Läskiga alger..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cinapuff
    • August 2006
    • 120

    Läskiga alger..

    Hej!
    Jag har börjat se tendenser till alger i mitt relativt nystartade (2 månader) akvarium. Främst handlar det om 0,5-2cm långa mörkgröna trådar som sitter på växtblad. De sitter liksom i små tofsar där alla strån utgår ifrån en punkt och sen förgrenar sig lite. Har tyvärr inte lyckats identifiera dem i nåt galleri jag hittat på nätet..

    Vad jag funderar på nu är hur jag ska få bort dem?
    Akvariet är 250 liter stort, har ca 0,4w/liter i ljusstyrka (aquarelle-rör), tänt i 10-11 timmar, göder ingenting men har relativt mycket växter, 6 stora svärdsplantor, ca 15 vallisneria, lika många vattenspikblad samt vattenpest, limnophila och hornsärv som växer så det knakar (får rensa ut dem ordentligt varannan vecka om det inte ska se ut som en djungel). Fiskbeståndet består av 5 unga skalarer (2-5cm), 5 black molly, 8 guppy, 4 kuhliålar, 4 ancistrus..

    Har läst lite här och var att vattenbyte i mörker ev skulle hjälpa så jag försöker fylla på vattnet vid släckning.

    Sen såg jag i någon tråd att man kunde dela upp belysningstiden i två perioder (men hittar inte tråden igen), är lite nyfiken på att testa det eftersom det skulle fungera bra med mina "akvarie-vanor" också. Är hemma vill gärna se akvariet mellan kl 5-7 på morgonen, och sen på kvällen från 16 fram till sängdags vid 22-23..

    Skulle bli jäteglad om nån kunde komma med lite synpunkter och tips!
    /Cinapuff
Arbetssätt...