lite beroende hur mycket vatten man har i tvättflaskan och hur mycket mäsk man har i mäskflaskan.
        Det kan vara så att läckage uppstår först när man byggt upp ett visst tryck.
        Vänta och se vad som händer, händer inget innom ett dygn, prova att höja utloppet i karet. Bubblar det då så är det antagligen så att systemet läcker vid ett lägre tryck än som krävs.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Jag hade läckage (i korkarna) som jag fixat nu i em. När jag tryckte både på mäskflaskan och vattenflaskan så bubblade det i karet. Jag har ganska lång slang mellan vattenflaskan och karet, kunde korta den. Min backventil är också lite trög. Jag fick ta i när jag blåste i den... Kanske ska köpa en ny?
          Utloppet har jag ganska nära ytan...men jag har en syresten på och det gör ju också det ganska trögt. Flaskorna käns inte så hårda... så kanske jag ändå har läckage... det är ca 2 sec. mellan bubblorna.. hur mycket bubblor ska det vara i vattenflaskan?
          Nu när jag provade att bara trycka på mäskflaskan så bubblade det i karet..det gjorde det inte innan..så det är kanske "på gång"
          Senast redigerad av solbacka; 06 December 2006, 17:27.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Det kommer nog.
            Det kan iofs vara så att läckaget är så litet att det inte "hinner" släppa ut allt när man trycker, utan att det mesta går ut i karet.
            Testa att ta lite diskmedelsvatten runt korkarna och tryck, eller stoppa ner dom i en hink med vatten så ser du direkt om det läcker.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Tack så mycket för alla svar! Verkar värt att prova, fast jag är fortfarande lite skraj att dunken ska explodera.........Har ni hört talas om någon som råkat ut för det? Det lär bli en jäkla smäll i så fall .

              Heeke: när du skriver att du märker skillnad, betyder det att växterna är glada och växer och det enda som "saknas" är extrem tillväxt och bubblor? För det är ungefär det resultatet jag själv är ute efter- glada växter som växer lite lagom, och det behöver inte bubbla. Just nu är växterna rätt ledsna här faktiskt, och det är ju inte så kul när det inte ser fint ut i akvariet.............

              Kommentar

              • Jodahl
                • March 2005
                • 298

                #8
                Ursprungligen postat av solbacka
                Jag hade läckage (i korkarna) som jag fixat nu i em.
                Min erfarenhet är att det inte fungerar med att dra slangen genom ett hål i korken på flaskorna. Höll på med det förra gången jag körde mäsk, och det läcker förr eller senare. Det du upplever med att det bubblar när du trycker på flaskorn men inte annars är typiska tecken på det.

                Köp skarvkopplingar för syreslang, kostar 4 kr/styck. Borra hål i flaskans kork och limma dit kopplingen med samma typ av lim som man använder till byggsatser. Så här:


                Björken: Jag kör mäsk dygnet runt, har 4-litersdunk till mitt 220-liters och har aldrig fått för höga CO2-nivåer. Om du inte vill tillsätta CO2 nattetid så gör så att du använder en powerhead som reaktor och koppla den till en timer som stängs av nattetid. Magnetventil funkar inte med mäsk, eftersom du inte kan strypa utloppet utan att riskera explosion.

                Jag har en backventil på utloppet från tvättflaskan. Kan inte tänka mig att man behöver oroa sig för baksug om man inte trycker på flaskorna.

                /Johan
                Senast redigerad av Jodahl; 06 December 2006, 19:27.
                220 liter växtsoppa.
                Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                Aquarelle 0,3 W/liter

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jodahl
                  Min erfarenhet är att det inte fungerar med att dra slangen genom ett hål i korken på flaskorna. Höll på med det förra gången jag körde mäsk, och det läcker förr eller senare. Det du upplever med att det bubblar när du trycker på flaskorn men inte annars är typiska tecken på det.

                  Köp skarvkopplingar för syreslang, kostar 4 kr/styck. Borra hål i flaskans kork och limma dit kopplingen med samma typ av lim som man använder till byggsatser. /Johan
                  Det ska jag göra! Nu har jag smetat "bygglim" runt slangarna. Fast nu när jag tittade kom det lite bubblor från innerfiltret Jippii. Jag har inte det igång ännu, det är ju snart natti natti för fiskarna Eller växterna menar jag .
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • sad_ant
                    • November 2006
                    • 84

                    #10
                    jag har 2x 5liter till mitt 450liters funkar bra men vill nog ha lite mer co2

                    Kommentar

                    • Björken
                      • November 2005
                      • 1174

                      #11
                      Jag känner mig lite klokare nu, men det är fortfarande några saker jag inte har koll på. Ställer därför några frågor till:

                      1. Hur grov slang ska man ha för att det ska fungera bra, och för att den ska passa till backventiler?

                      2. Var kan man köpa backventiler?

                      3. Har bara kunnat hitta en koldioxidtrappa på Guldfisken. Är den tillräcklig för en 5- litersdunk?

                      4. Kan man inte ha samma mängd mäsk som man brukar ha i en 5- litersdunk fast i en större dunk för att minska explosionsrisken? Eller behövs trycket för att det hela ska fungera?

                      5. Om man har en 5- litersdunk med mäsk, innebär det då att man också ska ha en lika stor dunk med reningsvatten?

                      Ha en trevlig kväll!
                      /Maria

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #12
                        1. Jag kör med luftslang som man hittar i alla akvarieaffärer

                        2. I akvarieaffärerna, se till att få den på rätt håll

                        3. Jag kör med syresten och bubblorna kommer upp vid utblåset till innerfiltret så de far i väg. Kanske inte den bästa men duger för mitt akvarie. Ska testa co2 halten i helgen när jag har köpt test.

                        4. Det behövs ett visst tryck för att gasen ska komma till akvariet. Mina 1½l flaskor blir inte så hårda...

                        5. Vet ej.. Jag kör med bara 1½l flaskor...
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        • sad_ant
                          • November 2006
                          • 84

                          #13
                          4/6mm på slangen
                          har precis byggt om mitt system lite kör med 1x10liters + 1x 5liters nu (sen igår) och sen en alträ-syresten som jag satt i insuget till en 600l/h cirkulationspump
                          funkar bra lite orolig att de blir för mycket bara bubblar på som attan!! behöver mer gödning (tror jag) och framförallt ljus...
                          varför är alla oroliga för explosionsrisk, det finns ingen risk!
                          reningsdunken behöver inte vara stor alls, den behövs inte ens.... men det är en bra säkerhet när det jäser så kan det bubbla och då kan mäsk följa med upp i slangen och ner i akvariet har man då en "reningsflaska" så fastnar mäsken i vattnet och då är allt ok! men överfyller man inte flaskorna behövs ingen rening, men det är en bra säkerhet

                          Kommentar

                          • Björken
                            • November 2005
                            • 1174

                            #14
                            Tack Solbacka och Sad ant! Det låter ju onekligen enkelt och smidigt att testa med en syresten, jag har en sådan redan. Hoppas bara att den passar på slangen. Finns det annars olika storlekar på syresten? Min är ganska liten.........

                            Sad ant: Vad menas egentligen med 4/6 mm- att den är 4mm i innermått och 6 mm i yttermått eller?

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              Japp, det är den vanliga luftsangen... Jag tror alla syrestenar passar.
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...