Oerhört mycket alger! Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blindsillen
    • August 2005
    • 12

    Oerhört mycket alger! Hjälp

    Har ett 240 liters sällskapsakvarium.
    Tidigare så dog växterna eller hann bli uppätna, de var inte långvariga.

    Så, jag fick tipset att börja använda PMDD.
    Beställde grejerna och blandande enligt instruktion.
    Allt verkade frid och fröjd, jag gjorde vattenbyte varje vecka och hällde i av PMDD varje vecka enligt instruktionen. Men under tredje veckan så började det växa otroligt mycket gröna alger, i sanden, på växterna, fullt på roten, jättemycket på glaset. Knappt man kan se in i akvariet.

    Detta är en månad sen. Har gjort vattenbyte en gång i veckan och inte tillsatt något mera PMDD sen de gröna algerna dök upp. Har även kramat och skölt ur filterkuddarna (Juvel), vet att man inte ska göra det, men gjorde det i omgångar i ett försök att få bort näring så kanske grönalgerna slutar föröka sig.

    Men de gör inte det, blir bara nytt efter nån dag efter vattenbytena, blir så mycket att man knappt ser in i akvariet på framrutan efter 4-5 dagar.

    Har 2 stycken malar som ska äta alger, men de kan aldrig äta den mängd. Isf måste jag nog köpa fylla akvariet med bara sådana, om nu ens det fungerar, jag vet inte.

    Hur ska vi få bort det? Är ju inge kul när man knappt kan se in.
    Senast redigerad av Blindsillen; 03 December 2006, 19:30.
  • Shilo
    • June 2005
    • 170

    #2
    Vattenbytena gynnar algerna.
    Siamesiska algätare tycker om alger.
    UV-ljus dödar alger (och enfusorier).
    Kaniniska hälsningar

    Shilo

    Kommentar

    • Blindsillen
      • August 2005
      • 12

      #3
      Vattenbytena gynna algerna,
      ja men jag måste ju byta vatten en gång i veckan iaf väl.

      Hur ska jag få bort det?

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        som sagt mindre vattenbyten i ett så pass "stort" akvarium skulle jag bara byta kanske 25-50% varanan vecka istället för varje vecka så gör jag iaf i mitt större akvarium på 250l. och vattenvärdena är jätte bra. och alger har jag inte mycket av heller..

        Men om jag var dig så skulle jag inte sluta med pmdd. utan kanske ha i mera till och med. byt vatten varanan vecka håll koll på värdena har du dåliga värden är det klart du ska byta vatten, skaffa malar och algätare, mata mindre.

        Rengör endast filtret vid behov!

        Och minska ljustimmar och du har lyset igång mycket. ljus gynnar ju algerna det med.
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        Arbetssätt...