Ni som kör mäsk-CO2, hur mycket göder ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jodahl
    • March 2005
    • 298

    Ni som kör mäsk-CO2, hur mycket göder ni?

    Hej!

    Har precis startat upp mäskbubblet igen, denna gång med en mer ingenjörsmässig lösning som bådar gott. Idag mätte jag NO3 (JBL) för att se om det var dags att kasta i mer gödning, men eftersom jag är lite färgblind har jag svårt att se om jag har 1 ppm eller 20...

    Ni som kör mäsk i ett "vanligt" akvarium, dvs för att sätta lite extra fart på växterna, lysrörsbelysning max 0,5 w/l och normalt växtbestånd, hur mycket PMDD kastar ni i?? Skulle tippa på att ett par fulldoser i veckan räcker gott? Hur vet ni när det är dags att göda, går ni på erfarenhet? Mätningar? Bristsymptom? Bubbeltakt?
    220 liter växtsoppa.
    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
    Aquarelle 0,3 W/liter
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    till 400L tillsätter jag 10ml varje dag (normal dos=40ml/vecka) än så länge. kommer nog att gå upp till dubbel styrka snart.

    Kommentar

    • wheete
      • February 2006
      • 65

      #3
      5 liter mäsk CO2 på 275 liter kar. Jag tillsätter 45 ml av pmdd i veckan. Fungerar super. Hur mycket du ska tillsätta beror lite på hur mycket/vilka växter du har, inte direkt på hur stort karet är.

      Kommentar

      • Jodahl
        • March 2005
        • 298

        #4
        Själv har jag 4 liter mäsk på 220 liter. Ni kör båda ungefär dubbel dos, så det är väl ett bra utgångsläge kan jag tänka mig. Sen får det utökas allt eftersom växtmassan ökar.
        220 liter växtsoppa.
        Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
        PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
        Aquarelle 0,3 W/liter

        Kommentar

        • bena
          • April 2006
          • 1245

          #5
          utöka och ANPASSA får du göra. ibland så lägger man i för mycket av en del och för lite av något annat, även om man kör med rekomendationen på hur man ska göda.

          Kommentar

          Arbetssätt...