Grön alg mellan glaset och sanden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Grön alg mellan glaset och sanden

    Jag har fått några små fläckar av någon grön alg som sitter längst ner i akvariet mellan sanden och glasskivan. Ser ut som en klargrön fläck, och finns på tre ställen, en vid framrutan och två vid ena sidorutan. Vad kan detta vara för en alg, finns det risk att den börjar dyka upp överallt i akvariet snart och bör jag göra något för att motverka detta?

    /Maria
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    #2
    Låter som om du fått en släng av cyano!
    Sök på "cyano" i forumet så får du mååånga trådar att läsa!

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Kan cyano spridas i luften?

      Ursprungligen postat av sockerconny
      Låter som om du fått en släng av cyano!
      Sök på "cyano" i forumet så får du mååånga trådar att läsa!
      Hu! Precis vad jag varit rädd för. Förhoppningsvis finns det väl en chans att den håller sig där den är och inte sprider sig till andra ställen än mellan glaset och sanden. Som det är nu kan man väl leva med den, det är bara några små fläckar...... Jag har läst en del trådar om cyano och förstått att den ibland kan vara giftig och ibland inte. Jag köper inte riktigt att den bara skulle kunna vara giftig i saltvatten eftersom de varnar för farlig algblomning här i Mälaren på sommaren, och Mälaren är definitivt inte salt. Man kan ju undvika att få i sig vatten, genom att inte munhävertera etc. och vara noga med handhygienen, men vet någon om det finns risk att sporer eller något annat sprids i luften så att man på något sätt kan få i sig giftet via luftvägarna? Jag är särskilt riskmedveten nu eftersom jag är gravid.

      Kommentar

      Arbetssätt...