först bruna kletalger och nu gröna..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    först bruna kletalger och nu gröna..

    Vad ska jag göra? Allt har varit hyfast bra men nu sista tiden har först bruna kommit och nu också gröna. tar man på de så är de smetiga. Detta är i mitt diskusakvarie.
    Lite info.
    Akvariet 350l hörn, 60cm djupt,
    Lysrör 2st 30w (aquastar & daylight) 2st 15w (varmlwhite & daylight) inga reflektorer.
    Filter juwels jumbo + aquael fan2. Ska få ytterfilter på posten snart.
    30-31 grader varmt, ibland ännu varmare när mina "små" älsklingar blir sjuka, upp till 35 grader.
    salt ca ½-1dl/100l vatten håller på att minska detta.
    Fiskar: 10 diskus
    Mat: 3 gånger om dagen, de äter alltid upp, granulat, mygglarver/artemia ej räkmix, oxmix.
    Vattenbyten 40% var tredje dag, måste byta så mycket annars blir de sjuka, ev kan vattenbyten minska med de nya filtret...
    Växter: endast Jätte gälört som växer på ganska bra men det är alger på de både bruna och gröna.
    Ingen gödning, min nr 1 prioritet i detta akvarie är fiskarna ej växterna.
    Jag har mycket nitrat i vattnet men det borde då bli prickalger inte dessa klet alger som nu finns på växterna, lite i sanden och jag såg på bakgrunden också. På framrutan har det varit lite brunt men ej (ännu) grönt.
    Akvariet har varit igång drygt 6 månader...

    Hjälp mig!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Tycker det låter som cyano? Tror det gärna uppstår om man matar flitigt, jag har emellanåt tendenser till cyano i karet med malar, de får nämligen rätt mycket räkmix...
    Min zoon

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Borde inte cyano komma när man har lite nitrat?
      De bruna smetalgerna blir till "pulver" när man skakar växterna, de gröna blir till flak...
      Hmm vad ska jag göra? Ta bort de algangripna växterna, eller plantera ännu mer växter.... nu är det fullt vid sidorna (har hörnakvarie) och fri simyta i mitten... Ingen annan växt än den jag har överlever 35 grader och salt...
      Mata mindre kan jag inte..men byta vatten oftare kan jag ju göra
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Om de gröna blir till flak så tror jag absolut det är cyano. Har ingen lösning på problemet dock..
        Min zoon

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Jaha, mörkläggning är ju inte aktuellt i mitt fall... hmm ska söka lite och se om jag får något svar...
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Filtrering...då på natten? när akvariet är mörkt och då ska algerna sväva fritt i vattnet? Med kol? Eller köpa uv-filter?

            "Bruna Cyanobakterierna som inte verkade vara kvävefixerare i min burk",
            Kan detta vara det bruna klet jag har haft ett tag?

            "ljuskonkurrens, så ditt tips med flytväxter är bra"
            Ska jag rycka upp lita av växterna och konkurera bort cyanon? Eller ska jag ha mindre ljus hos diskusarna? Jag kan ha de 2 små rören igång bara, eller minska tiden...

            Tips om Tetras General Tonic, någon tyckte det inte var så bra och vattnet blev illgrönt, då skulle Fungistop vara bättre men vattnet blev gulsvart, sedan känns det lite hemskt att behöva använda medicin mot algerna när jag lyckats få mina fiskar friska utan att använda medicin...
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Sedan kom jag på att mitt algproblem faktiskt kom när jag slutade att ge räkmix (hemlagad) och gav mer diskusgranulat. Kan det vara något i maten som skitar ner mer och triggar dessa alger?
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                vet inte hur pass mycke ljus gälört vill ha (har kollat och dem vill ha ordentligt med ljus) men om det går kan du ju köra på minimal belysning ett par veckor och se hur det utvecklar sig...
                Senast redigerad av åheim; 27 November 2006, 18:00.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  #9
                  Ursprungligen postat av solbacka
                  Sedan kom jag på att mitt algproblem faktiskt kom när jag slutade att ge räkmix (hemlagad) och gav mer diskusgranulat. Kan det vara något i maten som skitar ner mer och triggar dessa alger?
                  protein kanske...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Ok, jag börjar med att bara köra med mina två 15w rör... om växterna dör så gör det inget, fast jag tror att de klarar ganska mycket...
                    Diskusarna bryr sig inte om ljuset, de vill gärna ha lite dunkelt akvarie...
                    Jag funderar på att byta ut dessa rör...för de är flera år gamla, vilka är lämpligast för att slippa alger... eller ska jag vänta?
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      protein kanske...
                      Jag läste i en hellång tråd att proteinrik mat ökar på nitrathalten..och jag har mycket nitrat från början också..så jag borde inte ha några cyano alls i mitt kar men det har jag...
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...